Servei Psicopedagògic Municipal d'Alella alella.suportpsicopedagogic@gmail.com LA IMPORTÀNCIA DE L'ESTABLIMENT DE RUTINES Ja portem uns quants dies de confinament, i segurament està sent per a tots i totes, un moment excepcional i intens on s'interrelacionen diferents fases i estones del dia, algunes més positives que d'altres. Amb la prèvia que cada casa és un món, ens sembla interessant plantejar algunes idees i propostesquepoden afavorir a un benestar psicològic, emocional i afectiu dels vostres fills i filles, i en defintiva, de cada realitat familiar. Centrarem les recomanacions1en com i perquè és recomanable establir una certes rutines, és probable que moltes de vosaltres ja ho estigueu fent i tingueu estructurat el dia, us animem a seguir-ho fent i us facilitarem algunes idees i suggeriments que esperem que us siguin útils. Com sabem, el COVID-19 ens ha obligat a quedar-nos a casa, fent canviar el nostre medi espai i temps, modificant l'organització quotidiana i les rutines diàries. Una de les qüestions més importants, donada aquesta nova realitat, per tal de poder atendre a les necessitats de tots els membres de la família, és organitzar-nos i estructurar el dia a dia. És recomanable que la planificació sigui consensuada i la pugueu fer tots els membres de la família. Per què? · Per als més petits, les rutines els ajuden a predir què passarà, estar tranquils i sentir-se segurs afavorint el seu propi benestar. · Per als infants i joves els ajudarà a reforçar l'autodisciplina i autonomia, és a dir, la capacitat d'autoregulació del seu propi dia a dia, fomentant hàbits saludables i d'aprenentatge. · Als adults ens permet estructurar-nos, especialment en moments d'incertesa, la por es gestiona molt millor a través dels nostres comportaments saludables. També ens permetrà planificar i ocupar-nos equilibradament de les tasques domèstiques, el teletreball,... sense sobrecarregar a un dels membres de la famíliaalhora que garantim que els menors puguin estar atesos sempre per algun adult. Com fer-ho? · Feu un horari setmanal conjuntament amb els vostres fills i filles. Fomenteu que tots els membres participin, encara que penseu que són petits (amb els més petits podeu fer ús d'imatges). Serà important vetllar per la dinàmica familiar i el benestar de tots els membres. Reviseu l'horari setmanalment, no doneu res per suposat i parleu-ne, aprofiteu aquest moment per cercar solucions a les dificultats del dia a dia. · Recordeu que l'horari és una guia però sigueu flexibles, especialment si hi ha alguna activitat que us agrada i que voleu gaudir. 1 Col·legi de Psicòlegs de Catalunya. (Març 2020). Recomanacions de gestió psicològica durant quarantenes per malalties infeccioses. Recuperat de: https://www.copc.cat/adjuntos/adjunto_15213/v/Guia%20de%20gestió%20psicològica%20davant%20quarantenes%20per%20m alalties%20infeccioses.pdf?tm=1584127708 Servei Psicopedagògic Municipal d'Alella alella.suportpsicopedagogic@gmail.com · Respecteu els horaris de cadascú. Vetlleu tant pels espais diferenciats i individuals com pels espais d'activitats comunes i familiars. · Col·loqueu els horaris en un lloc visible per a tothom. Propostes sobre hàbits saludables i rutines Tot i estar a casa, recordeu: · Mantenir els horaris del son. L'hora d'anar a dormir recomanable pels més petits és entre les 20h i les 21.30h, mentre que pels joves és entre les 22.30h i les 23h. · És recomanable treure's el pijama i vestir-se cada dia per evitar la sensació de discontinuïtat i poder organitzar els cicles del dia. · Vetlleu per mantenir els hàbits d'alimentació saludable, higiene i activitat física. · Afegiu als hàbits d'higiene rentar les mans sovint. · Manteniu el contacte amb familiars, amics i persones de confiança. · Limiteu l'exposició a jocs de pantalles i seguiu la planificació horària. Us recomanem que sigui un dels aspectes "menys negociables". Recordeu "supervisar" que el contingut sigui adequat a la seva edat. · Les dues hores prèvies al descans és recomanable fer activitats relaxants, per exemple mirar contes, llegir, música relaxant... Pot ser un bon moment per iniciar-nos en les pràctiques de relaxació i meditació. Algunes recomanacions d'activitats lúdiques a casa · Activitats físiques en família: ball o coreografies pels més grans i activitats de psicomotricitat pels més petits. · Activitats culturals virtuals: visites virtuals a museus, pel·lícules (si són de comèdia o alegres molt millor!), contes i lectures (virtual o en paper), · Una acció solidària en la mesura de les possibilitats de cadascú, penseu alguna iniciativa comunitària que pugui oferir ajuda a algú. És un bon moment per educar en empatia i valors comunitaris. Per exemple: participar en la iniciativa d'aplaudiments, cartes amb COReducació, etc. · Activitats creatives: pintura, manualitats, receptes de cuina... · El dissabte i diumenge penseu activitats especials, dins la mesura del que sigui possible per a cadascú. Per exemple: fer el vermut, barbacoa, nit de cinema amb crispetes, pizza a casa, etc. · Música de fons, canteu i balleu. Propostes d'activitats per a fomentar un reforç positiu: Busqueu imatges en blanc i negre per a aquells hàbits que voleu consolidar, amb la finalitat de posar color cada cop que s'hagi aconseguit. Si no agrada pintar, també serveix un cara contenta o un símbol (amb els més grans). És un reforç positiu intrínsec, posar color a allò que em costa i que vull millorar pel meu propi benestar. Us animem a que els adults ho feu també!Veureu al final de la setmana una fotografia dels resultats. Pels alumnes que els costen els hàbits de treball: Feu un Planning amb temps curts i objectius assumibles, de 20 o 30 minuts. Encara que moltes vegades amb aquests temps els adults ens preocupa que el nostre fill/a no acabi les tasques, no us neguitegeu. Es tracta d'anar consolidant l'hàbit d'aquests temps curt, Servei Psicopedagògic Municipal d'Alella alella.suportpsicopedagogic@gmail.com que li resultarà més possibles, i poc a poc anar- lo augmentant. Això sí, els temps han de dur-se a terme i han de mostrar la tasca realitzada. Alguns exemples d'horaris En funció de l'edat: ALUMNES LLAR AMBPOCS INFANTIL PRIMÀRIA SECUNDÀRIA D'INFANTS HÀBITS DE TREBALL Us adjuntem la plantilla del Planning en blanc per si us pot ser útil, per si voleu complementar el que ja teniu fet a casa, o en voleu fer un de propi segons les necessitats de cadascú i les recomanacions. Recordar-vos que si teniu propostes d'activitats que us hagin ajudat durant aquest dies i les voleu compartir, podeu fer- ho a alella.suportpsicopedagogic@gmail.com, entre tots i totes transitar aquest moment serà més fàcil! La setmana que ve la comunicació girarà entorn a l'educació emocional. Parlarem de les emocions i proposarem eines a les famílies per ajudar a comprendre i a parlar sobre la situació que estem vivint amb els filles i filles, en definitiva, facilitarem estratègies perquè aquesta situació tan excepcional no ens impedeixi posar atenció en acompanyar, comunicar i conèixer com ho estan vivint els nostres fills i filles, Estem a la vostra disposició, una forta abraçada i molts ànims. Anna Armengol Cabeza Servei Psicopedagògic Municipal d'Alella