Servei Psicopedagògic Municipal d'Alella alella.suportpsicopedagogic@gmail.com L'ús de les pantalles en temps de confinament El món virtual és un nou escenari tecnològic que està afectantal nostre dia a dia amb més impacte, durant aquest període de confinament. Cada cop més,diversos aspectes de la nostra vida estan sent influenciats per aquesta nova condició tecnològica. En el moment històric present, i donades les condicions de vida excepcionals que estem vivint, s'ha vist incrementat l'ús de les tecnologies i dispositius electrònics, així com l'ús de pantalles en infants i adolescents. La relació amb la tecnologia ha implicat un canvi en diferents àmbits del nostre dia a dia, obrint pas a nous escenaris als quals no els hi hem de donar l'esquena, sinó conèixer-losper poder-nos-hi adaptar, donat l'accelerat ritme que suposen. Per tant, és un fet de tanta transcendència que ens ha semblat necessari poder-hi reflexionar des d'una mirada pedagògica, amb la finalitat d'identificar i preveure possibles problemàtiques que l'impacte del món tecnològic pot generar en els nostres infants i joves. Educar en les noves tecnologies esdevé una realitat que cal conèixer per tal de garantir un desenvolupament sa dels menors i una relació equilibrada entre l'ús de les pantalles i altres activitats d'oci. L'objectiu principal d'aquest article és orientar a les famílies en l'educació digital dels infants i joves, i donar a conèixer tot un recull de consells pràcticspel bon ús de les noves tecnologies.La relació entre el món digital i els infants cada cop és més precoç, és per això que els hàbits saludables, entorn a la digitalització, cal fomentar-los des de la petita infància. Els experts recomanen que, quan són molt petits, no és adequat fer- ne ús per mantenir als infantstranquils o distrets;per tant, fer ús de les pantalles per calmar a l'infant és un risc. Així doncs, en edats primerenques caldria limitar l'exposició a les pantalles, estimulant el nen a través del joc i l'experimentació lliure amb l'entorn. El temps d'exposició de pantalles recomanat segons l'edat Cal introduir els dispositius digitals progressivament als menors, en funció de la seva edat i maduresa. És important, doncs, delimitar les hores de connexió i fer-los respectar un horari, de manera que no desatenguin altres activitats o obligacions. En base a aquestes recomanacions, podeu crear el vostre pla personalitzat segons els valors i estils de cada família en elació al consum digital. · 0 ­ 2 anys: 0 minuts. Es recomana cap pantalla (mòbil, tauleta, ordinador, televisor). · 2 ­ 3 anys: menys de 30 minuts al dia i continguts adequats a l'edat i mai no hauriend'estar sols davant un dispositiu. · 3 ­ 6 anys: entre 30 i 60 minuts al dia, com a màxim. És necessari que l'infant estigui sempre acompanyat. · 6 ­ 12 anys: una hora al dia. És necessari continuar-lossupervisant i fer ús del control parental. Servei Psicopedagògic Municipal d'Alella alella.suportpsicopedagogic@gmail.com · 12 ­ 15 anys: una hora i mitja al dia. Es recomana que el diàleg, l'assessorament i el clima de confiança sigui l'element clau per a prevenir les possibles situacions de risc. · + de 16 anys: dues hores. No és recomanable que hi hagi dispositius en els dormitoris. Consells per a una bona educació en l'ús de les pantalles digitals: · És important educar en l'exemple. Fomenteu activitats sense pantalles i hàbits saludables com fer esport, gaudir de la natura, sortides culturals, dedicar temps amb la família i als amics, etc. · Crearespais i moments lliures de tecnologia. Restringiu el seu ús durant els àpats, l'hora de fer els deures o estudiar, i una hora abans d'anar a dormir. · És important fixar un temps de desconnexió de les pantalles al vespre. Una pràcticaútilés que tota la família desconnecti els mòbils a l'hora fixada i es dipositin en un espai comú, fora de les habitacions. Per exemple, a la nit el mòbil es carrega al menjador, i no pas a la habitació. · Límits i normes clares pel que fa al temps i als moments d'ús. Els límits s'han d'anar adaptant en funció de l'edat; és una bona pràctica que els menors participin en la creació de les normes. · Primer les obligacions i després l'oci. És important prioritzar sempre les obligacions (estudi, deures, tasquesdomèstiques, etc.) abans de disposar de temps per al joc. · Es recomana que els dispositius estiguin en zones