Sota la coordinació del Comitè Municipal d'Emergències, les diferents àrees de l'Ajuntament estan treballant, presencial o telemàticament, per tal de tractar que la gestió municipal es pugui veure afectada el menys possible i donar resposta a les necessitats de la ciutadania derivades de la situació excepcional d'alerta sanitària i les restriccions decretades per evitar la propagació del coronavirus COVID-19.
Tot i els canvis en el funcionament de treball per evitar la mobilitat i la propagació del coronavius, tot el personal municipal està dedicant els seus esforços per tractar de minimitzar els efectes que aquesta situació pot provocar a la nostra població.
ACTUACIONS RELACIONADES AMB LES RESTRICCIONS A LA MOBILITAT
El Consell de Ministres va aprovar diumenge 29 de març el Reial decret llei de mesures urgents, pel qual es regula un permís retribuït recuperable per a les persones treballadores dels serveis no essencials, que no hauran d'acudir al seu lloc de treball entre els dies 30 de març i el 9 de abril, ambdós inclosos.
L'Ajuntament va publicat dissabte un ban municipalen el qual s'informa a la ciutadania de les restriccions que cal tenir en compte a l'hora de sortir a passejar als gossos. Els recorregut han de ser curts i breus, el temps necessari perquè els animals facin les seves necessitats fisiològiques, i no més enllà d'una distància de 100 metres del domicili.
Des de la pàgina web www.alella.cat/coronavirus es pot accedir al certificat autoresponsable de desplaçaments en el marc de l'estat d'alarma per l'emergència sanitària del coronavirus:
Està disponible en línia de manera que es pot omplir i guardar l'enllaç o fer una captura de pantalla https://confinapp.gencat.cat/#/
O bé en PDF editable per omplir i descarregar el document.
Certificat d'autodeclaració de causa de desplaçament emplenable
Recordeu que podeu accedir al qüestionari de preguntes i respostes freqüents a les darreres actualitzacions que ens arriben del CECAT des de l'enllaç www.alella.cat/preguntesfrequentscoronavirus
ACTUACIONS DE CARÀCTER INSTITUCIONAL
Aquest dimarts 31 de març es va de fer (de forma virtual) una reunió de la Comissió Informativa dedicada a parlar del tema del coronavirus, en la qual els membres del govern van compartir amb la resta de grups municipals les tasques realitzades des de les diferents àrees i la situació derivada de la crisis sanitària del coronavirus. A la reunió es van respondre les qüestions plantejades des del grups de l'oposició i es va posar de manifest la complicitat i determinació de tots els membres del Consistori de fer front comú per poder actuar de manera conjunta davant la difícil situació i els reptes que planteja per a la ciutadania. A la trobada totes les forces polítiques van coincidir en què la prioritat en aquest moment és donar suport a totes les persones, especialment les més vulnerables, i també es va convenir en el compromís de treballar conjuntament per donar recolzament a l'àmbit econòmic del municipi un cop superada la fase més complicada i colpidora de l'emergència sanitària.
L'Ajuntament es va adherir dilluns, 23 de març, mitjançant decret d'alcaldia al manifest dels ens locals, promogut per l'Associació Catalana de Municipis i la Federació de Municipis de Catalunya en què es mostra el posicionament i les demandes del món local davant d'una situació sense precedents a Catalunya. Podeu accedir a la informació en aquest enllaç
Per reorganització del servei, el Consultori Local d'Alella només obre pel matí, fins a nou avís, i el servei de pediatria es realitza únicament al CAP del Masnou.
Per tal de reduir les visites als centres sanitaris es recomana donar-se d'alta al servei La Meva Salut. El servei permet contactar directament amb el metge de família, descarregar receptes i fer altres tràmits i consultes de l'historial mèdic. Per donar-se d'alta només cal trucar al telèfon 900053723, de dilluns a divendres, de 8 a 20h.
Seguiu tota la informació sobre l'alerta sanitària i les recomanacions a CANAL SALUT de la Generalitat
ACTUACIONS DE PREVENCIÓ, CONTROL I ASSISTÈNCIA DE LA POLICIA LOCAL
Actuacions realitzades durant la setmana (31 de març)
S'han realitzat 10 controls policials amb 54 vehicles aturats i 2 persones identificades. Aquesta setmana s'han fet 20 controls policials amb 163 vehicles aturats i 5 persones identificades.
