Dilluns, 26 de gener de 2015 ADMINISTRACIÓ LOCAL Ajuntament d'Alella EDICTE De conformitat amb el que preveu l'art. 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i atès que el Ple municipal, en sessió celebrada el 23 de desembre de 2014, aprovà definitivament del Reglament de Participació Ciutadana de l'Ajuntament d'Alella, se'n publica el text íntegre: "REGLAMENT DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA DE L'AJUNTAMENT D'ALELLA PREÀMBUL La participació ciutadana és un dret fonamental, reconegut per l'Estatut d'Autonomia de Catalunya en el seu article 29.1: "Els ciutadans de Catalunya tenen dret a participar en condicions d'igualtat en els afers públics de Catalunya, de manera directa o bé per mitjà de representants, en els supòsits i en els termes que estableixen aquest Estatut i les lleis". Amb aquest Reglament de Participació Ciutadana de l'Ajuntament d'Alella i amb el Reglament Orgànic Municipal, l'Ajuntament, com a expressió de govern democràtic, vol potenciar la seva relació amb el conjunt de la ciutadania d'Alella i la participació democràtica activa de la societat en l'activitat municipal. La participació ciutadana és una opció estratègica i estructural de l'Ajuntament d'Alella i ha de vertebrar les seves actuacions. OBJECTIUS 1.- Promoure la participació de la ciutadania d'Alella en els assumptes i activitats municipals. 2.- Promoure i reforçar el desenvolupament i la millora del teixit associatiu d'Alella com a instrument d'organització de la ciutadania, tant a nivell territorial com sectorial, en la participació d'assumptes i activitats municipals. 3.- Promoure el voluntariat de persones i entitats en la participació de programes i projectes de caràcter cívic. CAPÍTOL I. DRETS DE LA CIUTADANIA Article 1. Dret a la participació 1.- La ciutadania d'Alella té dret a intervenir directament o mitjançant entitats ciutadanes en els assumptes públics locals a través dels mecanismes regulats en aquest Reglament i les lleis. 2.- L'Ajuntament utilitzarà les eines i els mètodes que facilitin una millor intervenció ciutadana, amb independència de la seva edat i condició social i física, i es posaran els mitjans necessaris per a l'efectiva participació de tothom. Article 2. Dret d'accés a la informació 1.- Totes les persones tenen dret a demanar i rebre informació àmplia, puntual i objectiva sobre els assumptes i les activitats municipals, i a accedir als arxius públics, en la forma que estableixi l'Ajuntament. CVE-Núm. de registre: 022015001196 2.- L'Ajuntament garantirà l'exercici d'aquest dret a través dels canals d'informació general, fent ús de les noves tecnologies en la informació i participació ciutadana, amb les úniques limitacions establertes per les lleis, especialment les que fan referència a la protecció de dades de caràcter personal, als drets de protecció de la infància i la joventut, a la intimitat personal o la seguretat ciutadana. 3.- L'Ajuntament respondrà totes les demandes d'accés a la informació en un termini màxim de trenta dies. Vençut aquest termini el silenci s'entendrà positiu. 4.- Per tal de facilitar el màxim la informació a la ciutadania, l'Ajuntament publicarà al web municipal la documentació vinculada a aquells acords que, una vegada aprovats inicialment, se sotmetin a informació pública per tal de facilitar-ne la consulta, així com totes aquelles resolucions judicials de caràcter col·lectiu que afectin una disposició de caràcter general de la Corporació. 1 Dilluns, 26 de gener de 2015 Article 3. Dret de petició Totes les persones físiques o jurídiques tenen dret a formular peticions a qualsevol autoritat o òrgan municipal sobre temes de competència municipal o demanar aclariments sobre les actuacions de l'Ajuntament. Aquest dret s'exerceix mitjançant un escrit tramès al registre d'entrada general de l'Ajuntament, o pels mitjans telemàtics establerts, o qualsevol mitjà vàlid en dret que permeti deixar constància fefaent de la identitat del peticionari i l'objecte de la petició, sense més limitacions que les establertes per les lleis. L'Ajuntament respondrà totes les peticions i aclariments en un termini de trenta dies, reservant-se per a casos excepcionals previstos per llei la seva inadmissibilitat, la qual es notificarà al peticionari en els quaranta-cinc dies hàbils següents al de la presentació de l'escrit de petició. Article 4. Dret d'audiència Totes les persones tenen dret a ser escoltades en la tramitació dels procediments o en la realització de les actuacions municipals, en els quals s'acrediti un interès legítim de conformitat amb la normativa sobre règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú. Article 5. Dret a formular propostes 1.- La ciutadania d'Alella té el dret a proposar actuacions en matèria de competència municipal o d'interès per al poble, i l'Ajuntament té l'obligació de donar-hi resposta raonada. 2.- En cas que la proposta es converteixi en objecte de tractament en algun Ple Municipal o en alguna Junta de Govern; un cop tractada la qüestió, s'enviarà al seu autor en el termini màxim de 30 dies una còpia de la part corresponent de l'acta de la sessió. Així mateix, l'Alcalde/essa podrà requerir la presència de l'autor/a perquè l'expliqui i la defensi. Article 6. Dret a la iniciativa popular ciutadana 1.