comunes i compartirels dispositius amb la resta de membres de la família. Compartir facilita la tasca d'acompanyar, supervisar i regular el temps d'ús de les TIC en els menors. Alhora, evita l'aïllament social i permet donar valor als diners que costen els aparells tecnològics i a fer-ne un consum responsable. · És recomanable compartir estones de connectivitat amb els vostres fills/es, per a conèixer i compartir amb ells els seus interessos. Alhora, afavorirà el diàlegi la relació. Jugueu a videojocs amb ells/es, escolteu junts els seus influencerspreferits, etc. Aquesta és una bona manera de conèixer i apropar- vos al seu món, i poder compartir un intercanvi d'opinions, valors i consells, així com detectar situacions de risc. · Cal conèixer les recomanacions d'ús segons les ressenyes de les aplicacions i videojocs.A les etiquetes PEGI de la capsa dels videojocs es proporcionen les classificacions segons l'edat recomanada. Per exemple, el Fornite és un videojoc de guerra recomanable a partir dels 12 anys. Una altra dada d'interès Servei Psicopedagògic Municipal d'Alella alella.suportpsicopedagogic@gmail.com és que per utilitzar les xarxes socials cal disposar d'una adreça electrònica, i l'edat mínima recomanada és a partir dels 13 anys. · Dialogar obertament dels perills de les xarxes socials,fet que requereix estar al dia i en constant actualització per conèixer els riscos i oportunitats de les TIC. Per exemple, és interessant conèixer l'opinió d'experts en addiccions els quals consideren les recompenses obtingudes a través dels "likes" o "m'agrada" que es donen a les xarxes socials com una font d'estimulació de la dopamina, coneguda com l'hormona de la felicitat i que es coneix per ser una substància que genera plaer al nostre cervell. Tanmateix, implica que vulgui repetir l'acció, fet que explicaria que es dediqui més temps a les tecnologies i que es relaciona també amb les addiccions. · La tecnologia ha representat una nova manera de relacionar-nos en l'actualitat, així com en la gestió de l'oci i del temps lliure. Les relacions en línia són part del món social d'un adolescent. Cal recordar-los els riscos que comporta l'exposició de la seva vida privada a les xarxes socials, la pèrdua de control de les imatges publicades, els drets de les imatges, i altres possibles conseqüències i riscos. · El respecte, la responsabilitat i l'actitud crítica s'ha de regir i educar segons les mateixes normes de comportament que en la relació presencial. Cal educar en la importància dels drets digitals i vetllar per a que tothom pugui moure's per la xarxa amb seguretat i essent respectat. · El bon ús dels diferents mitjans digitals és un aprenentatge pels menors; per tant, és important poder adoptar una actitud flexible, empàtica i propera davant qualsevol dificultat o errada que pugui donar-se. Aquest fet és clau per mantenir un clima de confiança i propiciar que els vostres fills/es puguin compartir els seus neguits amb vosaltres, en cas de donar-se alguna problemàtica. La gravetat de l'incident pot representar la necessitat de consultar suport a un professional i rebre ajuda. · És important estar alerta amb les noves amistats que poden fer a les xarxes socials els vostres fills/es, parlar-ne i estar atents per si veieu qualsevol comportament estrany. · Cal ensenyar a navegar per Internet, de forma segura, progressivament. Es recomana activar el control parental quan comencen a utilitzar Internet. Alhora, és necessari acompanyar, orientar i educar-los en el seu ús, així com parlar de les pàgines que es poden visitar i ensenyar-los a analitzar els seus continguts. · En general, tenir un dispositiu mòbil propi amb accés a les xarxes socials no és recomanable en menors de 12 anys. Cada nucli familiar tria el moment per regalar el primer mòbilen funció de les circumstàncies personals i valors entorn Servei Psicopedagògic Municipal d'Alella alella.suportpsicopedagogic@gmail.com al món digital. Abans de regalar un mòbil al vostre fill/a, proposem fer una transició progressiva i deixar-li primer un mòbil unes estones, fet que permetrà anar treballant la responsabilitati començar a negociar el seu ús perquè l'haurà de retornar. Un cop aquesta prèvia es compleixi satisfactòriament podria ser el moment indicat perquè tingui el seu propi dispositiu.