S'han repartit cartells informatius informant de les mesures de seguretat al Mercat Municipal
Col·laboració amb serveis socials visitant a una persona vulnerable
S'han realitzat 16 visites a obres en construcció per verificar que es troben aturades
S'han realitzat 2 denuncies per incomplement de les restriccions decretades per l'estat d'alarma
Actuacions realitzades durant el cap de setmana 27, 28 i 29 de març
S'han realitzat 29 controls policials, amb 301 vehicles aturats i 28 persones identificats
S'han realitzat 1 denuncia per incompliment de les restriccions de l'estat d'alarma
S'han realitzat 17 advertiments a persones propietàries de gossos per possible incompliment del ban municipal
S'han realitzat diversos advertiments a persones en zones comunitàries o en la via pública
S'han lliurar cartells informatius sobre telèfons de contacte per a víctimes de violència masclista a 20 establiments
S'han realitzat tasques d'informació i control al Mercat Municipal i al Mercat de Marxants per mantenir les distàncies de seguretat
S'han fet una tasca d'acompanyament a un servei assistencial de Serveis a les Persones
S'han lliurar mascaretes de protecció al Jutjat de Pau
S'han rebut 2 donacions més de mascaretes per part de la ciutadania
S'han atès queixes per l'horari de tancament del Sorli i del Caprabo
S'ha donat suport telefònic per un pressumpte cas de Covid19
Actuacions realitzades durant la segona setmana (del 23 al 26 de març)
S'han realitzat 11 controls policials, amb un total de 110 vehicles aturats i identificació de 12 persones. Des de dilluns s'han fet 53 controls policials, amb un total de 364 vehicles aturat i 68 identificacions.
S'han realitzat 3 denuncies per infraccions de les restriccions imposades per l'estat d'alarma i els bans municipals i 1 denuncia per tinença de drogues. Des de dilluns s'han fet 15 denuncies per no respectar les restriccions vigents.
S'han realitzat 13 visites a obres privades per facilitar informació sobre les mesures de seguretat. Des de dilluns s'han visitat 14 obres. S'ha acompanyat a un sanitari a la residència Alella Mar
S'ha fet un servei per Serveis a les Persones. Des de dilluns s'han fet 3 col·laboracions a petició d'aquesta àrea.
S'ha fet un servei d'acompanyament a El Pinyons
S'han fet 2 visites a comerços per facilitar informació demanada.
Es recorda que, fins a nou avís, queda sense efecte el canvi de d'estacionament trimestral que s'havia de fer a final de març als carrers Bellaterra, Bellavista, Miraflors, Via Gandesa, Berlin, Londres, Cervantes, Canonge i Catalunya. Tampoc es mouran els contenidors de residus d'aquests carrers.
Actuacions realitzades durant el cap de setmana 20, 21 i 22 de març
S'han realitzat un total de 23 controls policials, en els quals s'han aturat 223 vehicles i s'han identificat 50 persones.
S'han denunciat 9 persones per infraccions de les restriccions decretades per l'estat d'alarma.
S'han rebut 6 denuncies ciutadanes comunicant comportaments incívics o no permesos.
S'han fet visites a 2 establiments per a dur informació.
S'han denunciat un establiment per trobar-se obert quan no estava permès.
S'han fet inspeccions als restaurants per tal que s'ajustin a la normativa en quan al repartiment de menjar a domicili.
Actuacions realitzades durant la primera setmana (del 14 al 19 de març)
S'acorda deixar sense efecte, fins a nou avís, el canvi de d'estacionament trimestral que s'havia de fer a final de març als carrers Bellaterra, Bellavista, Miraflors, Via Gandesa, Berlin, Londres, Cervantes, Canonge i Catalunya, per tal d'evitar la mobilitat dels conductors.
9 inspeccions a despatxos d'immobiliàries. Tots es troben tancats
3 punts estàtics de control i vigilància per evitar desplaçaments indeguts
1 inspeccions de comerços per verificar si els que es troben oberts compleixen les mesures de seguretat i per verificar si els que han de ser tancats es troben efectivament tancats. Des de l'inici de les restriccions s'han 72 inspeccions.
