Guia pràctica dels Pressupostos participatius Tu fas Alella L'Ajuntament d'Alella, amb la seva aposta per afavorir un model de govern obert i de fomentar la participa- ció ciutadana, inicia el projecte de pressupostos participatius, amb l'objectiu principal d'implicar la ciuta- dania en els procés de presa de decisió contribuint així a reforçar els valors de la democràcia participativa i la transparència. El procés de pressupostos participatius té com a principal objectiu que la ciutadania s'impliqui en la gestió municipal, amb la finalitat d'atendre les seves necessitat. Aquesta guia és el document que estableix les regles d'aquest procés en totes les seves fases i accions. Aquest és un procés dinàmic, atès que és el primer any que es fa, s'avaluarà i es revisarà per tal d'asse- gurar la seva evolució positiva. QUÈ ÉS? La guia té per objecte regular el procés de pressupostos participatius, en la seva vessant de proposta i de consulta, per definir una part de les inversions del pressupost municipal. QUI POT PARTICIPAR? Poden participar als pressupostos participatius totes les persones majors de 16 anys inscrites al padró municipal. QUINA INVERSIÓ? El pressupost que s'ha fixat és de 100.000 euros del capítol d'inversions del pressupost municipal de l'any 2023. ESPAIS DE PARTICIPACIÓ Àrea d'Alcaldia És el principal promotor del procés participatiu. Té la responsabilitat de: · Garantir que el procés sigui obert i transparent. · Executar els resultats del pressupost participatiu. Comissions 1. Comissió de seguiment: Rebre i valorar les propostes que passen a la fase de votació (tractament de dades, fusió per similitud, classificació per àmbits temàtics, validació a partir de criteris). Estarà formada per: · Alcalde · Gerent · Tècnica de participació 2. Comissió de valoració: Valoració del projecte. Estarà formada per: · L'Alcalde · Gerent · Tècnica de participació · Tècnica de joventut · Regidora d'equitat · Arquitecte · Enginyer Tècnic CRITERIS PER ACCEPTAR PROPOSTES · Criteri de legalitat: Totes les propostes d'actuació han complir la llei. · Criteris d'interès general: L'acció proposada ha de promoure un benefici per tota la ciutadania. · Criteri de competències: Les propostes d'actuacions han de ser competència de l'Ajuntament. S'han de poder assumir des de l'Ajuntament. · Criteri econòmic: S'aplicaran límits econòmics a totes les propostes i aquelles que no s'ajustin es des- cartaran. · Criteri de viabilitat tècnica: Han de ser viables. S'han de poder realitzar i per això s'han d'ajustar a la disponibilitat pressupostària. · Criteri de duplicitat: Si una de les proposicions sorgides en la fase d'elaboració de propostes, ja es troba recollida al PAM o contradiu algunes de les accions, serà rebutjada. · Criteri de sostenibilitat: No s'acceptaran accions que comprometin les necessitats i les possibilitats de desenvolupament, és a dir, sense comprometre els recursos naturals i les possibilitats de desenvolupa- ment de les futures generacions. · Criteri d'inclusió i respectuoses amb els drets humans: No es podran fer propostes que puguin incre- mentar els riscos d'exclusió social de qualsevol persona. No poden atemptar contra aquests riscos ni poden promoure la discriminació de cap col·lectiu. · Criteri de gènere: cal garantir la igualtat d'oportunitats i reduir les desigualtats dels resultats per raó de gènere. Es proposen les següents limitacions: · Les propostes no podran ser superiors a 40.000. · Les propostes no poden ser serveis permanents, hauran de poder ser executades en un any i formaran part dels pressupostos municipal de 2023. · No es podran incloure propostes de serveis que l'Ajuntament ja tingui previst o està obligat a oferir, tot i que es podran valorar millores d'aquests. · Les propostes han de ser projectes d'inversions. FASES DEL PROJECTE 1. Presentació del procés: 17 d'octubre de 2022 al 6 de novembre de 2022. 2. Presentació de propostes: 7 de novembre de 2022 al 18 de desembre de 2022. 3. Validació tècnica i econòmica: 19 de desembre de 2022 al 29 de gener de 2023. 4. Presentació propostes: 30 de gener de 2023 al 5 de febrer de 2023. 5. Votació popular: 6 de febrer de 2023 al 26 de febrer de 2023. 6. Resultat del procés: acció pública per donar a conèixer el resultat (pendent concretar data). Fase 1: Presentació del procés Què farem Presentar el procés de pressupost participatiu. S'explicarà el mètode proposat: reunions tècniques d'àrea. Com? S'enviarà via el full d'octubre l'explicació del procés i es penjarà al DECIDIM, al web i xarxes. Implicar a col·lectius concrets a partir dels equipaments existents per presentar projecte i proposar que facin una trobada per recollir propostes. Comunicació a totes les regidories, entitats i l'OAC. Qui? Àrees d'Alcaldia i Comunicació. Fase 2: Elaboració i presentació de propostes per part de la ciutadania on-line Què farem La ciutadania podrà omplir on-line el formulari de propostes (sense limitació) on es demanarà: · Títol de la proposta · Descripció breu · Necessitat que volem resoldre · Públic destinatari · Cost aproximat · Ubicació · Dades de contacte de la persona Com? A través del formulari web que trobaran al Decidim i dels dos taller de generació d'idees. Trobades dirigides a col·lectius. Qui? Qualsevol persona empadronada al municipi d'Alella major de 16 anys. Fase 3: Validació tècnica i econòmica de les propostes. Què farem Aplicarem els criteris que han de complir totes les propostes, i en cas de complir-los seran valorades econòmicament. La resta seran descartades. En cas d'empat prevaldrà el criteris d'afavorir la igualtat d'oportunitats. Com? Valoració econòmica per part dels serveis tècnics de l'Ajuntament. Qui? Personal tècnic i l'àrea d'Alcaldia. Fase 4: Sessió presentació de propostes Què farem Presentació de les propostes finalistes per part de les persones que les han presentat. Publicació al full municipal de febrer on apareixeran els detalls de les propostes finalistes. Com? Habilitarem un espai perquè es puguin fer les presentacions i qui vulgui pugui venir a escoltar-les. Qui? Ciutadania en general. Fase 5: Votació popular Què farem Es prioritzaran les propostes per decidir quines se seleccionen. Com? Votació mitjançant la plataforma Decidim, on es podran votar un màxim d'una proposta per persona. S'habilitarà un punt de votació presencial a Can Lleonart (amb ordinador on-line). Qui? Ciutadania major de 16 anys empadronada a Alella. Fase 6: Resultat del procés Què farem Es faran públiques les propostes guanyadores. Com? Acció comunicativa oberta a tothom. Publicació al full municipal de març. Qui? Ciutadania en general. COMUNICACIÓ Al llarg de tot el procés és indispensable que hi hagi una estratègia de comunicació. Tenint en compte la quantitats d'activitats que hi ha al poble i per tal de no saturar cal establir uns tempos. Utilitzarem: · El Full · Web municipal · Xarxes socials · Equipaments existents