Notícies
Publicat el 2 de desembre de 202102.12.2021
CompartirComparteix al FacebookCompartir a Twitter
Versió per imprimir
El nou Pla Estratègic de Turisme inclou una trentena d'actuacions marcades per la sostenibilitat

×  
Presentació Pla Estratègic de Turisme d'Alella Presentació Pla Estratègic de Turisme d'Alella

Aquest dijous, 2 de desembre, s'ha presentat públicament el nou Pla Estratègic de Turisme d'Alella, que ha de guiar les accions 2021-2025, impulsat per l'Ajuntament d'Alella i finançat per la Diputació de Barcelona, té com a objectiu principal millorar la competitivitat del municipi com a destinació turística, posant en valor els elements diferencials del poble i tenint com a base la sostenibilitat.

El document, que es va aprovar a inicis de tardor, és un full de ruta consensuat i validat pels diferents agents turístics que dóna continuïtat al darrer Pla Estratègic de Turisme (2007 – 2012) i marca les línies de futur a seguir en el nou marc actual al llarg dels quatre anys vinents, per tal de fer front a la crisi econòmica sense precedents generada per la crisi sanitària.

L'elaboració del nou Pla s'ha fet d'una manera transversal, tenint molt en compte l'opinió dels agents privats i altres gestors supramunicipals. S'han fet 17 entrevistes en profunditat a agents públics i privats i s'han organitzat dues taules de treball amb persones procedents del sector. Aquestes accions s'han complementat amb una enquesta al sector de la restauració i a la ciutadania en general. En la fase de diagnosi també s'han analitzat les potencialitats del territori i altres destinacions que poden ser competència.

Fruit de tot aquest treball s'han constatat els elements diferencials d'Alella com a destinació turística:

  • Identitat vitivinícola
  • Entorn natural
  • Enclavament estratègic 
  • Qualitat de vida
  • Tradició cultural

Tenint com a base tots aquests elements com a valor afegit, s'han marcat les diferents línies estratègiques de treball per tal de garantir el desenvolupament d'un turisme sostenible i equilibrat, amb implicació dels diferents sectors econòmics del municipi.

El Pla, que ha estat elaborat per l'empresa CETT, fixa tres eixos estratègics a partir dels quals es fixen deu objectius, agrupats en sis programes de desenvolupament, i una trentena d'accions previstes i planificades en un calendari d'execució en el horitzó dels propers quatre anys. Els tres eixos centrals: governança turística, productes turístics i promoció turística. Entre les accions destaquen la creació d'una taula i el disseny d'un sistema d'indicadors de sostenibilitat turística, l'aprofitament de les sinergies supramunicipals, i l'enfortiment i l'optimització dels sistemes de treball públic-privat i amb altres administracions. A més també es planteja la revisió de la marca turística "Alella, talent i vinyes", la creació de nous productes i experiències,  l'elaboració d'un relat turístic i el desenvolupament de diferents accions per a la captació del públic enoturístic internacional, el de Barcelona i el procedent del Maresme. 

El contingut del Pla s'ha presentat aquest dijous, 2 de desembre, a una vintena d'agents públics i privats que han participat en la seva elaboració. L'acte, que s'ha celebrat al celler Bouquet d'Alella, ha comptat amb la participació de l'Alcalde d'Alella, Marc Almendro, el cap de l'Oficina Tècnica de Turisme de la Diputació de Barcelona, Xavier Font, i la investigadora en turisme gastronòmic i membre de l'empresa CETT encarregada de l'elaboració del Pla, Emma Pla. 

L'Alcalde ha destacat que aquest Pla és un "punt de partida que ens ajudarà a ressituar-nos, per enfrontar-nos a la nova situació que s'obre després de la pandèmia" i premetrà impulsar Alella cap endavant. Almendro ha insistit que per poder dur a terme les accions previstes és necessari la suma de tots els agents implicats del territori. "Tenim molt per mostrar i ensenyar i volem treballar per un turisme sostenible i equilibrat que busca persones visitants respectuoses amb el medi ambient, a les quals els interessa la cultura, la gastronomia, el món del vi, el nostre entorn natural i els nostres costums", ha dit l'Alcalde.  Xavier Font, per la seva part, ha destacat la transversalitat del Pla i ha subratllat que el més important és que el document "no sigui una finalitat, sinó un mitjà per poder tirar endavant" les accions que planteja. 

OBJECTIUS I ACCIONS DEL PLA 

Eix 1: Governança turística

Programa 1: desenvolupament turístic sostenible del municipi

OBJECTIUS
L'aplicació de criteris i indicadors de sostenibilitat en el desenvolupament turístic de qualsevol destinació, són indiscutibles, per tant, un dels principals objectius és identificar accions que afavoreixin una activitat i posicionament turístic sostenible d'Alella.