3 actuacions amb persones que incomplien el que estipula el Real Decreto sobre confinament als quals se'ls ha informat.
Des de l'inici de les restriccions s'han fet 42 actuacions d'informació i s'han denunciat 9 persones per infraccions a la Llei 18/2009 de Salut pública per trobar-se en espais públics trencant el confinament i una persona més ha estat denunciada per per la Llei Orgànica 4/2015 sobre protecció de la seguretat ciutadana per desobediència agents de l'autoritat.
1 serveis d'ajut a persones amb vulnerabilitat. Des de l'inici de les restriccions s'han fet 8 serveis d'ajut.
S'han precintat 9 espais públics més que se sumen als 26 parcs que es van precintar el dia anterior, per evitar-ne l'entrada.
INFORMACIÓ DE L'ÀMBIT EDUCATIU
El Departament d'Educació de la Generalitat ha elaborat uns criteris de seguiment i avaluació que al llarg del dia d'avui té previst fer arribar a les direccions dels centres educatius, que estableixen com ha de ser l'avaluació i el seguiment de l'alumnat durant el període de confinament a causa del COVID-19. Més informació en aquest enllaç
La regidoria d'Educació posa a disposició de les famílies un apartat en el qual es facilitaran recomanacions i consells del servei psicopedagògic municipal pel tal de donar suport a les famílies amb infants a casa a establir pautes que ajudin a gestionar la situació de confinament i a minimitzar l'impacte que l'estat d'alarma pot tenir per als nostres fills i filles, ara i en un futur. Cada setmana publicarem un document amb una temàtica concreta que esperem que sigui del vostre interès. Comencem amb recomanacions sobre la importància de l'establiment de rutines.
La Generalitat ha publicat nova informació referent als terminis de realització de les proves de selectivitat (PAU). Podeu consultar-la en aquest enllaç
El Departament d'Educació ha ajornat tots els tràmits relacionats amb el procediment de preinscripcions i matriculació de l'alumnat de tots els ensenyaments, en totes les etapes.
El Departament està treballant per tal que els diferents processos de preinscripció i matriculació es puguin dur a terme amb totes les garanties. Al mateix temps, es treball per al d'adequar els tràmits pensant en les circumstàncies actuals.
De moment, la Generalitat no ha fet públic el nou calendari de preinscripcions. S'ha informat de les previsions que les Proves d'Accés a la Universitat puguin realitzar-se entre el 30 de juny i el 9 de juliol.
Es recorda des de la regidoria d'Educació la possibilitat de visitar Uniferia una plataforma virtual a través de la qual es pot accedir a tota l'oferta universitària a Catalunya. Estarà activa del 19 al 21 de març a www.graus.uniferia.org. A més de la informació, durant aquests dies, a través dels canals de xat es donarà atenció i orientació personalitzada als futurs universitaris i universitàries.
Els serveis d'Ocupació i Promoció Econòmica han elaborat un document a informació d'interès amb les mesures derivades de l'estat d'alarma que afecten a persones treballadores, autònomes i empreses. Aquest document s'anirà actualitzant incorporant les noves indicacions que puguin aprovar les diferents administracions.
A Alella les modificacions del calendari fiscal són les següents:
Es prorroga el termini de pagament de l'Impost de Vehicles de Tracció Mecànica fins al 2 de juny (amb càrrec per a rebuts domiciliats l'1 de juny)
Es prorroga el termini de pagament en voluntària de la Taxa del Mercat Ambulant 1r Trimestre fins al 20 de maig
Es prorroga el termini de pagament en voluntària de la Taxa del Mercat Municipal 1r Trimestre fins al 20 de maig
Es prorroga el termini de pagament en voluntària de la Taxa de Cementiri Municipal fins al 20 de maig
Veure calendari fiscal
S'establirà la reducció de la taxa d'escombraries comercials i la taxa de terrasses per la part proporcional als comerços que no poden obrir al públic durant l'estat d'alarma decretat pel govern de l'Estat.
