Àrea d'Alcaldia · Regidoria de Participació i Transparència Pla Director de Participació d'Alella 2021-2023 Àrea d'Alcaldia · Regidoria de Participació i Transparència Setembre 2021 Pla Director de Participació d'Alella 2021-2023 Alella Participa Índex Introducció.................................................................................................................................. 1 Procés d'elaboració del pla.......................................................................................................2 Finalitat i objectius......................................................................................................................7 Model de participació.................................................................................................................11 1. Marc 2. Principis i objectius 3. Estructura organitzativa 3.1. Normativa municipal 3.2. Òrgans i projectes de participació 3.3. Comunicació Línies estratègiques, objectius i accions............................................................................... 25 Agenda de participació............................................................................................................ 49 Annex.........................................................................................................................................50 1- INTRODUCCIÓ : El Pla Director de Participació (PDP) és l'instrument, a mig termini, de planificació global de l'acció de govern que implica al conjunt de l'organització municipal. Estableix el marc general, els principis i els valors que sustenta el model de participació i articula i integra els diferents mecanismes i projectes participatius, dotant-los de principis metodològics i estratègics comuns que permetin assolir els objectius plantejats. La seva implementació no dependrà únicament de l'Ajuntament sinó també de la resta d'agents socials. Un cop aprovat el document pel Ple, es farà un seguiment des del consens dels sectors polític, tècnic i en algunes de les accions, comptarà amb la ciutadania. El pla s'ha realitzat en dues fases, la primera, durant el 2020 es va fer la diagnosi i la segona, durant la primera meitat del 2021 s'ha fet un recull de les línies estratègiques i els objectius que emmarquen aquest pla. El document que presentem a continuació és fruït del debat, fonamentalment fet a nivell intern amb càrrecs electes i personal tècnic/administratiu de l'Ajuntament (també des les associacions i el Consell de Poble s'ha recollit la seva visió d'alguns del temes i s'han fet propostes). Les línies estratègiques i el model de participació que s' exposen serviran per ordenar la participació ciutadana del municipi, i perquè l'Ajuntament pugui desenvolupar d'una manera ordenada les polítiques de participació. El PDP Està estructurat en quatre parts: 1. FINALITAT I OBJECTIUS: descriu quina és la finalitat i quins objectius a llarg termini es vol arribar amb el PDP. 2. EL MODEL DE PARTICIPACIÓ: planteja el model de participació municipal: el marc, els principis i l'estructura organitzativa interna per arribar a establir aquest model. 3. LÍNIES ESTRATÈGIQUES, OBJECTIUS I ACCIONS: fa referència a la part més pràctica, amb un recull de les línies estratègiques i les accions a desenvolupar. 4. AGENDA DE PARTICIPACIÓ I ANNEX: fa referència a plantejar els projectes transversals al 2021 així com els protocols per començar a executar accions de participació des de qualsevol regidoria. Així doncs, aquest pla és una guia que ha d'ajudar a reflexionar, ordenar i establir les directrius de les polítiques participatives impulsades per l'Ajuntament. També, com ja s'ha dit, defineix l'estratègia de foment de la participació ciutadana on s'estableixen els mecanismes a desenvolupar i els criteris per fer-ho. Criteris i línies d'actuació que han d'anar cap a la consolidació d'una estructura administrativa més relacional i, per tant, més preparada per promoure processos d'implicació ciutadana en la política local, sota una perspectiva que introdueixi una mirada diversa. 1 2. PROCÉS D'ELABORACIÓ DEL PLA DIRECTOR DE PARTICIPACIÓ Les fases que s'han planificat són les següents: - FASE I. Planificació del projecte i consens dels objectius. - FASE II. Diagnosi participativa, el treball de camp es var realitzar durant els sis primers mesos de 2020 té una doble vessant d'anàlisi: l'organització municipal interna i la relació externa amb els agents actius del territori (associacions i teixit associatiu, i ciutadania no organitzada en general). En aquestes línies de treball es van implicar els diferents agents que intervenen en el desenvolupament de les polítiques de participació ­ càrrecs electes, tècnics municipals i associacions ­ en la definició dels punts de partida per dibuixar conjuntament les línies de futur. - FASE