Portada|Medi ambient|Coloms urbans
 
Versió per imprimir
Coloms urbans
Colom

La superpoblació de coloms pot arribar a causar un problema de salut pública, ja que algunes aus poden patir malalties o ser portadores d'agents patògens que es transmeten als humans (zoonosi).

Així mateix, els coloms degraden el patrimoni arquitectònic, el mobiliari urbà i la vegetació. També provoquen problemes als edificis i habitatges particulars, als llocs d'emmagatzemament de gra i als jardins (detecten les llavors acabades de plantar i se les mengen).

En algunes zones, quan els cultius són molt a prop de les ciutats, poden crear problemes a l'agricultura, ja que algunes aus es poden desplaçar a aquests llocs per alimentar-se.

La presència no controlada dels coloms als pobles i ciutats (per excés de població o per ocupació indeguda de determinats indrets) pot comportar alguns inconvenients i problemes.

  • Poden actuar com a transmissors de diferents malalties.
  • Ocasionen danys d’ importància considerable en les estructures dels edificis i espais d’ús públic: els seus excrements tenen un elevat efecte corrosiu, ocupen i obstrueixen forats de ventilació d'edificis, embruten balconades i finestres, embruten els terres, poden ser motiu de caigudes en dies de pluja...
  • Poden provocar al·lèrgies a les persones propenses a tenir-ne, per la contaminació que provoca la seva presència.

COM PODEM COL LABORAR i AJUDAR?

  • Hem d'evitar donar de menjar als coloms en espais d’ús públic. El fet de no donar-los de menjar ajuda a controlar-ne l'excés de població.
  • Hem de mantenir les nostres cases en bon estat. Evitar que hi hagi espais on puguin fer-hi el niu.
  • Hem d'informar l'Ajuntament quan detectem un lloc on els coloms ocasionin molèsties. Per exemple, en cases deshabitades.

A fi d'evitar els problemes esmentats, és important poder-ne limitar la presència en deternimats llocs.

L'Ordenança de Tinença d'Animals Domèstics d'Alella estableix que:

Art. 32. Alimentació d'animals a la via pública

1. No es permet alimentar els animals salvatges (gavines, coloms, porcs senglars etc.) ni animals rodamóns (gossos, gats o altres) a la via pública, parcs, solars o altres espais similars ni a les portalades, finestres, terrasses i balcons.

2. Són excepció les persones degudament autoritzades per l'Ajuntament per al control de plagues, per a la captura d'animals perduts, o per al manteniment de les colònies controlades de gats ferals urbans en les zones establertes.

Pujar al principi de la pàgina