Servei Psicopedagògic Municipald'Alella alella.suportpsicopedagogic@gmail.com Hàbits i tècniques d'estudi per aprendre a estudiar En el primer escrit parlàvem de la importància de l'establiment d'hàbits i rutines i els seus beneficis. Vam tractar els hàbits personals i d'autonomia: alimentació, descans, temps lliure, contribució a les tasques familiars, acadèmiques... totes estan interrelacionades i son molt necessàries, i avui ens centrarem en els hàbits i tècniques d'estudi, factors que intervenen en l'èxit escolar. Aprendre a aprendre d'una manera autònoma és una necessitat que s'ha vist incrementada durant el període de confinament, el fet que els alumnes coneguin quin és el mètode d'estudi més eficaç per a ells/es afavorirà el seu rendiment acadèmic i és un benefici per tota la seva vida acadèmica. Les tècniques per aprendre a estudiar estan dirigides tant a als alumnes amb dificultats per millorar els seus aprenentatges com per a l'alumnat que treu bones notes i que busca optimitzar el seu rendiment. Hi ha diversos factors que intervenen en l'adquisició dels aprenentatges, centrarem la motivació com a motor principal, però cal trobar la gasolina per a que arranqui el motor. Establir fites curtes i assolibles ajudarà a l'alumne/a a mantenir aquesta motivació. Alhora, el reforç positiu també ajuda a que l'infant o jove s'esforci per millorar el seu comportament, ja que espera arribar a assolir els incentius que desitja. L'estudi requereix constància i organització, per la qual cosa és important mantenir un bon ritme de treball i entendre l'aprenentatge com una necessitat vital per al propi desenvolupament personal que requerirà d'autodisciplina i perseverança. Sovint l'alumne/a tendeix a responsabilitzar les seves dificultats per motius externs (exàmens, el professorat, etc.) però és important responsabilitzar a l'infant i jove del seu propi aprenentatge, i alhora oferir-li pautes i indicacions per ajudar-lo a anar millorant. L'estat emocional també és un factor molt important que facilita la concentració, la constància i la motivació per estudiar. Els hàbits d'estudi: Es coneix com a hàbits d'estudi aquelles conductes que els estudiants practiquen amb regularitat per incorporar i consolidar coneixements 1. Alguns d'aquests hàbits positius serien: Tenir un mateix lloc d'estudi, sense estímuls, que faciliti l'estudi i un horari fix que permeti reforçar l'hàbit. És important preparar l'horari i organització de les matèries segons la dificultat per estudiar, per exemple a l'hora de fer deures o repassar és recomanable començar per una matèria que es doni més o menys bé, continuar per la que més costi o agradi menys i acabar amb una senzilla. 1 Font Bibliogràfica: Educaweb Servei Psicopedagògic Municipald'Alella alella.suportpsicopedagogic@gmail.com A continuació us plantegem alguns ítems per a reflexionar, juntament amb el teu fill/a, si hi ha aspectes que es poden canviar per estudiar millor :2 Tens un lloc fix per estudiar? Si No Estudies en una habitació sense sorolls que et distreguin? Si No Tens la teva taula lliure d'objectes que et distreguin? Si No Quan et poses a estudiar tens a mà tot el que necessitaràs? Si No Estudies amb bona llum? Si No Perds el fil de l'explicació a classe? Si No Anotes a l'agenda les tasques que hauràs de fer? Si No Tens un horari habitual d'estudi que intentes complir? Si No Preguntes a classe el que no entens? Si No Quan comences a estudiar saps, amb precisió, què has de fer? Si No Fas una planificació especial la setmana abans dels exàmens? Si No Tens abandonades les assignatures difícils o que menys t'agraden? Si No Cada dia et poses a estudiar a una hora diferent? Si No Fas les tasques ràpid per jugar abans? Si No Els teus treballs i deures creus que tenen una bona presentació ? Si No Quan estàs estudiant, surts sovint de l'habitació? Si No Estudies, com a mínim, 5 dies a la setmana? Si No Subratlles en els textos les idees més importants? Si No Necessites que t'obliguin a posar-te a estudiar? Si No Creus que l'èxit en els estudis depèn de tu? Si No Saps dir 4 qualitats teves de les que et sents orgullós/a? Si No A partir de les respostes del qüestionari sobre com organitza el teu fill/a el seu procés d'aprenentatge, reflexioneu sobre els objectius o propòsits que podrien ajudar a millorar els seus hàbits de treball davant l'estudi. És interessant prendre consciència de les característiques personals respecte de l'aprenentatge i com s'organitza el seu propi procés, alhora de conèixer si s'apliquen les tècniques adients. Amb aquesta reflexió, potser es poden plantejar alguns objectius per a la millora del temps d'estudi: 1.__________________________________________________________ 2.__________________________________________________________ 3.__________________________________________________________ 4.__________________________________________________________ 5.