III. Principi de Pla d'actuació/ Propostes (identificació de les propostes d'actuació): Sobre la base del diagnòstic inicial s'han definit globalment les línies d'actuació estratègiques de millora de l'organització interna fonamentalment (Març ­Juny 2021). - FASE IV: Avaluació de les accions, retorn a la ciutadania (Octubre 2021) Fases del procés d'elaboració del PDP FASE 0 FASE 1 FASE 2 FASE 3 Símptomes Objectius Diagnòstic Idees-força Definició de criteris i Retornar, concreció d'accions actuar i avaluar DEFINICIÓ DEL INFORME PLA DIRECTOR PROJECTE DIAGNOSI FASE TRANSVERSAL: Difusió interna i externa 2 2.1 Metodologia El procés d'elaboració del pla s'ha fet amb l'objectiu de garantir un desenvolupament eficient i participatiu del procés, així com la seva transparència. El treball de camp de la diagnosi es va realitzar durant els sis primers mesos de 2020. El grup promotor s'ha creat per garantir el seu desplegament. És una comissió de format reduït que pretén tenir capacitat tècnica i decisiva, coneixement de l'entorn i influència social. En concret està format per l'Alcalde, el gerent, la cap d'alcaldia i la coordinadora de participació. El procés de recollida d'informació per a la diagnosi s'ha elaborat mitjançant l'aplicació de recull de documents, de tècniques d'investigació social com: entrevistes exploratòries, qüestionaris, grups de discussió i tallers participatius: - Anàlisi documental. Recull del 12 plans existents al municipi: pla d'ordenació urbanística municipal (POUM 2014), programa d'actuació municipal d'habitatge (2015) pla estratègic de turisme (2017),informe del procés participatiu per a la definició i reorganització de la política de suport al teixit associatiu d'Alella (novembre 2017), pla local d'adolescència i joventut ( 2018-2021), pla local de seguretat (2019-2021), pla d'oci nocturn, pla local d'equitat de gènere (2018-2021), pla de comunicació (desembre 2018), pla local de salut (2019 -2024), pla d'usos del nou equipament sociocultural d'Alella (2017), Projecte Alella poble acollidor (2020- 2022), Protocol d'actuació envers les violències sexuals i lgtbifòbiques als espais públics d'oci nocturn d'Alella ( 2020). - Entrevistes exploratòries a regidor/es (6), personal tècnic (16) de totes les regidories i 1 persona representant de la societat civil d'Alella. 1) Àrea d'Alcaldia (Alcaldia / Comunicació / OAC / Participació i transparència / Seguretat ciutadana). 2) Àrea d'Identitat (Cultura / Turisme i Identitat / Festes /) 3) Àrea de Ciutadania (Servei a les persones /Educació i infància / Cooperació al desenvolupament / Equitat/ Esports i promoció de la salut / Gent Gran / Adolescència i Joventut). 4) Àrea de Territori (Serveis municipals i via pública / Urbanisme / Medi Ambient i Sostenibilitat). - Sis grups de discussió amb representants d'associacions per àmbits: juvenils, educatives, socials, culturals, veïnals i esportives: han participat 30 persones. 3 - Quatre entrevistes individuals als grup de la oposició: Alternativa per Alella-CUP, Gent d'Alella, Alella Primer PSC-CP, Junts per Alella. - Dos tallers de participació amb tots el personal tècnic i de l'Ajuntament: han participat 24 persones. - Un taller de participació amb els regidors/es de l'Ajuntament: han participat 6 persones. En la fase de la realització de propostes es va buscar que fossin coherents amb la diagnosi realitzada. Es va realitzar durant el mes de març i d'abril de 2021: - 2 grups de discussió de personal tècnic i administratiu: 19 persones (Comunicació, OAC, Secretaria, Educació, Medi ambient, Joventut, Gent Gran, Alcaldia, Serveis a les persones, Serveis municipals i Serveis territorials). - 1 equip de govern: 6 persones (totes les regidories). - 1 amb l'equip de l'oposició:4 persones (JUNTSXCAT, Alella Primer-PSC, Alternativa per Alella-CUP i Ciutadans) - Taller participatiu durant el consell de poble del 14 d' abril del 2021: 19 persones. 4 Primera part 6 3.- FINALITAT I OBJECTIUS 3.1 Els Plans Directors de Participació Les experiències d'implicació de la ciutadania en la presa de decisions públiques, per part sobretot de les administracions locals, són cada vegada més freqüents, com a mecanisme per assolir una governança més democràtica i per dissenyar unes polítiques públiques més perdurables i robustes al llarg del temps. Actualment ens trobem en un entorn social que cada vegada és més complex i canvia molt ràpidament. Aquestes variacions situen als governs locals en un nou escenari que ha patit canvis en àmbits tan rellevants com l'econòmic-laboral, el sòcio-cultural i l'urbanístic-territorial i tecnològics. En definitiva, ens els darrers anys s'ha detectat que estem davant d'un canvi d'època que ens situa davant de la necessitat d'adequar els instruments participatius i d'adaptar-los a la "nova realitat"1. Aquesta adequació