És molt aconsellable en aquest procés elaborar un contracte sobre l'ús i el manteniment del mòbil, entre el menor i els adults referents per tal que el menor es comprometi a fer un bon ús del dispositiu. Aquest contracte ha de recollir les normes d'ús responsable del mòbil i les condicions pactades. Consells per a un bon ús dels diferents dispositius: Televisió Mòbil Videojocs - TV en un espai comú de la casa. - Carregar el mòbil fora de - Trieu videojocs apropiats per No a l'habitació dels nens. l'habitació. l'edat del menor i el contingut (codi Pegi). - Millor no TV durant els àpats - No uJlitzar el mòbil com a familiars. despertador. - Mostreu interès pel joc. Descansar 5 minuts després de - Comproveu si el programa és - Fer els deures sense el mòbil per cadapartida. adequat a l'edat del nen. afavorir la concentració. - No jugar més d'una hora seguida. - Trieu la programació. No TV - GaranJu que les aplicacions engegada per costum. baixades són adequades i - No jugar una hora abans d'anar a segures. dormir. - Mireu alguns programes junts. - Condicioneu el cost del mòbil i la - Millor jugar en un espai comú de despesa al compliment de la casa que a l'habitació. tasques acadèmiques i de casa. - Control econòmic. - Menjar sense el mòbil a taula. - No permeteu que juguin si no - Vigileu l'ús de la càmera i feu en- sou a casa (en funció de l'edat). tendre el concepte de privacitat. - Expliqueu que hi ha persones - Desconnecteu la Wi-Fi a la nit que no tenen bones intencions. per evitar l'exposició a camps electromagnètics. - Protegiu la intimitat dels fills. Quadre editat per: Unitat de Joc Patològic i Altres Addiccions no Tòxiques i Centre de Salut Mental InfanJl i Juvenil (CSMIJ). Divisió de Salut Mental. Fundació Althaia, Xarxa Assistencial Universitària de Manresa. Per últim, comentar que cada família pot tenir uns valors i estil de criança entorn al consum digital diferents. En aquest sentit, és important ser reflexius i seguir les pautes de criança amb la coherència i sentit comú que s'aplicarien en el món presencial i fer- les extensibles al món virtual. No obstant això, cal estar al dia i conèixer les recomanacions dels experts. Un cop més posem de relleu la importància d'establir un clima de diàleg i confiança en la relació d'acompanyament als infants des de ben petits. Aquest punt de partida, si es manté i es cuida, com en molts altres aspectes de l'educació quotidiana, pot prevenir situacions o conductes que poden esdevenir conflictives en relació a les noves tecnologies. Servei Psicopedagògic Municipal d'Alella alella.suportpsicopedagogic@gmail.com Per si desitgeu saber-ne més, adjuntem un seguit de pàgines webs molt interessants: · Internet Segura for kids: https://www.is4k.es · Pantallasamigas: https://www.pantallasamigas.net · Internet Segura: https://internetsegura.cat · Common Sense media: www.commonsensemedia.org · Faros: http://faros.hsjdbcn.org · Spott: https://www.diba.cat/es/web/benestar/spott/spott Esperem que aquest article hagi estat del vostre interès. Recordar-vos que, si teniu propostes d'activitats, dubtes i/o suggeriments d'altres temàtiques i/o necessitats, podeu fer-nos-ho arribar a través del correu electrònic alella.suportpsicopedagogic@gmail.com. Estem a la vostra disposició, una forta abraçada. Anna Armengol Cabeza Servei Psicopedagògic Municipal d'Alella Fonts de consulta: - Faros (2018). Adolescents enganxats a les pantalles. Qui n'és el culpable?Sant Joan de Déu. Barcelona. Recuperat de: https://faros.hsjdbcn.org/ca/articulo/adolescents-enganxats-pantalles-qui-nes- culpable - Faros (2019). Nens i tecnologia: consells per a pares en l'era digital. Sant Joan de Déu. Barcelona. Recuperat de: https://faros.hsjdbcn.org/ca/articulo/nens-tecnologia-consells-pares-lera- digital - Velar, K. (2017). Mòbil i adolescència. Caixa d'eines per a la família. Recuperat de: https://criatures.ara.cat/blogs/psicologia-i-educacio-emocional/MOBIL- ADOLESCENCIA-FAMILIA_6_1756684316.html - Diez, D., i Duarri, E. (2020). Consells i recomanacions. Prevenció de l'addicció a les pantalles. Recuperat de: https://www.althaia.cat/althaia/ca/assistencial/salut-mental/infanto- juvenil/llibret_tic_web.pdf - Centre de Prevenció i Intervenció en Drogodependències, SPOTT. Drogodependències i Pantalles (2019). Taller famílies i pantalles: com s'ha d'actuar?Diputació de Barcelona. Recuperat de: https://alella.cat/ARXIUS/2020/educacio/Dossier_pares_tallers_Definitiu.pdf