Hi ha diversos tipus d’òrgans, cadascun amb les seves pròpies funcions i el seu particular règim de funcionament.
Són òrgans necessaris a tots els ajuntaments: l'alcalde, el Ple, els tinents d'alcalde i la comissió de comptes. Si el municipi té més de 5.000 habitants, com és el cas d'Alellla, també formen part dels òrgans de govern la Junta de govern local i les comissions informatives.
Composició del Ple:
Tots els regidors/es del consistori.
Documents del Ple:
Ordres del dia
Actes dels Plens
Mocions del Ple
LA JUNTA DE GOVERN LOCAL
La Junta de Govern Local és presidida per l'Alcalde i integrada per les tinències d'alcaldia i altres regidors/es del Consistori. Les seves funcions són les que els delega el Ple i l'alcalde. El nombre màxim de membres de la Junta de Govern és un terç dels regidors/es. Els altres regidors/es del consistori que no són membres de la Junta de Govern poden ser convidats per l'alcalde però hi assisteixen amb veu però sense vot.
Les sessions ordinàries de la Junta de Govern se celebren amb periodicitat setmanal, el dijous a les 18.30h, a la Sala de Juntes de l'Ajuntament. Les sessions ordinàries de la Junta de Govern Local no són obertes a la ciutadania, si ho són les sessions extraordinàries i obertes al públic en que se celebren de forma períodica per a l'aprovació de preus públics.
Composició de la Junta:
Alcalde: Marc Almendro Campillo (ERC+SxA)
Maria Teresa Vilaró Comàs (ERC+SxA), Israel Payà Todolí (ERC+SxA), Joan Pugibet (ERC+SxA) i Roser Ollé (ERC+SxA)
Delegacions d'atribucions a la Junta de Govern Local (aprovada al Ple del 27 de juny de 2019)
Decret composició Junta de Govern Local (juliol de 2022)
Recull d'acords de la Junta de Govern Local
COMISSIONS INFORMATIVES
Les comissions informatives són òrgans complementaris de l'Ajuntament que tenen per funció l'estudi, l'informe o la consulta dels assumptes que hagin de ser sotmesos a coneixement del Ple Municipal.
Les comissions informatives poden ser ordinàries o especials i tots els grups municipals tenen dret a incloure en les comissions, com a mínim, un dels seus membres. La comissió informativa es reuneix habitualment una setmana abans del Ple Municipal.
Les sessions ordinàries de la Comissió Informatives es celebren amb periodicitat mensual, el penúltim dijous de mes a les 19.30h (una setmana abans de cada sessió plenària), a la Sala de Plens de l'Ajuntament.
COMISSIÓ ESPECIAL DE COMPTES
El Ple extraordinari de l'Ajuntament d'Alella celebrat el 9 de juliol de 2015 va aprovar la creació de la Comissió Especial de Comptes, un òrgan encarregat de l'examen, estudi i informe dels comptes anuals de la Corporació, integrades pel compte general del pressupost, el compte de l'administració del patrimoni, el compte de valors independents i auxiliars del pressupost i els comptes de d'entitats o organismes municipals de gestió.
Els acords adoptats per la Comissió s'efectuaran mitjançant vot ponderat en funció del nombre de regidors que cada grup polític tingui al Ple Municipal.
A més de les sessions necessàries per a l'aprovació dels comptes anuals de la Corporació, es convocarà una sessió ordinària la segona quinzena del mes de setembre per avaluar l'evolució dels comptes durant el primer semestre de l'any.
Composició de la Comissió Especial de Comptes:
La Comissió estarà presidida per l'alcalde o el regidor en qui delegui, i en formarà part un representant de cada grup polític municipal, designat per aquest mitjançant un escrit dirigit a l'alcalde.
Constitució i funcionament de la Comissió Especial de Comptes (aprovada al Ple del 27 de juny de 2019)
ÒRGANS COMPLEMENTARIS: A banda dels òrgans necessaris, hi pot haver una organització complementària: la Junta de portaveus, els Consells sectorials, els Consells territorials, els Òrgans de participació ciutadana, la Junta local de seguretat, etc