S'establirà una línia d'ajuts destinats a cobrir l'equivalent a la quota de l'IBI dels petits comerços que no poden obrir al públic durant l'estat d'alarma decretat pel govern de l'Estat.
Es compensaran en el proper rebut que es generi les quotes del mes de març dels diferents serveis municipals. Entre d'altres, les activitats de l'Escola de Dansa, la Coral Municipal, l'Escola d'Iniciació Esportiva, etc.
Es complementaran si fos necessari els recursos de l’àrea de Serveis a les Persones per tal de poder ajudar les famílies del municipi.
ATENCIÓ A LES PERSONES VULNERABLES I ALTRES ACCIONS SOLIDÀRIES
Fem difusió de les reconamanacions per al gent gran durant el confinament. En aquest enllaç podeu consultar tota la informació d'interès per aquest col·lectiu en relació amb el coronavirus.
Divendres, 17 de març, es va fer el repartiment a les residències i centres socio-sanitaris de les 500 mascaretes que ha confeccionat els voluntaris i voluntàries del Grup Local de Suport. La meitat s'han realitzat gràcies a la donació de roba i goma de l'empresa Robin Hat, gestionada a través de la Fundació Sant Francesc d'Assís i l'Ajuntament. El voluntariat cus la mascareta de tela i el personal del sòcio-sanitari hi introdueix una capa de cel·lulosa que aporta el filtre adequat. Volem agrair la col·laboració i implicació de tothom.
La passada setmana es van repartir 400 poms de flors a les residències del municipi i a l'Hospital Germans Trias i Pujol, gràcies a la donació realitzada pels distribuïdors de flor tallada Josep Ruiz i Clara Sebastià. Des de l'Ajuntament es vol agrair la seva col·laboració i solidaritat que ha ajudar a aquest reconeixement a través de les flors de la labor que duen a terme cada dia el col·lectiu sanitari i tot el personal que treballa en aquests centres.
S'ha fet una segona ronda de trucades a totes les persones usuàries del servei de teleassistència, tal i com ja es va fer la passada setmana, per fer un seguiment de la seva situació i comprovar que no requereixen cap suport logístic. Com a resultat d'aquestes trucades cada vegade és detecten més casos de persones amb necessitats de suport logístics.
S'han organitzat els grups de voluntaris i voluntàries per tal de preparar la compra i repartiment de lots d'alimentació i productes de farmàcia a les persones en risc que necessiten recolzament logístic. Ahir es va fer el lliurament de productes de farmàcia i avui es lliuraran 12 lots d'aliments per a persones vulnerables. També s'està organitzant amb Càritas els grups de repartiment dels lots d'aliments a domicili que es farà a inicis d'abril al mig centenar de famílies alellenques que reben ajuts del rebots de Càritas, tal i com ja es va fer la passada setmana, i sempre seguint tots els protocols de seguretat.
Dijous van acabar de lliurar les targetes moneder a les famílies de menors que reben beques menjadors. El lliurament s'ha fet a les oficines de Serveis a les Persones on han anat les famílies amb cita prèvia per evitar el contacte entre usuaris i usuàries i seguint tots els protocols de seguretat.
Segueixen en marxa les dues iniciatives que es van posar en marxa dilluns per tal de donar recolzament a les persones més vulnerables:
Promoure la creació d'una xarxa de voluntariat social per donar suport logístic i acompanyament a allò que sigui necessari. En tres dies s'han apuntat a aquesta xarxa més d'un centenar de persones.
Habilitar un número de telèfon 627069628 i una adreça electrònica (alella.participació@alella.cat) perquè les persones que requereixen suport per fer les seves tasques habituals perquè són del grup de risc i no poden sortir de casa, ho comuniquin a l'Ajuntament, per tal de poder atendre les seves necessitats.
Ja es disposa del llistat de persones majors de 65 que visquin soles i puguin acollir-se al servei temporal d'assistència que ofereix la Diputació de Barcelona. En breu es començarà a contactar amb elles.