ACCIONS

1.1. Implementació del segell Compromís amb la Sostenibilitat Biosphere
1.1.1. Sensibilització de les empreses en l'aplicació del Biosphere
1.1.2. Implementació del Manual per destinacions Biosphere

1.2. Constitució d'una taula per la sostenibilitat turística
1.2.1. Identificació dels agents participants
1.2.2. Constitució de la taula
1.2.3. Reunió periòdica

1.3. Dissenyar un programa d'informació/formació sobre la sostenibilitat turística amb el sector turístic.
1.3.1. Identificació de necessitats formatives en sostenibilitat turística
1.3.2. Coordinació amb els agents organitzadors del segell Biosphere

1.4. Incidir en el comportament responsable del visitant/comunitat local
1.4.1. Creació de pautes de comportament responsable
1.4.2. Difusió de les pautes

1.5. Jornada de benchmarking amb municipis que han implementat el segell de destinació Biosphere

1.6. Disseny d'un sistema d'indicadors de sostenibilitat turística
1.6.1. Identificació dels indicadors de sostenibilitat d'Alella
1.6.2. Definició de les fitxes de cada indicador
1.6.3. Càlcul dels indicadors
1.6.4. Seguiment periòdic del sistema d'indicadors

programa 2: enfortiment de la governança turística

OBJECTIU
L'objectiu de les accions és l'enfortiment de la governança turística del municipi aconseguint una millora en la coordinació tant públic-privada, com públic – públic, així com entre els propis agents privats turístics. En aquest sentit les accions també volen enfortir la governança del Consorci de Promoció Enoturística del Territori DO Alella com a entitat que lidera l'Ajuntament d'Alella com a estratègia per desenvolupar el producte enoturístic de l’àmbit geogràfic de la DO Alella conjuntament amb la resta del municipis.

ACCIONS

2.1.Creació d'un sistema de treball turístic públic-privat
2.1.1. Reunions de sensibilització amb els agents implicats
2.1.2. Implementació de les reunions de treball
2.1.3. Organització de grups de treball

2.2. Optimització de la cooperació públic-públic
2.2.1. Impulsar reunions de coordinació amb organismes supramunicipals
2.2.2. Coordinació municipal interdepartamental

Programa 3: Coneixement turístic OBJECTIU
Per tal de poder realitzar una gestió turística eficient és clau disposar de dades objectives i periòdiques que facilitin l'anàlisi i l'impacte de les accions que s'han portat a terme i que, per una altra part, aportin informació sobre els perfils de demanda turística i les seves necessitats.
Aquest programa estableix les accions a realitzar pel disseny i gestió d'un sistema d'intel·ligència turística que faciliti dades turístiques al municipi d'Alella. La seva definició, gestió i elaboració d'informes periòdics pot ser una tasca que es pot assumir internament des de l'equip tècnic de l'Ajuntament o ser externalitzada mitjançant la contractació d'una empresa o entitat amb experiència.

ACCIONS

3.1. Disseny dels indicadors
3.2. Definició del sistema de gestió
3.3. Elaboració dels informes
3.4. Comunicació dels resultats
3.5. Millora continua del Sistema de coneixement turístic

Programa 4: Capacitació, formació especialitzada i sensibilització turística OBJECTIU
L'impuls de la formació d'empreses, empresaris i treballadors del sector és fonamental a l'hora de millorar la capacitat del sector, adaptar-se als canvis de context sòcio-cultural i econòmic, així com per a l'alineació dels agents amb els avenços en matèria de gestió, promoció o comercialització de serveis, entre d'altres. Així, l'objectiu del programa és garantir un teixit empresarial fort i competitiu, coneixedor de les necessitats i tendències del mercat i la destinació, i capaç d'identificar oportunitats per dinamitzar els seus negocis cap a processos que garanteixin la qualitat i sostenibilitat. A més, el programa concep la capacitació turística com un procés de recerca de solucions basades en la col·laboració i el diàleg entre institucions, empreses i administracions públiques.
Més enllà de la formació o sensibilització social de les empreses del sector, el repte d'assumir models sostenibles, afrontar el canvi climàtic o respondre a l'exigència de serveis de qualitat implica directament a la població local. Així, aquest programa també te com a objectiu la valorització del turisme i dels seus professionals per part de la població local.
Finalment, recollint l'interès en unir esforços, perspectives i punts de vista variats sobre el posicionament turístic d'Alella com a destinació vitivinícola, natural i amb dinamisme cultural, el programa pretén reforçar el sentiment de pertinença de la comunitat i la compartició dels valors i trets diferencials del municipi.

ACCIONS

4.1.Formació d'acord amb les necessitats del sector
4.1.1. Consulta anual de necessitats formatives al sector
4.1.2. Coordinació amb organismes que ofereixen formació al sector
4.1.3. Difusió de l'oferta formativa
4.1.4. Avaluació anual de les activitats

4.2. Pla de sensibilització en el sector turístic
4.2.1. Campanya de sensibilització i comunicació anual de les iniciatives i inversions turístiques

4.3. Enfortiment del sentiment de pertinença de la comunitat local
4.3.1. Participació de la comunitat local en decisions turístiques
4.3.2. Col·laboració amb les escoles d'Alella
4.3.3. Creació d'activitats turístiques per a residents

Eix 2. productes turístics

Programa 5: Creació i aportació de valor als productes turístics OBJECTIU
L'objectiu de les accions d'aquest programa és doble. Per una banda, la consolidació dels productes que el municipi ha vingut desenvolupant en els darrers anys. Principalment aquells basats en l'enoturisme, la cultura i la natura. Per una altra banda, la voluntat d'identificar i desenvolupar productes turístics amb potencial i recorregut que poden esdevenir rellevants en els propers anys.

