DOCUMENT Òrgan EXPEDIENT NORMES PARTICIPACIÓ CIUTADANA X2022001526 SIGNATURES Codi Segur de Verificació: 12a6cacb-dca8-4c24-ab60-ef67f8714b81 Origen: Administració Cap signatura aplicada Identificador document original: ES_L01010014_2022_12751530 Data Impressió: 04/08/2022 09:13:24 Pàgina 1 de 15 Ì12a6cacb-dca8-4c24-ab60-ef67f8714b81NÎ REGLAMENT DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA DEL POBLE D'ALELLA PREÀMBUL TÍTOL I. ASPECTES GENERALS Article 1. Objecte Article 2. Àmbit d'aplicació Article 3. Concepte de participació Article 4. Drets de participació de la ciutadania. Article 5. Sistema de defensa dels drets de la ciutadania Article 6. Principis del reglament de participació ciutadana TÍTOL II. MECANISMES GENERALS DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA Article 7. Consulta popular per via de referèndum Article 8. Consulta popular no referendària Article 9. La consulta en l'elaboració d'ordenances i reglaments Article 10. Dret de petició Article 11. Iniciativa popular Article 12. Audiència pública Article 13. Intervenció ciutadana a les sessions públiques del Ple Municipal TITOL III INSTRUMENTS DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA Article 14. Processos de participació ciutadana Article 15. Altres mecanismes i metodologies TÍTOL IV. ÒRGANS, ESPAIS I COMISSIONS Article 16. Consell de Poble Article 17. Consells sectorials municipals Article 18. Consell d'infància d'Alella Article 19. Trobades veïnals Article 20. Comissions de treball TÍTOL V. FOMENT DE LA CULTURA PARTICIPATIVA Article 21. Foment del teixit associatiu i altres formes d'acció col·lectiva Article 22. Registre Municipal de les associacions i col·lectius d'Alella Article 23. Impuls de la transversalitat i la participació interna Aquest document és una còpia simple del document electrònic original. AJUNTAMENT D'ALELLA 1 DOCUMENT Òrgan EXPEDIENT NORMES PARTICIPACIÓ CIUTADANA X2022001526 SIGNATURES Codi Segur de Verificació: 12a6cacb-dca8-4c24-ab60-ef67f8714b81 Origen: Administració Cap signatura aplicada Identificador document original: ES_L01010014_2022_12751530 Data Impressió: 04/08/2022 09:13:24 Pàgina 2 de 15 Ì12a6cacb-dca8-4c24-ab60-ef67f8714b81NÎ Preàmbul L'Ajuntament d'Alella, tal com es recull al PAM 2019-2023, ha fet una aposta clara per les polítiques de participació i per garantir la transparència i la informació, tenint en compte la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern i els aspectes vinculats amb l'administració electrònica, la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. La voluntat municipal és la de treballar per aconseguir una administració d'estructura més relacional i, per tant, més preparada per promoure processos d'implicació de la ciutadania a la política local. Introduint la perspectiva de gènere i interseccional per a tenir en compte la mirada diversa de la ciutadania i la complexitat de les identitats de les persones (origen, edat, identitat de gènere, classe social, orientació sexual, persones amb diversitat funcional, persones en situació de vulnerabilitat, entre d'altres) que no se sumen, sinó que multipliquen les discriminacions que reben. En els darrers anys, la participació ciutadana ha estat per a Alella un element rellevant en les seves polítiques públiques i ha influït en la forma de governar el municipi. El Pla director de participació de l'Ajuntament d'Alella, aprovat el 30 de setembre de 2021, serveix com a marc de l'estructura organitzativa de la participació en l'àmbit municipal. Estableix el marc general, els principis i els valors que sustenten el model de participació municipal i l'estratègia i la metodologia a seguir en els diferents mecanismes i projectes participatius. El Reglament de participació ciutadana d'Alella és un document obert i flexible, per tal que es pugui adaptar als canvis socials, que cada vegada són més ràpids. La necessitat de procedir a la redacció i aprovació del Reglament de participació ciutadana del poble d'Alella es correspon amb l'obligació municipal d'actuar d'acord amb els principis de necessitat, de transparència, i de seguretat jurídica alhora d'exercir la potestat reglamentària. Tanmateix, hi ha la necessitat essencial d'aconseguir fer més accessible la participació de la ciutadania en la gestió municipal i els diferents aspectes de la vida municipal, en defensa dels seus drets. L'article 18 de la Llei 7/1985 reguladora de les bases del règim local, estableix que són drets i deures del veïnat "participar en la gestió municipal d'acord amb el que es disposa en les lleis i, si escau, quan la col·laboració amb caràcter voluntari del veïnat sigui interessada pels òrgans de govern i administració municipal". Amb l'elaboració i aprovació d'aquest Reglament, l'Ajuntament d'Alella mostra el seu interès per la participació efectiva i real de la ciutadania en l'àmbit del territori. Així Aquest document és una còpia simple del document electrònic original. mateix, aquest concepte de participació està inspirat en els principis generals del govern obert, introduït per la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. AJUNTAMENT D'ALELLA 2 DOCUMENT Òrgan EXPEDIENT NORMES PARTICIPACIÓ CIUTADANA X2022001526 SIGNATURES Codi Segur de Verificació: 12a6cacb-dca8-4c24-ab60-ef67f8714b81 Origen: Administració Cap signatura aplicada Identificador document original: ES_L01010014_2022_12751530 Data Impressió: 04/08/2022 09:13:24 Pàgina 3 de 15 Ì12a6cacb-dca8-4c24-ab60-ef67f8714b81NÎ El reglament s'estructura en cinc títols: El títol I, «Aspectes generals», defineix la participació ciutadana com un dret nuclear que es pot exercir a través dels mitjans o òrgans de participació recollits en aquest reglament o en les lleis. S'estableixen els drets de la ciutadania vinculats a la participació i es descriuen els principis que han de regir les formes de participació. El títol II «Mecanismes generals de participació ciutadana», recull totes les formes de participació les ja establertes en diferents lleis, que, d'una manera o d'una altra, van dirigides a conèixer l'opinió de la ciutadania en relació amb qualsevol aspecte de la vida pública. S'expliquen les consultes populars referendàries i no referendàries, la consulta pública prèvia, la petició, la iniciativa popular, l'audiència pública i la intervenció als plens municipals. El títol III «Instruments de participació ciutadana». Amb la idea de superar la rigidesa dels òrgans anomenats permanents de participació, s'estableix un marc de referència per a les modalitats de processos participatius que es puguin crear en cada moment. Permet que, en funció de la naturalesa o l'objecte del procés, es pugui reduir l'edat mínima general per participar-hi -que són els 16 anys-, per fomentar d'aquesta manera la cultura participativa de menors d'edat; i, d'altra banda, es parteix d'un concepte força ampli de persones jurídiques que hi poden participar i s'adapta la terminologia a la utilitzada per la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. Es desenvolupen l'estructura i les fases que ha de tenir tot procés participatiu, i es fa èmfasi especial en la fase d'avaluació. El títol IV «Òrgans, espais i comissions» regula els tradicionals consells municipals, Consell de Poble, consell sectorial, però també fa referència a espais més informals, com les trobades veïnals, o les comissions de treball. L'objectiu és fer que funcionin per projectes, de manera que es puguin dissoldre una vegada aconseguit l'encàrrec que va motivar-ne la constitució. L'objectiu d'aquest capítol és redefinir els consells municipals en tres direccions. En primer lloc, racionalitzar-ne les estructures (mant