- Pot exercir la iniciativa ciutadana per proposar a l'Ajuntament l'aprovació de disposicions municipals de caràcter general, acords o d'actuacions en matèria de competència municipal o d'interès per al poble: - Les persones empadronades a Alella constituïdes en una comissió promotora, la qual ha de recollir, com a mínim, la signatura de suport del 5 per cent dels habitants d'Alella més grans de setze anys. - Les entitats ciutadanes que figurin al Registre Municipal d'Entitats, en un nombre mínim del 15 per cent d'entitats inscrites. Per tal d'exercir el Dret d'iniciativa popular ciutadana, les entitats hauran d'aportar l'aprovació de la proposta, mitjançant la certificació de l'acord de l'assemblea o bé de la junta, de conformitat amb els seus estatuts. 2.- Quan l'Ajuntament rebi la iniciativa, es sotmetrà a informació pública durant un termini de trenta dies, tret que per raons d'urgència fos aconsellable un termini més curt. 3.- L'Ajuntament haurà de decidir-se sobre la iniciativa ciutadana en el termini de trenta dies a comptar del dia següent a la finalització de l'exposició pública. La Regidoria competent estudiarà la seva viabilitat tècnica i pressupostària i ho sotmetrà a consideració del Ple Municipal. En la fase d'estudi es podrà demanar aclariments complementaris a la persona o col·lectiu que ha fet la proposta. Article 7. Dret a la consulta popular per via de referèndum 1.- La ciutadania d'Alella té dret a la consulta popular dels assumptes de competència municipal i de caràcter local que siguin de transcendència especial per als interessos de la població, per via de referèndum com a instrument de CVE-Núm. de registre: 022015001196 participació directa i amb les garanties pròpies del procediment electoral. 2.- Les consultes populars per via de referèndum d'àmbit municipal es denominaran, segons qui n'exerceixi la iniciativa, Consulta popular per via de referèndum d'iniciativa institucional o bé d'iniciativa popular. En qualsevol dels casos, les consultes populars es desenvoluparan d'acord amb el que estableix la Llei 4/2010 de 17 de març, de consultes populars per via de referèndum, en el seu Títol III o normativa posterior que la substitueixi o complementi. Article 8. Dret d'intervenció en les sessions públiques del Ple municipal 1.- Les sessions del Ple són públiques, hi pot assistir tota persona interessada. Les sessions es desenvolupen en condicions suficients d'espai i audició i es retransmeten a través de la pàgina web de l'Ajuntament. 2 Dilluns, 26 de gener de 2015 2.- Totes les persones tenen dret a intervenir en les sessions públiques del Ple municipal que siguin de caràcter ordinari sobre aquells temes municipals o d'interès per al municipi, directament, una vegada finalitzada la sessió, en la formulació de precs i preguntes. 3.- Les associacions constituïdes per a la defensa dels interessos generals o sectorials de la ciutadania, com a entitats de participació ciutadana inscrites en el registre municipal d'entitats, quan desitgin efectuar una exposició davant del Ple en relació amb algun punt de l'ordre del dia, en la tramitació administrativa prèvia de la qual haguessin intervingut com a interessades, han de sol·licitar-ho per escrit a l'alcalde o alcaldessa com a màxim 48 hores abans de la sessió. Amb la seva autorització, i mitjançant una única persona representant, exposaran el seu parer durant un temps màxim de 10 minuts, amb anterioritat a la lectura, debat i votació de la proposta inclosa a l'orde del dia. Article 9. Dret de suport a l'associacionisme 1.- L'Ajuntament promourà l'associacionisme, tot respectant la llibertat i l'autonomia de les entitats envers els poders públics, i facilitarà el desenvolupament de les entitats que persegueixin finalitats d'interès social en general, mitjançant programes de suport i de millora del teixit associatiu i col·laboració, quan s'escaigui, en la realització d'activitats o en la cogestió d'equipaments i serveis públics. 2.- L'Ajuntament es comprometrà a facilitar suport econòmic per a les activitats i els programes d'actuació de les diferents entitats d'acord amb les corresponents bases vigents, la normativa aplicable i la disponibilitat pressupostària. 3.- L'Ajuntament informarà i publicarà al web les subvencions ordinàries i extraordinàries que rebin les entitats anualment. Article 10. Dret a l'ús d'espais públics per a l'exercici del dret de reunió Totes les persones tenen dret a fer servir els locals i espais públics municipals per exercir el dret de reunió sempre i quan compleixin els requisits derivats de les característiques de l'espai, els reglaments i les ordenances municipals. Article 11. Garantia dels drets de la ciutadania 1.- L'Ajuntament vetllarà per garantir els drets de la ciutadania, reconeguts a la Constitució, a l'Estatut, a les lleis i en aquest Reglament, dintre del marc de les seves competències i exigirà les responsabilitats corresponents al personal i a les autoritats municipals que no els respectin o vulnerin el seu exercici. 