Protocol d'actuació envers les violències sexuals i lgtbifòbiques als espais públics d'oci nocturn d'Alella Ajuntament d'Alella, gener 2020. Sumari 1. Presentació ....................................................................................................... 3 2. Antecedents i justificació .................................................................................... 5 3. Metodologia d'elaboració ..................................................................................... 6 4. Marc jurídic ....................................................................................................... 9 5. Marc conceptual................................................................................................ 11 5.1 Conceptes claus ................................................................................................ 11 5.2 Violències sexuals i lgtbifòbiques ......................................................................... 14 6. Objectius del protocol ........................................................................................ 16 6.1 Objectiu general .................................................................................................. 16 6.2 Objectius específics .............................................................................................. 16 7. Principis d'actuació ........................................................................................... 17 8. Accions preventives ........................................................................................... 18 9. Circuit d'intervenció .......................................................................................... 20 9.1 Agents i funcions .............................................................................................. 20 9.2 Nivells de violència ........................................................................................... 21 9.3 Com actuar durant la festa .................................................................................... 24 9.4 Atenció a la persona agredida o assetjada ............................................................. 27 9.4.1 Informació que cal tenir en compte sobre la possibilitat de denúncia...................... 27 9.5 Actuació davant el presumpte agressor ................................................................. 29 10. Seguiment de casos: atenció i recuperació............................................................. 30 11. Pla de revisió i actualització del protocol .............................................................. 31 12. Annexes .......................................................................................................... 32 12.1 Pautes per un bon acompanyament ....................................................................... 32 12.2 Tríptic Protocol per l'abordatge de la violència envers la dona ............................... 33 2 1. Presentació El Protocol d'actuació envers les violències sexuals i lgtbifòbiques als espais públics d'oci nocturn d'Alella és l'eina de treball que ens permetrà afrontar d'una manera específica i amb criteri les diferents problemàtiques que sorgeixen a l'entorn d'aquestes violències. Aquest document ha estat elaborat en el darrer mandat per la meva antecessora i per persones tècniques de diferents àrees de l'Ajuntament, liderades des de les regidories d'Equitat i Adolescència i Joventut i amb la incorporació d'altres persones que també han estat clau en la finalització d'aquest protocol, des dels recentment incorporats Punts Liles a les Festes d'Alella. Per part meva, faig palès el meu sincer agraïment per la feina brillantment feta, i subscric cada paraula que conté aquest document. El meu compromís des de la regidoria d'Equitat és treballar sense descans i amb convicció per seguir el camí iniciat des d'aquest espai cap a una societat justa i equilibrada, i per què en el nostre poble, Alella, es garanteixin els drets de la seva ciutadania, lluny i lliures de masclisme i sexisme. Elisabet Vilaró i Gea Regidora d'Equitat, Cultura, i Turisme i Identitat Alella, 29 de gener de 2020. 3 L'esperit crític és un ingredient fonamental que ens permet posar en dubte allò que es considera "normal" i posar sobre la taula temes que afecten la vida de les persones i qüestionar-los i, sobretot, que ens permet avançar en l'objectiu de construir una societat més justa i lliure per totes les persones, sempre amb una mirada crítica envers una mateixa i cap als altres. Vivim en una societat patriarcal que ens afecta a tots i totes i que ens condiciona la manera com vivim i ens relacionem, en societat i amb nosaltres mateixes. Cap persona en pot sortir beneficiada i cap en pot quedar al marge d'això, homes i dones estem juntes en un sistema que oprimeix i que ens afecta en totes les etapes de a vida. És en aquest context que la violència masclista es desenvolupa àmpliament com un element inherent al propi sistema, de manera transversal i, en molts casos, normalitzada. Les administracions públiques no en poden quedar al marge i han d'assumir la