Àrea de Ciutadania · Regidoria d'Adolescència i Joventut Pla Local de Joventut 2022-2025 Àrea de Ciutadania · Regidoria d'Adolescència i Joventut Març 2022 Pla Local de Joventut 2022-2025 Pla Local de Joventut d'Alella 2022-2025 Índex 1. Introducció ........................................................................................................................ 4 2. Metodologia: el procés de treball per elaborar el PLJ 2022-25 d'Alella ............................... 6 3. Diagnosi de l'adolescència i la joventut d'Alella.................................................................. 8 Eix 1. AIXECAR EL VOL: Acompanyar a la gent jove en el seu procés d'emancipació......... 10 EIX 2. VIURE MILLOR: Millorar el benestar emocional d'adolescents i joves d'Alella ........... 16 Eix 3. ALELLA JOVE I DIVERSA: Promoure la participació, les relacions positives i el respecte vers la diversitat .................................................................................................... 21 Conclusions i reptes de l'adolescència i la joventut d'Alella.................................................. 28 4. Pla d'Acció ...................................................................................................................... 33 4.1. Missió i principis rectors................................................................................................ 33 4.2. Eixos i Objectius estratègics ......................................................................................... 34 4.3. Matriu de planificació .................................................................................................... 35 4.3.Fitxes de desplegament de les estratègies .................................................................... 42 5. Avaluació i seguiment...................................................................................................... 78 5.1. Grup Motor d'Adolescència i Joventut ........................................................................... 78 5.2. Fitxes de planificació i avaluació de les actuacions ....................................................... 78 5.3. Eina de seguiment i avaluació del PLJ .......................................................................... 78 6. Annex.............................................................................................................................. 79 6.1 Avaluació PLAJ 2018-2021............................................................................................ 79 6.2 Informe La Liada ......................................................................................................... 139 3 Pla Local de Joventut d'Alella 2022-2025 1. Introducció El Pla Local de Joventut d'Alella 2022-2025 (en endavant PLJ 2022-25) parteix de la trajectòria de planificació de les polítiques locals d'adolescència i joventut del municipi, ja que aquest és el seu sisè Pla Local de Joventut d'Alella. Però alhora, aquest pla té la voluntat d'adaptar les respostes municipals a la realitat juvenil i definir millor allò que és el que es vol transformar i com es vol fer. Il·lustració 1. Marc del Pla Local de Joventut d'Alella 2022-2025 Font: Elaboració pròpia Durant l'any 2020, aprofitant l'aturada dels serveis, es va revisar les eines de seguiment es van introduir indicadors qualitatius i quantitatius a les diferents accions del PLAJ 2018-2021 per completar els indicadors establerts. Aquest document presenta una síntesi de l'avaluació del PLAJ 2018-2021, d'especial rellevància després de dos anys marcats per la pandèmia de la COVID-19. L'avaluació completa es pot consulta a l'Annex 1, que acompanya aquest document. La primera part de tot pla és una diagnosi o estudi aprofundit per conèixer la situació de partida dels i les joves del municipi i també l'avaluació de les polítiques que es porten a terme a nivell local, en el nostre cas les que estaven incloses al PLAJ 2018-2021. La situació actual d'adolescents i joves està marcada pel context de pandèmia i la conseqüent emergència sanitària, social i econòmica. Es tracta d'una situació que ha afectat al conjunt de la població, però en alguns aspectes ha estat especialment punyent amb la població menor de 30 anys. En cadascun dels àmbits d'anàlisi s'intenta recollir com ha afectat aquest context al col·lectiu de 12 a 30 anys. Aquest document s'estructura en 4 capítols més a banda d'aquesta introducció. El segon capítol explica la metodologia emprada i el procés de treball seguit per elaborar el Pla Local de Joventut 2022-25. El capítol 3 recull la Diagnosi de l'adolescència i la joventut d'Alella i s'estructura en quatre apartats. Els tres primers fan referència als tres eixos en què s'ha estructurat la 4 Pla Local de Joventut d'Alella 2022-2025 Diagnosi i posteriorment