2.- Totes les persones tenen dret a dirigir-se al Síndic de Greuges del Ciutadà per tal que actuï en la defensa o mediació de qualsevol assumpte en el qual l'Ajuntament hagi pogut vulnerar els drets dels particulars. Aquesta figura es desenvoluparà en el Reglament Orgànic Municipal o normativa que la reguli. 3.- L'Ajuntament d'Alella s'obliga a facilitar tota la informació i documentació que li sol·liciti la Sindicatura de Greuges de Catalunya en l'exercici de les seves responsabilitats. CAPÍTOL II. LES ENTITATS CIUTADANES Article 12. Les entitats ciutadanes 1.- A l'efecte d'aquest Reglament, l'Ajuntament reconeix com a entitats ciutadanes aquelles entitats sense ànim de lucre, amb personalitat jurídica pròpia, que tinguin seu o delegació permanent al terme municipal d'Alella, que exerceixin la seva activitat, total o en part, en benefici de la ciutadania d'Alella i que estiguin inscrites al Registre Municipal d'Entitats. CVE-Núm. de registre: 022015001196 2.- S'entén que una entitat té delegació permanent a Alella quan hi disposa d'una seu social, hi ha un mínim de tres persones associades empadronades a Alella i es demostra la voluntat de projectar l'activitat de l'entitat al municipi. 3.- L'Ajuntament també reconeix com a entitats ciutadanes aquelles entitats sense ànim de lucre, amb personalitat jurídica pròpia, que no tinguin seu a Alella, però que per la seva temàtica exerceixin part de la seva activitat en benefici de la ciutadania d'Alella i que estiguin inscrites al Registre Municipal d'Entitats. 4.- No tindrà la consideració d'entitat ciutadana a l'efecte d'aquest Reglament les persones jurídiques que, sigui quina sigui la seva naturalesa, tinguin com a objecte social una activitat econòmica o empresarial amb ànim de lucre. 5.- Les agrupacions d'electors, agrupacions locals de partits polítics i les entitats vinculades políticament a aquests dos grups, es consideraran entitats ciutadanes de caràcter polític. 3 Dilluns, 26 de gener de 2015 Article 13. El Registre Municipal d'Entitats 1.- El Registre Municipal d'Entitats és el registre on s'inscriuen les entitats, que tinguin el seu àmbit d'actuació principal al poble, per acreditar la seva condició a l'Ajuntament i per poder exercir els drets específics reconeguts i garantits en aquest Reglament i altra normativa relacionada amb la participació ciutadana. 2.- Les dades d'aquest registre són públiques, a excepció de les de caràcter personal que només ho seran si cada persona involucrada ho autoritza expressament. 3.- La inscripció al registre es farà amb la presentació al registre general d'entrada de l'Ajuntament d'una sol·licitud la qual acompanyarà la documentació acreditativa en base al reglament o normativa que ho reguli. 4.- L'Ajuntament podrà donar de baixa d'ofici aquelles entitats que romanguin inactives, previ tràmit d'audiència a les persones interessades, que podran presentar al·legacions segons s'indiqui al reglament o normativa que ho reguli. 5.- És crearà un apartat específic per a les entitats ciutadanes de caràcter polític. Article 14. Drets de les entitats ciutadanes 1.- Sens perjudici de les accions i els drets previstos a l'ordenament jurídic que les entitats poden exercir davant de l'Ajuntament, les entitats ciutadanes inscrites en el Registre Municipal d'Entitats tenen els drets següents: a) Dret a l'ús esporàdic o temporal de recursos de titularitat municipal, especialment els locals i espais públics, amb les limitacions que imposi la coincidència d'ús per part de diverses entitats o pel propi Ajuntament, i d'acord amb el que puguin establir altres reglaments o normatives d'ús. b) Dret a l'ús continuat de locals de titularitat municipal, mitjançant conveni, sempre i quan sigui justificable pel volum i el valor social de l'activitat desplegada per l'entitat. c) Dret d'accés a la informació municipal en els termes i les condicions previstos en aquest Reglament. d) Dret a sol·licitar subvencions per a la realització de projectes o activitats d'interès general o sectorial per a la ciutadania d'Alella, d'acord a la normativa aplicable. e) Dret a rebre les convocatòries de les sessions dels òrgans col·legiats municipals que celebrin sessions públiques quan a l'ordre del dia figurin temes relacionats amb l'objecte social de l'entitat, i a rebre les resolucions i acords adoptats. f) Dret a rebre les publicacions periòdiques que editi l'Ajuntament, sempre que l'entitat ho sol·liciti expressament. g) Dret a participar dels canals comunicatius que l'Ajuntament posi a la seva disposició. h) Dret a disposar d'un espai web al Portal d'Entitats de l'Ajuntament, d'acord amb les seves normes de funcionament. i) Dret a utilitzar les cartelleres municipals amb la finalitat d'informar de les seves activitats, d'acord amb la normativa aplicable. j) Tots aquells drets reconeguts a la ciutadania en aquest Reglament, quan no siguin de caràcter estrictament individual. 2.- Les entitats ciutadanes de caràcter polític di