responsabilitat social que els pertoca elaborant polítiques dins l'àmbit de l'equitat de gènere que vagin enfocades a revertir tots aquells biaixos masclistes que tenim presents en la nostra societat. És per aquest motiu que des de l'Ajuntament d'Alella creiem bàsic dotar-nos de les eines i dels recursos per tal que la nostra ciutadania visqui en un poble més just i lliure, elaborant polítiques dins l'àmbit local en clau de gènere. D'aquesta voluntat política sorgeix el "Protocol d'actuació envers les violències sexuals i lgtbifòbiques als espais públics d'oci nocturn a Alella". Aquest document va dirigit al col·lectiu adolescent i jove del poble i estableix un recorregut d'actuació per tal de garantir la millor intervenció per part de tots els agents davant d'agressions sexistes i lgtbifòbiques que es produeixin en el nostre municipi en contextos d'oci nocturn. Ha estat elaborat gràcies a la regidoria d'Equitat i d'Adolescència i Joventut, amb la col·laboració activa de tota la resta d'àrees implicades en aquest àmbit, des de Serveis a les Persones passant per Salut, la Policia Local i Festes. Aquest document també s'ha fet extensiu als agents educadors de carrer, al jovent que portarà les barres del Cap de Setmana Jove, el servei d'ambulància, les persones encarregades de la seguretat i les encarregades del servei de bus nocturn. Al llarg del procés s'ha pogut reflexionar tècnicament i posar en comú metodologies i idees que han enriquit molt el protocol final. El resultat és un document útil i pràctic que ens ajudarà a actuar de manera ràpida i consensuada davant qualsevol situació d'aquest tipus en contextos d'oci nocturn adolescent i juvenil. Moltes gràcies a totes les persones que l'han fet possible. Amb la voluntat i el compromís d'avançar cap a una societat i un poble millor, treballem conjuntament per una Alella lliure de masclisme i sexisme. Només sí és sí! Anna Alfaro i Lucas Regidora d'Equitat, Adolescència i Joventut Alella, 16 de juliol de 2018. 4 2. Antecedents i justificació L'any 2012, amb la voluntat d'oferir una programació específicament enfocada al públic adolescent i jove, es va dur a terme el Primer Cap de Setmana Jove d'Alella, separant-se de la programació de Festa Major com a esdeveniment únic. Des d'aleshores, junt amb la Verema, aquestes tres festes suposen el gruix de l'oci nocturn al municipi. Des de l'inici del Cap de Setmana Jove, atenent a quina població va dirigida, es va valorar la necessitat de comptar amb la presència d'un punt d'atenció preventiu i de tractament versat en el consum responsable d'alcohol i altres substàncies durant les activitats d'oci. Aquest punt consistia en una parada en la que les tècniques d'Adolescència i Joventut oferien informació sobre els riscos associats al consum i atenien persones que haguessin patit alguna mena d'intoxicació derivada del mateix. La bona acollida d'aquest servei, va fer que es perllongués als anys següents, a l'hora que s'estenia a les altres festes municipals, la Verema i la Festa Major, i que es complementés amb la presència de professionals externs, experts en aquest camp. Mica en mica, la intervenció preventiva ha anat guanyant en cos i forma i es van gestar diferents accions que la complementaven, totes dins la programació del Cap de Setmana Jove, però ja no només en l'horari de l'oci nocturn. L'any 2017, i amb la voluntat de seguir les indicacions i recomanacions que el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya a través de la Subdirecció General de Drogodependències va promoure amb el projecte Q de Festa! Nits de qualitat, per garantir una atenció més completa i de qualitat en el punt de prevenció i atenció, va néixer el que es coneix com La Base. Aquest projecte suposava un pas endavant en tota la tasca precautòria i d'atenció, amb l'increment de tot allò que s'oferia, destacant la incorporació de l'entitat EdPac, formada per educadores de carrer, que treballen no només en l'espai concret de l'oci nocturn sinó també els voltants, des d'abans de l'inici de la festa; també la formació específica sobre el consum responsable i sobre la detecció de violències masclistes o de gènere tant a personal tècnic com a les entitats responsables de les barres durant el Cap de Setmana Jove. Tot i que, com ja hem dit, s'havia anat treballant, es va considerar també dotar d'especial rellevància el tractament a les agressions de caire masclista que es donen en els espais d'oci nocturn per a joves, ja que al llarg dels anys s'havien detectat casos i es valorava, no només que anaven en augment, sinó que calia un enfoc i un treball interdisciplinari per poder fer-hi front amb garanties. Aquesta voluntat va donar lloc a que s'iniciés l'elaboració del Protocol d'actuació envers les violències sexuals i lgtbifòbiques als espais públics d'oci nocturn a Alella. El protocol, inicialment, contemplava les pautes d'actuació en els contextos d'oci nocturn davant casos de violències, definint el paper de tots els serveis involucrats i coordinar-los en un circuit d'intervenció elaborat de forma consensuada. Mica en mica, el Protocol es va anar treballant