__________________________________________________________ 2 Elaborat pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Servei Psicopedagògic Municipald'Alella alella.suportpsicopedagogic@gmail.com Per tant, les condicions fonamentals per a un estudi eficaç seran: Condicions personals o Estar motivat/da o Establir fites possibles i realistes o Acceptar les equivocacions i frustracions o Estat anímic estable o Realitzar algun tipus d'activitat física o Estudiar relaxat sense preocupacions ni angoixa o Dormir i descansar les hores necessàries o Seguir una alimentació saludable Condicions ambientals: o Estudiar sempre en el mateix lloc o Ha de ser un lloc tranquil i amb bona ventilació o Silenciós o Bona il·luminació o Taula i cadira còmode o Estudiar en el mateix horari per a crear un bon hàbit Planificació: o Ús de l'agenda o Organització del material de treball o Realitzar un pla de treball setmanal o Mantenir un ritme de treball constant (diari) o Tenir presents les dificultats del contingut a treballar o Conèixer el ritme de treball personal o Planificar pauses per descansar o Conèixer les tècniques d'estudi més adequades per a cada persona Les tècniques d'estudi S'entenen per aquelles activitats concretes que realitzen els alumnes quan aprenen, repetir, subratllar, fer preguntes, etc. A nivell metafòric, les tècniques d'estudi serien els diferents mitjans de transport per arribar al nostre destí amb les condicions més òptimes. Les tècniques d'estudi ajuden a millorar i a rendibilitzar l'aprenentatge, però no són totes imprescindibles i cada alumne/a haurà d'anar reconeixent aquelles que millor s'adaptin a la seva forma d'aprendre i a les característiques personals de cada alumne/a. Per tant, no existeixen unes regles fixes a l'hora de seleccionar quines són les tècniques d'estudi millors o més eficaces, ja que és una qüestió que depèn de cada persona. Servei Psicopedagògic Municipald'Alella alella.suportpsicopedagogic@gmail.com A continuació, es presenta una selecció de les tècniques d'estudi principals. La lectura i el subratllat La comprensió lectora és la base de l'estudi, podem dir que la lectura és el primer contacte amb el temari sigui quina sigui la matèria i que el gust per la lectura pot esdevenir un gran factor engrescador i facilitador de l'aprenentatge. Claus per fer un bon subratllat: És una tècnica que serveix per fer resums. Consisteix en fer una línia a sota d'una paraula, frase o idea per destacar-la. En acabar, s'ha de llegir el que s'ha subratllat per comprovar que és coherent i que s'entén. Resum Consisteix a fer una aproximació general del tema de què tracta i deixar de banda la informació secundària. El resum dels temes requereix recollir les idees principals del text llegit amb les pròpies paraules. Claus per a fer un bon resum: L'extensió ha de ser breu Una bona presentació Plasmar la idea principal i general La informació ha de seguir l'ordre i organització Fer ús de les pròpies paraules i un llenguatge entenedor per l'alumne Esquema Després d'haver seleccionat les idees principals, els esquemes ens ajudaran en fer una bona representació gràfica del temari, és a dir, a ordenar, classificar, relacionar i organitzar les idees d'un text. Ens permet un format d'estudi més visual. Hi ha de diferents tipus, l'esquema de claus i l'esquema numèric. - L'esquema numèric tracta d'ordenar els titulars seguint un ordre numèric. - L'esquema de claus ens permet presentar el contingut dels diferents capítols i apartats de l'índex, i no només els títols. Claus per a fer un bon esquema: Lectura comprensiva, entenent tot el text. Seleccionar les idees principals Servei Psicopedagògic Municipald'Alella alella.suportpsicopedagogic@gmail.com Ordenar i agrupar la informació amb frases curtes que expressin el contingut essencial. Mapes conceptuals Els mapes conceptuals permeten la connexió entre els conceptes també de manera visual, on els conceptes es presenten en forma de jerarquia o per nivells. Es tracta d'un tècnica d'estudi que impulsa la creativitat, desenvolupa la capacitat viso-espacial en la connexió de conceptes, i que afavoreix la forma d'organitzar i distribuir els conceptes clau. Claus per a fer un bon mapa conceptual: Lectura comprensiva, entenent tot el text. Identificar els conceptes principals i escriure'ls en una llista (paraules clau). Ordenar i organitzar els conceptes, des del més general fins al més específic. Utilitzar línies que connectin els conceptes, i escriure-hi la paraula d'enllaç. Per últim, i tal com dèiem anteriorment, dur a terme de forma correcta les tècniques d'estudi no és fàcil i requereix de molta constància, però a mesura que es van incorporant per part de l'alumne/a es fan evidents els avantatges en el rendiment escolar i la motivació vers l'estudi. Per tant, saber quines són les estratègies d'aprenentatge millors per a cadascú ajudarà a aconseguir estudiar de forma més eficient i motivadora. Esperem que aquest article hagi estat del vostre interès. Recordar-vos que si teniu propostes d'activitats, dubtes i/o suggeriments d'altres temàtiques i/o necessitats, podeu fer-nos-ho arribar a través del correu electrònic alella.suportpsicopedagogic@gmail.com. Estem a la vostra disposició, una forta abraçada. Anna Armengol Cabeza Servei Psicopedagògic Municipal d'Alella