ACCIONS

5.1. Millora del producte enoturístic
5.1.1. Realitzar un anàlisi per la identificació de solucions per la Vinya Testimonial.
5.1.2. Incorporació dels recursos gastronòmics als productes enoturístics.
5.1.3. Fomentar la creació de propostes combinades entre les diferents empreses enoturístiques de la DO.
5.1.4. Creació de propostes enoturístiques per cada època de l'any per a diferents segments.

5.2. Millora del producte natura
5.2.1. Dissenyar activitats educatives i ambientals vinculades als recursos naturals.
5.2.2. Adaptar i condicionar les propostes naturals existents
5.2.3. Millorar l'accés a l'entorn natural des del centre d'Alella

5.3. Millora del producte cultura
5.3.1. Gamificació de la Ruta Alella 1.000 anys d'Història
5.3.2. Creació d'una agenda cultural amb propostes culturals dirigides al turisme familiar durant tot l'any
5.3.3. Destacar els valors singulars i competitius d'Alella a partir de figures il·lustres locals

5.4. Creació de productes transversals
5.4.1. Elaboració d'un producte que fomenti la participació activa dels
visitants
5.4.2. Impuls d'una cursa enoturística on es combini esport i enoturisme
5.4.3. Proposta gastronòmica amb producte local segons temporada
5.4.4. Donar continuïtat a l'encaix amb productes transversals supramunicipals

5.5. Millora de l'articulació dels sistemes d'acollida turística
5.5.1. Inventari de senyalització turística existent
5.5.2. Elaborar un sistema de senyalització per a vianants direccional
5.5.3. Coordinació entre l'oficina de turisme i l'oferta turística

Eix 3. Promoció turística

Programa 6: Eficiència en la promoció turística. OBJECTIU
La promoció turística a Catalunya és responsabilitat de diferents organismes que estableixen estratègies per arribar a diferents tipus de mercats emissors. Aquesta realitat obliga als municipis a fer un esforç de coordinació envers aquestes entitats per aconseguir una promoció eficient. Les accions d'aquest programa volen, per una part, millorar la coordinació del municipi d'Alella amb els organismes supramunicipals amb responsabilitat en la promoció turística, i també, establir accions promocionals i de suport a la comercialització que ajudin aconseguir els objectius establerts.

ACCIONS

6.1. Aprofitar sinergies amb les entitats supramunicipals responsables de la promoció turística

6.2. Revisió estratègica de la marca turística “Alella. Talent i Vinyes”
6.2.1. Revisió de la marca turística “Alella. Talent i Vinyes”
6.2.2. Comunicació de la revisió de la marca al sector turístic.

6.3. Elaboració del relat turístic d'Alella
6.3.1. Construcció del relat turístic.
6.3.2. Comunicació amb el sector.

6.4. Desenvolupar un pla de comunicació turístic
6.4.1. Generar continguts orientats a SEO.
6.4.2. Continguts per xarxes socials.
6.4.3. Continguts per la captació leads.
6.4.4. Creació d'un quadre de comandament de les accions de comunicació online.

ACCIONS PROMOCIONALS I SUPORT A LA COMERCIALITZACIÓ

6.5. Captació de l'enoturista internacional
6.5.1. Cooperació amb els principals hotels de 4/5* de Barcelona.
6.5.2. Col·laboració amb l'ACT.
6.5.3. Col·laboració amb Turisme de Barcelona.

6.6. Captació del segment del Maresme
6.6.1. Col·laboració amb el Consorci de Promoció Turística Costa del Maresme.
6.6.2. Coordinació amb els agents comercialitzadors d'activitats pels visitants de l'Alt Maresme.
6.6.3. Campanyes a hotels i càmpings de l'Alt Maresme.

6.7. Captació del públic Barceloní
6.7.1. Col·laboració amb escoles relacionades amb el món de la gastronomia i/o el vi
6.7.2. Promoció del Festival d'Estiu d'Alella.
6.7.3. Col·laborar amb un Famtrip de creadors de continguts o influencers per mostrar producte enoturístic amb el Consorci de Promoció Turística Costa del Maresme.
6.7.4. Promocionar el foodtruck del Consorci de Promoció Enoturística del Territori DO Alella.

Resum executiu del Pla Estratègic de Turisme d'Alella 2021-2025

Pla_estrategic_de_turisme

Pla_estrategic_de_turisme

Fitxer: Pla_estrategic_de_turisme.1.pdf

Format: Acrobat-PDF
Pàgines: 39
Mida: 1.13 MB

Objectius pla turisme

Pujar al principi de la pàgina