i es va posar a prova durant el Cap de Setmana Jove 2018. Com a valoració d'aquella experiència, s'ha afegit pel cap de Setmana Jove 2019 (enguany introducció de la Fil·loxera) un Punt Lila específic per tractar la prevenció i les possibles agressions que existeixin i així, el Protocol s'ha anat transformant i millorant fins arribat al document que tenim a les nostres mans. 5 3. Metodologia d'elaboració El disseny metodològic del Protocol consta de cinc fases que es descriuen a continuació. FASE 1 En aquesta primera fase s'ha fet un recull dels diferents informes escrits al voltant de les violències sexistes en l'espai públic d'Alella, tenint especial interès aquella informació que es contextualitzi en l'oci nocturn. FASE 2 En aquesta segona fase, un cop identificats els principals elements de la diagnosi, s'ha dissenyat el projecte, s'han identificat els agents de la comunitat que intervindran d'una manera o altra en la validació i execució del protocol i s'ha fet una primera ronda de contactes per traslladar la idea i citar- los a una primera sessió de treball. Els agents comunitaris que hem identificat i contactat, els hem classificat de següent manera: Grup Motor (GM). Tasques: disseny, promoció, redacció i avaluació del marc per unes festes amb perspectiva de gènere (feminista) + protocol - Regidoria d'Adolescència i Joventut - Regidoria d'Equitat Primera "corona" d'agents (C1). Tasques: Validació del marc + protocol - Regidoria de Participació i Festes - Regidoria de Servei a les Persones - Regidoria de Salut - Policia Local - Entitats col·laboradores: - Edpac Segona "corona" d'agents (C2) Tasques: Validació i esmenes del marc + protocol - AMPA - Entitats juvenils - Regidoria d'Educació FASE 3 Durant la tercera fase s'ha treballat amb els principals agents comunitaris (aquells que desenvoluparan un paper en el protocol) en l'elaboració dels aspectes claus del protocol: el marc conceptual (fonaments) i el circuit d'actuació. En aquesta fase hem tingut l'acompanyament de l'entitat Conexus qui ha dinamitzat el grup de treball composat pel GM i per la C1. Inicialment estava previst que s'arribés a acords amb una sola sessió de 2,5 hores, però finalment han estat necessàries 2 sessions d'aquesta durada per arribar a consensos i acords entre els agents. 6 FASE 4 A la quarta fase s'ha convocat a la segona corona d'agents a fi que validin la feina feta fins ara. Per tal de fer-la més operativa s'ha inclòs dins la formació sobre prevenció d'agressions sexuals que realitza l'entitat Fundació Salut i Comunitat en el seu programa Noctàmbul@s i que ens ha estat subvencionat íntegrament pel Departament de Salut. Es valora que ha estat una decisió encertada ja que la presentació del protocol després de la formació ha enriquit el retorn en forma d'esmenes al document. FASE 5 La darrera fase consta de l'aplicació de les mesures del marc i de la prova pilot del protocol durant les festivitats, especialment la del Cap de Setmana Jove. Aquesta fase dóna pas a l'avaluació del protocol i la conseqüent actualització. FASE 6 Un cop aplicat el protocol durant les festes del 2018, es van recollir les valoracions i propostes de millora per part de tots els agents implicats; es va modificar el protocol d'acord amb elles; es validà la versió definitiva del protocol de forma consensuada entre tots els serveis; i s'incorporaren noves mesures com els Punts Lila. FASE 7 Després d'aplicar aquesta última versió del protocol durant les festes de 2019, s'han recollit els feedbacks de tots els agents i s'ha actualitzat el protocol. Es portà el protocol a proposta d'aprovació al Ple. 7 CALENDARI FASES 2018 2019 abril maig juny juliol agost set oct nov des gen feb març abril maig juny juliol agost set oct nov des Fase 1 Revisió documental Justificació del projecte Fase 2 Disseny del projecte Reunir agents (C1) Fase 3 Grup de discussió (C1) Redacció del Protocol Fase 4 Retorn del Protocol (C2) Validació del Protocol Publicació del Protocol Fase 5 "Testing" del protocol Acció durant les festes Avaluació Fase 6 Propostes de millora Modificació del protocol Validació del protocol Incorporació noves mesures Fase 7 Aplicació protocol Feedbacks i modificacions 4. Marc jurídic Sistemes internacionals ONU (1979). Convenció sobre l'Eliminació de totes les Formes de Discriminació contra la Dona (CEDAW), especifica que: "Els Estats han d'adoptar totes les mesures adequades per: a) Modificar els patrons socioculturals de conducta d'homes i dones, amb l'objectiu d'aconseguir l'eliminació dels prejudicis i les pràctiques consuetudinàries i de qualsevol altra índole que estiguin basades en la idea de la inferioritat o superioritat de qualsevol dels sexes o en funcions estereotipades d'homes i dones". ONU (1993) Declaració sobre l'Eliminació de la Violència contra la Dona, diu que "els Estats han d' "assegurar que la re-victimització de les dones no es produeixi a causa de les lleis insensibles a les consideracions de gènere, les pràctiques de la seva aplicació o d'altres intervencions", "prendre mesures per assegurar que els oficials de policies i fiscalies, així