Després de constatar el descens de les reserves, l'Agència Catalana de l'Aigua de la Generalitat ha activat la fase d'excepcionalitat del sistema Ter-Llobregat i de l'aqüífer del Fluvià Muga. La Generalitat ha publicat un decret llei, que ha entrat en vigor el 2 de març, segons el qual es declara l'estat d'excepcionalitat al sistema del Ter-Llobregat i a la conca de la Muga, que abasteix 202 municipis, entre els quals es troben Alella i la resta de municipis del Maresme i de l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Aquesta mesura, que suposa un increment de les restriccions del consum d'aigua, s'ha pres atenent al risc de desabastament, ja que en les portes de l'arribada de la primavera el volum de reserves és molt baix (27%) a causa de la falta de pluges.
Què comporta l'excepcionalitat?
- Reducció del 40% de l'aigua per a usos agrícoles.
- Reducció del 15% per a usos industrials.
- Reducció de l'aigua per a usos lúdics (15% en usos assimilables i 50% en reg).
- Prohibició del reg de zones verdes, tant públiques com privades (només es permetrà l'aigua per mantenir viu l'arbrat i fent-ho gota a gota o amb regadores).
- Prohibició de la neteja de carrers amb aigua potable.
- Reducció del proveïment d'aigua a 230 litres per habitant i dia.
- Prohibit omplir piscines en general, excepte:
- Reompliment parcial de piscines que disposin d'un sistema de recirculació d'aigua, en les quantitats indispensables per garantir la qualitat sanitària
- Permès als centres educatius (fins a 500 litres)
- No aplica a piscines amb aigua de mar
La Generalitat ha elaborat el portal de sequera a través del qual es pot fer el seguiment de l'estat de sequera de cada municipi i de les mesures que s'apliquen en cada situació. També es recomana consultar aquest enllaç amb consells per l'estalvi d'aigua.
Més informació en aquest enllaç
Consells per no deixar perdre ni una gota
Aquí tens deu consells senzills i pràctics que pots aplicar a la teva llar.
- Tanquem les aixetes quan no les utilitzem.
- No utilitzem el vàter com a paperera.
- Fem servir la dutxa en lloc de banyar-nos.
- Reparem les aixetes o cisternes del vàter que perdin aigua.
- Fem servir la rentadora o el rentaplats amb la càrrega completa i utilitzem, sempre que sigui possible, el programa d'estalvi.
- Fem servir economitzadors a les aixetes.
- Instal·lem cisternes del vàter amb doble descàrrega.
- Rentem el cotxe en un túnel de rentatge o amb una esponja i una galleda en lloc de fer-ho amb mànega.
- Reguem les plantes de bon matí o al vespre, per evitar la vaporització.
- No aboquem productes tòxics o nocius per al medi a l'aigua
Saps quanta aigua consumim?
- Rentant-nos les mans 2 -18 litres
- Rentant-nos les dents 2 -12 litres
- Omplint la banyera 200-300 litres
- Dutxant-nos 30-80 litres
- Fent una rentadora 60-90 litres
- Utilitzant el rentavaixelles 18-30 litres
- Rentant els plats a mà 15-30 litres
- Buidant la cisterna del vàter 6-10 litres
- A la cuina i per beure 10 litres/dia
- Netejant la casa 10 litres/dia
- Rentant el cotxe 400 litres
- Regant 100 m2 de gespa del jardí 400 litres
FONT: Generalitat de Catalunya