passa per simplificar i fer més operatives les estructures formals de participació i impulsar processos participatius que donin cabuda a les noves dinàmiques d'interacció social basades en la lògica del govern obert.2. Entenem que el Pla Director de Participació3 (PDP) ha de ser una "guia" que ajudi a reflexionar, ordenar i establir les directrius de la polítiques participatives impulsades per l'Ajuntament. Un instrument de planificació de l'acció de govern que aposta per ordenar i proposar línies estratègiques d'actuació municipal en temes de participació. El PDP d'Alella ha de servir com a palanca de canvi no només pels continguts que proposa sinó per l'aprenentatge col·lectiu que genera el seu procés de desenvolupament. Es vol millorar i ordenar els canals i sistemes de relació amb la ciutadania vigents així com planificar accions futures de desenvolupament i promoció de la implicació ciutadana en la presa de decisions públiques. Per això és necessari provocar canvis en l'organització que permetin en el dia a dia introduir la participació dins l'administració com un valor més sobre el qual s'actuï, juntament amb l'eficàcia, la transparència i el servei públic. 1 Pares, M; Castellà, C. Repensant la participació de la ciutadania en el món local. Col·lecció documents de treball, Igualtat i ciutadania,. Diputació de Barcelona, 2015. 2 Reglament de participació ciutadana "Sant Feliu de Llobregat" 2019 3 És interessant veure la gran aportació que es fa sobre aquest tema el document de treball "La participación ciudadana no se improvisa". 2006 . Fundación Kaleidos.red (no publicat). 7 3.2 Finalitat i objectius Perquè volem elaborar un PDP a Alella? - Aconseguir una guia interna perquè l'Ajuntament s'ordeni i estableixi les línies estratègiques més adaptades en termes de participació. - Millorar la comunicació interna i externa, i garantir el canal de participació de la ciutadania en la vida del municipi. - Establir quins han de ser els objectius, òrgans, mètodes, canals i temes sobre els quals cal que la ciutadania participi. Tenint en compte una mirada que incorpori el principi d'interseccionalitat (perspectiva de gènere, intercultural, diversitat funcional, edat, classe social, edat, etc). - Consensuar el model de participació institucional. On la participació esdevingui el principi rector de tota activitat de l'Administració. - Optimitzar l'ús de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) - Planificar les accions on la ciutadania hi tingui més protagonisme actualitzant l'agenda de participació i tenint més mecanismes de rendiment de comptes i d'avaluació. Els objectius estratègics són tres: 1. Garantir la participació i la transparència de l'administració - La planificació i l'organització de la participació, fent-la extensiva a totes les àrees de gestió de l'Ajuntament, que no es vegi únicament com allò que fa la Regidoria de Participació i transparència. Es tracta, doncs, de millorar i adequar la gestió municipal interna al voltant de la participació procurant que hi hagi transversalitat i interdepartamentalitat. - Obtenir un mapa de relacions entre els i les diferents agents del procés (nivell polític, tècnic i ciutadà) que permeti donar compte i identificar els possibles espais informals de participació ja existents i que funcionen amb l'objectiu de formalitzar-los, de polititzar-los. 8 2. Millorar els espais i els processos de participació - Elaborar una agenda temàtica (identificar el temes de planificació futura, els d'interès general, els que generen conflicte o preocupació entre els diferents actors, etc) a partir de la qual poder estructurar la participació en accions futures. - Revisar el Reglament de participació actual i adaptar-ho a la llei 19/2014 de transparència que s'adapti al PDP que presentem. 3. Fomentar la cultura participativa a l'administració i a la ciutadania: - Assentar i ampliar les bases de la participació a través de l'estudi diagnòstic i una posterior fase propositiva. - Disposar d'unes eines, unes metodologies i uns mecanismes adaptats al context local d'Alella, que poden anar-se modificant a mesura que avança el projecte. - Enfortir i donar suport a la ciutadania organitzada (associacions i col·lectius). - Fomentar la participació ciutadana títol individual. 9 Segona part 4.- MODEL DE PARTICIPACIÓ MUNICIPAL 4.1 Marc contextual La participació ciutadana ha estat per a Alella en els darrers anys, un element rellevant en les seves polítiques públiques i ha influït en la forma de governar el municipi. En aquesta línia i pel present mandat, recollit en el PAM 2019-2023, l'Ajuntament d'Alella, ha ampliat l'equip de participació amb la intenció d'exercir un paper clau per a la coordinació. També té la missió de garantir la transparència i la informació, tenint en compte la legislació catalana 19/2014