ACTUACIONS PREVENTIVES A LA VIA PÚBLICA
Des de l'inici de l'estat d'alarma s'han instal·lat cartells informatius amb consells per a la població a diferents punts del municipi
La brigada ha estat realitzat feines de transport i lògistica, donant suport a les diferents àrees d'atenció a la ciutadania
L'empresa encarregada de la neteja viària està realizant dilluns, dimecres i divendres tractaments de desinfeccions amb els productes adients, a les zones de major afluència:
A l'entorn de l'establiments comercials que estan oberts al públic durant l'estat d'alarma: carrer Àfrica, Plaça d'Antoni Pujadas, Porxada i entrades al Mercat Municipal. carrer d'Eduard Serra i passeig d'Anotni Borrell, av d'Àngel Guimerà, Plaça de l'Ajuntament, i els carrer Mediterrània i Farigola.
Parades de bus
A l'entorn de les àrees de recollida de residus
ACTUACIONS RELACIONADES AMB LES RESTRICCIONS A LA MOBILITAT
L'Ajuntament va publicat dissabte un ban municipalen el qual s'informa a la ciutadania de les restriccions que cal tenir en compte a l'hora de sortir a passejar als gossos. Els recorregut han de ser curts i breus, el temps necessari perquè els animals facin les seves necessitats fisiològiques, i no més enllà d'una distància de 100 metres del domicili.
Des de la pàgina web www.alella.cat/coronavirus es pot accedir al certificat autoresponsable de desplaçaments en el marc de l'estat d'alarma per l'emergència sanitària del coronavirus:
Està disponible en línia de manera que es pot omplir i guardar l'enllaç o fer una captura de pantalla https://confinapp.gencat.cat/#/
O bé en PDF editable per omplir i descarregar el document.
Certificat d'autodeclaració de causa de desplaçament emplenable
Recordeu que podeu accedir al qüestionari de preguntes i respostes freqüents a les darreres actualitzacions que ens arriben del CECAT des de l'enllaç www.alella.cat/preguntesfrequentscoronavirus
Afectacions transport públic
Des del 30 de març la línia e19 només funciona de dilluns a dissabte feiners segons l'horari adjunt.
Des d'aquest dimecres 18 de març (fins al 30 de març veieu noves restriccions) les línies de bus funcionen en horari reduït: la línia e19 circula amb horari d'agost, les línies 644, 648 i 646 circulen en el seu horari habitual i la 641, 647 i 690 resten sense servei. Consultar els horaris a www.sagales.com
El servei de taxi a demanda es manté, però només pot fer trasllats d'un únic passatger.
La zona blava de l'Hort de la Rectoria és gratuïta des d'aquest dilluns, però es mantenen les restriccions a les zones d'estacionament amb limitacions horàries.
SERVEI DE RESIDUS
L'empresa ARCA, encarregada de la gestió de residus municipals, va retirar divendres 27 de març i fins a nou avís, els contenidors de recollida de roba, donat que no es tracta d'un servei bàsic i d'aquesta manera s'evitarà el risc que pugui dipositar-se roba infectada amb coronavirus.
La deixalleria fixa està tancada al públic, només dona atenció als serveis municipals.
El servei de deixalleria mòbil ha deixat de funcionar fins a nou avís.
La regidoria de Medi Ambient informa que mentre duri l'estat d'alarma, i donat que des del 15 de març al 15 d'octubre estan prohibit fer foc, la sol·licitud d'autorització de crema de brancatge i restes vegetals procedents de treballs agrícoles i de l'activitat apícola cal rea realitzar-la directament des d'aquest t enllaç
La regidoria informa també que mentre duri l'estat d'alarma no es canviarà la ubicació dels contenidors als carrers afectats pels canvis trimestrals d'aparcament.
CAMPANYA DE DIFUSIÓ ALS COMERÇOS
La regidoria de Promoció Econòmica segueix traslladant al teixit comercial de proximitat les recomanacions i obligacions oficials per lluitar contra la propagació del Covid 19.
S'ha contactat via telefònica i per correu electrònica amb els comerços que poden restar oberts, amb el Mercat Municipal i amb els bars i restaurants d'Alella.
A tots aquests establiments se'ls ha informat de les mesures sanitàries d'autoprotecció, de les millors pràctiques possibles per atendre la seva clientela amb el mínim risc possible i se'ls ha facilitat cartells i infografies per ajudar-los a comunicar totes aquestes bones pràctiques higièniques i recomanacions.
