Publicat el 13 de novembre de 202013.11.2020
Peatge Alella

Alella, El Masnou i Teià segueixen fent front comú per tal de millorar la mobilitat i les connexions al territori compartit per les tres poblacions. Els alcaldes dels tres municipis, Marc Almendro d'Alella, Jaume Oliveras del Masnou i Andreu Bosch de Teià, han enviat un document conjunt a la Generalitat i al Consell Comarcal del Maresme en el què detallen les mesures i actuacions que caldria incorporar al Pacte per la Mobilitat Sostenible del Maresme, presentat recentment per les dues administracions, que els tres municipis consideren estratègiques per millorar la mobilitat del Baix Maresme i la connexió amb la resta de territoris, tenint molt present la propera supresió de les barreres de peatge prevista per l'agost de 2021. 

Segons fan constar els tres alcaldes, el document del Pacte no inclou algunes d'aquestes mesures que són reinvidicacions històriques que s'arroseguen des de fa molts anys, tot assegurant que "el no desenvolupament d'aquestes actuacions podria provocar un col·lapse i/o disfunció en el sistema urbà i de mobilitat del territori"

Les actuacions proposades es divideixen en quatre grans àmbits:

1. Transport interurbà.
2. Accessos a la futura autovia del Maresme.
3. Pacificació de l'N-II i via ciclable.
4. Accessos i connexions de l'N-II pacificada amb els municipis.
1. Transport interurbà

1. Transport interurbà:

Bus sanitari

La zona del Baix Maresme, que actualment té com a referència els equipaments sanitaris de Badalona, necessita una resposta definitiva i concreta de connexió dels nostres municipis (amb possibilitat d'incorporació de Tiana i Montgat) amb l'Hospital Germans Trias i Pujol, l'hospital de Badalona, el Centre d'Urgències d'Atenció Primària de Badalona i altres serveis. Aquesta nova línia d'autobús donaria cobertura d’ús sanitari a una població de 60.000 habitants amb una proposta d'economia d'escala, sostenible i plausible, i vertebraria la connexió entre aquests municipis del Maresme, que actualment tenen dèficit de connexió en vies urbanes i de transport interurbà.

2. Accessos a la futura autovia del Maresme

Adequació de l'actual accés C-32 amb BP-5002
La reconversió de la C-32 en una autovia, obliga a adequar i modificar l'actual accés en la connexió amb la BP-5002. Cal plantejar la construcció d'una rotonda per dotar de seguretat i fluïdesa aquesta entrada i sortida de la futura autovia del Maresme. Sense aquesta actuació, hi hauria un col·lapse en l'accés a aquesta infraestructura, situacions d'inseguretat viària i retencions a l'entorn d'aquest àmbit de la BP-5002, que és la principal via de connexió entre el  Masnou i Alella.

Nou accés el Masnou-Teià
L'actual accés del peatge d'Alella és insuficient per donar cabuda i resposta a la futura connexió de l'autovia del Maresme en l’àmbit dels tres municipis i del Baix Maresme. Cal estudiar un nou accés que pugui donar cobertura als residents del municipi de Teià i el sector d'Ocata. Sense aquesta actuació, la xarxa bàsica viària del Masnou no podrà absorbir la mobilitat generada cap a aquest únic punt d'accés i sortida i pot impactar de forma molt negativa en la seva xarxa viària i en l'objectiu de pacificar l'N-II. Creiem que és possible habilitar un nou accés en aquesta zona per donar una solució definitiva i satisfactòria a una problemàtica existent.

3. Pacificació de l'N-II i via ciclable

Carril bici (via ciclable)
Habilitar en el futur projecte de la Nacional II pacificada un carril bici a la banda de muntanya de la via que uneixi els diferents municipis des de Mataró fins a Montgat. Així es donaria resposta al projecte de via ciclable litoral i es donaria la possibilitat de potenciar la mobilitat amb bicicleta i dels vehicles de mobilitat personal dins dels municipis, de la comarca i l'enllaç amb l’àrea metropolitana. Creiem que la concreció d'aquesta via ciclable dins el projecte de l'N-II és la solució definitiva, segura i sostenible per a la implementació de l’ús d'aquesta tipologia de vehicles en la mobilitat urbana intra i supramunicipal. 

4. Accessos i connexions de l'N-II pacificada amb els municipis

Rotonda N-II carretera de Teià (Creu Roja)
Executar el projecte (en elaboració actualment) d'una rotonda davant la Creu Roja del Masnou per millorar la connexió amb Voramar II i el municipi de Teià.

Rotonda N-II Torrent de Can Gaio (accés sector d'Ocata)
Dins d'un projecte de pacificació de la Nacional II i en coherència amb la implantació de mesures vinculades al Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible del Masnou, caldria habilitar una rotonda per millorar la connectivitat i l'accés amb el sector d'Ocata. Actualment, l'accés al municipi en direcció a Mataró es realitza amb accessos deficients que impacten en la mobilitat al centre del municipi. La construcció d'una rotonda d'accés replicant de forma similar la rotonda que s'ha construït en els darrers temps a Premià de Mar donaria resposta a la creació d'un accés segur al municipi derivant el trànsit del municipi de la perifèria cap als diferents punts del municipi.

Rotonda N-II a l'altura de l'accés a Can Teixidor
En el projecte de pacificació de la Nacional II, cal incloure-hi la incorporació d'una nova rotonda en l’àmbit de l'actual accés de Can Teixidor. Aquest fet, alliberaria l'actual alta densitat de vehicles que circulen en el primer tram de la BP-5002 entre la rotonda de la riera d'Alella i l'accés d'aquesta via amb el barri del Bellresguard. D'aquesta manera, es crearia un accés més àgil amb les zones del Bellresguard, Alella de Mar i de Can Teixidor amb l'N-II.També, amb aquesta actuació,  d escongestionaria la BP-5002, que actualment queda col·lapsada en certes ocasions i podria donar servei a les altres demandes de mobilitat com a via de la xarxa primària viària.

Els tres alcaldes han adreçat les seves peticions al conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Damià Calvet, i al president del Consell Comarcal del Maresme, Damià del Clot, perquè puguin ser tingudes en consideració de cara a la reunió del Pacte de Mobilitat Sostenilble del Maresme prevista per al proper 26 de novembre. El Pacte inclou una trentena d'actuacions i una inversió prevista de 430 milions d'euros per tal de millorar diferents infraestructures un cop finalitzi la concessió del peatge de la C-32.