08328 Alella
Tel. 935552339 - WhatsAPPAlella 644194474
alella.ajuntament
NIF. P0800300F
El darrer període de preinscripció i matriculació ha posat de manifest que hi ha hagut un problema de planificació, de prospecció i de gestió ineficient de la Formació Professional a Catalunya, després d'anys en què no s'han donat els passos necessaris des del Govern de la Generalitat per desplegar la Llei 10/2015, del 19 de juny, de formació i qualificació professionals. Tant és així que el govern de la Generalitat no va preveure l'augment de la demanda de Formació Professional a l'hora de planificar l'oferta i la programació educativa, malgrat que en els darrers anys la demanda ha anat creixent de manera molt important curs a curs.
El resultat d'aquesta mala planificació van ser gairebé 20.000 joves, al conjunt de Catalunya, sense una plaça assignada en primera instància que, abans de començar el curs escolar 2021-22, van viure amb l'angoixa de no saber si podien cursar els estudis que havien escollit. En alguns casos, amb l'alternativa de fer Batxillerat malgrat no ser l'itinerari desitjat, de cursar un cicle d'una família formativa diferent a l'escollida, d'haver d'optar per un cicle formatiu concertat o privat inassolible per a moltes famílies o malauradament a l'abandonament prematur dels estudis.
En el cas del Maresme, abans de començar el curs 2021-2022, el nombre d'alumnes que volien accedir als cicles formatius de grau mitjà i de grau superior de Formació Professional i no tenien plaça, en primera instància durant la fase 1 de preinscripció, era de més de 1.500 joves.
Una xifra que es veurà reduïda amb les posteriors fases extraordinàries, que per cert, han deixat sense opcions aquell alumnat més vulnerable que ni tan sols s'han assabentat d'aquestes noves oportunitats.
La UE va proposar com objectiu treballar per reduir com a mínim al 10% l'abandonament escolar prematur, que a Catalunya se situa per sobre del 17%.
D'altra banda, convé tenir en compte l'elevada taxa d'atur juvenil (38%) i el 14% de població de 15 a 24 anys que ni estudia ni treballa. Precisament uns estudis de Formació Professional Dual, amb participació del teixit productiu, són una eina fonamental per poder lluitar contra aquesta problemàtica. En aquests moments, la manca de recursos no pot ser una excusa per justificar els dèficits de l'oferta de places de Formació Professional atès que es preveu disposar de Fons Europeus per valor de 2.160 M€ a Catalunya, que en part es destinaran a temes vinculats a Educació.