les estratègies d'acció. El quart apartat mostra les conclusions de l'estudi i els reptes que es tornaran en els objectius estratègics del nou Pla. El capítol 4 també s'estructura en tres apartats i mostra quin és el Pla d'Acció a desplegar. El primer apartat el constitueix la missió, els principis, els eixos i objectius estratègics del Pla. El segon apartat presenta la Matriu de planificació del PLJ 2022-25 i finalment, al tercer apartat es recullen les 35 Fitxes de desplegament de les estratègies del PLJ. El darrer capítol tracta sobre l'avaluació i el seguiment del PLJ, i concretament s'especifica els espais, mecanismes i eines que s'utilitzaran per portar-la a terme. Aquest document s'acompanya de dos Annexes. A l'Annex 1 hi ha l'Avaluació del PLAJ 2018-21 i a l'Annex 2 es troba l'informe de la "Liada", la jornada participativa que es va fer amb adolescents i joves al novembre de 2021. 5 Pla Local de Joventut d'Alella 2022-2025 2. Metodologia: el procés de treball per elaborar el PLJ 2022-25 d'Alella Com ja s'ha dit, aquest PLJ és el sisè que s'elabora des de l'Ajuntament d'Alella. Per tant, es compta amb una gran experiència acumulada que ens permet aprendre i revisar tant l'enfocament com el procés de treball per elaborar el nou PLJ. A continuació s'anomenen els principals canvis introduïts. En primer lloc, la metodologia per a la planificació estratègica emprada s'ha inspirat en l'enfocament de la Teoria del Canvi. Aquesta perspectiva estructura la planificació a partir de concebre les intervencions públiques com un conjunt d'hipòtesis sobre com i perquè se suposa que assoliran els seus objectius, és a dir, com solucionaran o mitigaran el problema que els dona raó de ser1. Des d'aquesta mirada, s'han identificat temes i preguntes clau per a la garantia de drets de les persones adolescents i joves, així com per al seu benestar. Sobre aquests temes s'ha fet la diagnosi i s'han plantejat els reptes i les estratègies per a donar-hi resposta. Aquesta és la proposta metodològica promoguda per Ivàlua, l'Institut Català de Polítiques Públiques perquè afavoreix fer una avaluació no només dels resultats de les accions, sinó també de l'impacte en relació a les problemàtiques o situacions inicials on volem incidir. En segon lloc, el procés de treball ha comptat des de l'inici amb un Grup Motor transversal format per tècnics i tècniques municipals de les àrees de: Equitat, Esports, Participació i Joventut, a més de la Regidora d'Adolescència i Joventut. Aquest Grup s'ha reunit tres vegades durant el procés d'elaboració del Pla (Juny, Setembre i Octubre de 2021) i ha estat fonamental per acordar l'avaluació del PLAJ anterior 2018-21, per debatre i impulsar de forma transversal i participativa el disseny del nou PLJ i també per fer el seguiment sobre com es desplegarà els propers anys. L'objectiu últim del Grup Motor és garantir una visió més integral de les polítiques de joventut a nivell local. Finalment, com també va passar a l'anterior Pla, durant tot el procés d'elaboració del PLJ s'ha buscat la participació no només de les àrees i serveis municipals, sinó també de les pròpies adolescents i joves. Algunes de les accions participatives han estat: petites enquestes online aprofitant la Fil·loxera (juliol 2021) sobre els temes que més els hi interessaven i preocupaven; Debats amb adolescents a l'hora del pati a l'Institut (PIDCES); dues trobades amb joves per debatre sobre la Diagnosi i per organitzar "La Liada", la jornada participativa que va tenir lloc el dissabte 13 de novembre al vespre a l'Espai d'Arts Escèniques i que va acabar amb un sopar i un concert de diversos grups juvenils d'Alella. A la següent il·lustració es mostra el procés de treball per elaborar el PLJ 2022-25, que podem sintetitzar en un dues fases. La primera fase ha estat l'elaboració de la Diagnosi, entre juny i setembre de 2021. Com ja s'ha dit, es va partir d'una banda, de l'avaluació del PLAJ 2018-21 i de l'altra, de la identificació dels temes clau i preguntes sobre les quals fer una recerca d'informació que permetés donar resposta. En aquesta fase es van portar a terme les següents accions: - Dues reunions del Grup Motor, l'espai transversal del PLJ 1 Agència Catalana de la Joventut (2019) "Disseny i avaluació de projectes de joventut". Unitat 6. Consultable en línia. 