A més a més, s'ha fet una relació d'establiments que presten, segons permet el context d'alarma actual, serveis i repartiment a domicili. S'ha contactat amb altres establiments que no fan aquest servei per veure si, de manera excepcional i per evitar desplaçaments dels compradors, podrien implementar el servei a domicili durant el temps de les restriccions de la mobilitat.
S'ha informat als establiments de la disposició publicada aquest diumenge per la Generalitat en la qual s'estableix una distància mínima de 1,5 metres entre les persones treballadores i les persones usuàries de l'establiment o empresa.
S'ha actualitzat el llistat d'establiments d'Alella que fan comandes des del domicili, sense necessitat de fer desplaçaments. Alguns ho fan de manera habitual i d'altres de forma excepcional durant les restriccions de mobilitat establertes per la declaració d'estat d'alarma i s'ha fet una imatge amb tots els establiments per difusió del servei de repartiment a domicili.
ASSISTÈNCIA PER TRÀMITS TELEMÀTICS AMB L'AJUNTAMENT
S'ha reforçat la difusió de la posada en marxa del servei telefònic d'assistència per resoldre dubtes a la ciutadania respecte a la realització de tràmits telemàtics amb l'Ajuntament. Aquest servei. que funciona de 9 a 14h, es va posar en marxa des de l'inici de setmana, És el servei OAC 360.
SUPORT A LA CAMPANYA "COMERÇ SEGUR DE VIOLÈNCIA MASCLISTA" I DIFUSIÓ DELS TELÈFONS D'ASSISTÈNCIA PER A PERSONES MALTRACTADES
Des de la regidoria d'Equitat s'ha donat recolzament a la campanya de suport a la difusió del servei d'atenció a dones en situació de violència masclista, en un moment en el què moltes dones, i els seus fills i filles, estan obligades a conviure amb el seu agresor, alhora que els serveis d'atenció especializada estan patint una reconfiguració, donada la situació d'excepcionalitat. Per això des de l'Institut Català de les Dones s'han reforçat els recursos d'atenció telefònica i a través de correu electrònic per donar resposta a les necessitats que puguin sortir. També es demana la col·laboració ciutadana, especialment dels establiments que estan oberts al públic o fan servei a domicili perquè puguin fer un servei d'ajuda a les víctimes a través de la campanya "ESTABLIMENTS SEGURS DE VIOLÈNCIA MASCLISTA"
Recorda: #Noestassola. Si pateixes una situació de violència masclista pots trucar al 900900120 o al 112, enviar un whatsapp al telèfon 671778540 i/o un correu electrònic a 900900120@icdones.cat o bé trucar directament a la Policia Local 93555241
La regidoria d'Equitat informa que el Servei d'Informació i Atenció a les Dones (SIAD) del Maresme ha canviat provisionalment, i mentre duri l'estat d'alarma, el número de telèfon del contacte. És el 667182781 i l'horari d'atenció és de dilluns a divendres de 9 a 14h. El número habitual 937411622 actualment no funciona.
Des de la regidoria d'Adolescència i Joventut s'està treballant en una campanya de sensibilitzacio que tindrà dos objectius:
El primer: sensibilitzar a adolescents i joves amb els efectes que pot tenir el coronavirus si no respectem les recomanacions que es fan les autoritats sanitàries. a
El segon: donar recolzament a adolescents i joves fent arribar propostes per minimitzar els efectes d'aquests dies de confinament. Aquestes propostes tenen temàtiques:
Activitats culturals: com visites virtuals a museus o suggeriments de lectures, visualització d'audiovisuals, jocs didàctics
Activitats esportives: propostes de pràctiques d'esports i exercicis que es poden fer a casa
Tot i tractar-se d'una campanya que utilitza els mitjans telemàtics, atenent a les mesures preventives decretades per contenir el contagi, es vol fer incidir en el fet que cal tenir present que hi ha infinitat d'activitats que es poden fer a casa i que no requereixen cap suport virtual, ni cap pantalla i que són igual o més interessants.
Estigueu atents i atentes a les propostes, ja que aquests dies de confinament són un bon moment per despertar l'enginy i la creativitat!