Notícies
Publicat l'1 de setembre de 202101.09.2021
CompartirComparteix al FacebookCompartir a Twitter
Versió per imprimir
Alella lliure de peatge...per fi
Fi del peatge

L'1 de setembre va ser un dia històric per a Alella i per a tota la comarca del Maresme. L'obertura definitiva de barreres poc abans de la mitjanit del 31 d'agost, posava fi a una injustícia, un greuge comparatiu que els veïns i veïnes d'aquesta comarca han patit, pagant per desplaçar-se dins del territori al llarg de més de mig segle: 52 anys i 2 mesos.

L'alliberament de l'autopista ha estat una llarga reivindicació veïnal i del mateix Ajuntament. Per això, des del Consistori es va voler celebrar aquesta fita amb la ciutadania amb un acte festiu a la Riera Principal, a l'alçada del peatge, per festejar de forma conjunta el final d'aquest greuge territorial.

L'acte va reunir un bon nombre de veïns i veïnes que no es van voler perdre aquesta cita històrica. Al comiat van assistir els alcaldes dels tres municipis que comparteixen accés i sortida del peatge, l'Alcalde d'Alella, Marc Almendro, i els alcaldes del Masnou i Teià, Jaume Oliveras i Andreu Bosch. Tots tres van destacar l'important paper que ha tingut les lluites ciutadanes i les reivindicacions institucionals per arribar a aquest moment, alhora que van subratllar el treball conjunt dels tres ajuntaments per tal de millorar els serveis de transport públic, un element clau per preservar el medi ambient i el territori.

Una llarga reivindicació
Aconseguir la gratuïtat d'aquesta autopista ha estat una reivindicació constant de l'Ajuntament i la ciutadania d'Alella. Entre 2004 i 2006 es van organitzar actes festius reivindicatius al peatge amb l'aixecament de barreres que es va reprendre els anys 2012 i 2013.

La primera protesta que va promoure l'Ajuntament davant del peatge va ser el 27 de juny del 2004. En aquella primera ocasió es va organitzar un vermut popular per convocar tots els veïns a secundar l'acte reivindicatiu. Des d'aleshores, s'han succeït una desena de protestes davant del peatge en diferents èpoques de l'any. Actes de caràcter reivindicatiu però a un component festiu. Davant del peatge s'han fet veremes, trobades de carnestoltes, calçotades, castanyades i celebracions nadalenques, entre d'altres.

Amatents a la nova situació
Amb la finalització de la concessió, l'Ajuntament deixarà de percebre l'Impost de Béns Immobles de Característiques Especial que pagava anualment l'empresa concessionària i que suposaven uns 29.000 euros anuals.

Des de l'Ajuntament s'han mantingut reunions amb la Generalitat per demanar la realització de millores viàries als accessos i el manteniment de la via un cop finalitzada la concessió. Entre altres actuacions es treballa en la futura construcció d'una rotonda que millori l'encaix d'aquesta via amb la carretera BP-5002 i també en la implementació d'accessos directes a Teià i el Masnou, per evitar la concentració del trànsit en aquest punt. 

Una història per recordar

  • El 2 de juliol de 1969 es va inaugurar el tram de peatge Montgat-Mataró, la primera de pagament de l'Estat. La concessió es va adjudicar a ACESA i havia de finalitzar l'any 2004.
  • En 1994 van entrar en servei l'ampliació de l'autopista amb el tram gratuït de la ronda de Mataró i el tram de Mataró a Palafolls. La concessió també la va assumir ACESA i es va allargar fins a l'any 2016.
  • En 1998 es va tornar a allargar el termini de la concessió fins al 31 d'agost de 2021 a canvi de la rebaixa de peatges a altres vies explotades per ACESA.
  • El febrer de 2007 s'aconsegueix una bonificació del 100% del peatge d'Alella a Barcelona pels vehicles amb més de vuit desplaçaments mensuals.
  • El gener de 2012 aquesta bonificació és substituïda per un nou model de descomptes progressiu d'un 30% de reducció per als usuaris que fan més de 16 desplaçaments mensuals, un 30% més per als vehicles no contaminants i un 40% per alta ocupació, amb tres o més ocupants. 
Fi del peatgeFi del peatgeFi del peatge
Fi del peatgeFi del peatgeFi del peatge
Pujar al principi de la pàgina