6 Pla Local de Joventut d'Alella 2022-2025 - Distribució d'una enquesta online a totes les àrees municipals per recollir la seva valoració del PLAJ 2018-21. - Enquestes online a adolescents i joves durant la Fil·loxera. - Sessió de treball entre les diferents àrees municipals per recollir visions sobre la realitat i necessitats d'adolescents i joves, així com les seves valoracions sobre les polítiques juvenils. La segona fase és la pròpia elaboració del Pla d'Acció 2022-25, que es va portar a terme entre octubre i desembre de 2021. En aquesta fase destaquem: - Una reunió amb el Grup Motor - Debats amb adolescents a l'hora del pati a l'Institut (PIDCES) - Dues trobades amb joves per debatre sobre la Diagnosi i per organitzar "La Liada" - Jornada participativa que va tenir lloc el dissabte 13 de novembre al vespre a l'Espai d'Arts Escèniques. - Sessió de treball entre les diferents àrees municipals per consensuar accions a incorporar al nou PLJ - Reunions bilaterals amb les diferents àrees municipals per acabar de tancar la planificació de les noves accions o les accions que es redefineixen, a partir de la matriu de planificació. Il·lustració 2. Procés d'elaboració del PLJ 2022-25 Font: Elaboració pròpia Així mateix, durant tot el procés de treball s'han destinat moments a compartir els document de treball a nivell polític amb les joves representats de tots els grups municipals del Consistori. Les seves aportacions i propostes també s'han tingut en compte en el document final. 7 Pla Local de Joventut d'Alella 2022-2025 3. Diagnosi de l'adolescència i la joventut d'Alella Per a la realització d'aquesta diagnosi, s'ha anat un pas més enllà de recollir estadístiques i dades documentals i s'ha fet per a què sigui possible dissenyar una planificació estratègica. Per això s'han partit de les problemàtiques socials amb la intenció que les polítiques de joventut donin resposta, transformin i millorin la situació de partida, és a dir, per tenir un major impacte, des de la perspectiva de la Teoria del Canvi, explicada al capítol anterior. Aquesta diagnosi s'estructura en tres eixos o àmbits clau detectats prèviament. En relació a cadascun es plantegen un conjunt de preguntes d'anàlisi per a l'anàlisi que permeten conèixer diversos aspectes. D'una banda, quina és la situació viscuda o percebuda per adolescents i joves, a través de dades o estudis previs; i de l'altra, què s'hi està fent des de l'Ajuntament d'Alella, a través de l'avaluació del PLAJ 2018-2021. Eix 1. AIXECAR EL VOL: Acompanyar la gent jove d'Alella en el seu procés d'emancipació, facilitant l'accés als recursos i donant el suport professional necessari per afavorir que construeixin el seu propi projecte de vida. Són aspectes clau en els processos d'emancipació juvenil les transicions educatives, l'accés al treball i a l'habitatge. Les preguntes d'anàlisis són: 1. Quina ha estat l'evolució de la població juvenil del municipi? 2. Com ha afectat la pandèmia als processos d'emancipació juvenil a Alella? 3. Quina és la situació educativa de la gent jove d'Alella? Quins oportunitats educatives s'ofereixen des del municipi? 4. Quina és la situació laboral del jovent? Quins programes hi estan donant resposta? 5. Com accedeix a l'habitatge la gent jove d'Alella? Eix 2. VIURE MILLOR: Millorar el benestar emocional d'adolescents i joves de forma integral, a través de la promoció de la salut, l'oci alternatiu, el lleure, la cultura i l'esport al municipi. Les preguntes d'anàlisis relacionades amb aquest eix són: 1. Com ha afectat la pandèmia al benestar d'adolescents i joves? 2. Quin és l'estat de la salut de la gent jove d'Alella? Quines accions es realitzen per afavorir la salut i l'accés dels hàbits saludables? 8 Pla Local de Joventut d'Alella 2022-2025 3. Com és l'oci i el lleure de les persones adolescents i joves del municipi? Quina és la mobilitat de la gent jove d'Alella? Quines accions afavoreixen un oci i una mobilitat responsable? 4. Com és la pràctica esportiva a Alella? Quina oferta esportiva i de lleure hi ha al municipi? Quins són els espais de trobada? 5. Com es promou la cultura entre el jovent del poble? Eix 3. ALELLA JOVE I DIVERSA: Promoure la participació, les relacions positives i el respecte vers la diversitat. Interlocutar amb la gent jove del municipi per afavorir la cohesió social i els espais de trobada Les preguntes d'anàlisis d'aquest eix són: 1. Com són les relacions entre el jovent? Quins problemes de convivència hi ha? 2. Com ha afectat la pandèmia als espais i les dinàmiques de relacions entre adolescents i entre joves? 3. Com promovem des del municipi les relacions positives i el trencament de prejudicis i estereotips? 4. Quines actuacions es realitzen al municipi per fomentar la cohesió social? 5. Com és la participació del jovent d'Alella? Quins mecanismes de participació existeixen? Com es plantegen? Les principals fonts de l'anàlisi de la realitat social de les adolescents i joves d'Alella són: Fonts estadístiques oficials: Institut Català d'Estadística (www.idescat.cat) i Programa Hermes de la Diputació de Barcelona (https://www.diba.cat/hg2/inici.asp). Enquestes o estudis previs al municipi: Enquesta de Salut a adolescents de 4rt d'ESO a la comarca del Maresme (2019), Enquesta de Convivènc