PROTOCOL COMARCAL PER A L'ABORDATGE INTEGRAL DE LA VIOLÈNCIA MASCLISTA AL MARESME Novembre 2019 Generalitat de Catalunya Departament de Treball, Afers Socials I Famílies Direcció General de Famílies Nucli coordinador: Yolanda Ascaso Nieto. Consell Comarcal del Maresme Leonor Valencia Núñez. Servei d'Intervenció Especialitzada (SIE) Mataró-Maresme Mercè Martín Rodríguez. Oficina de Dones i LGTBI de la Diputació de Barcelona Miriam Solá García. Surt. Fundació de Dones Suport tècnic per a la conducció del procés i la redacció del document: Miriam Solà García Amanda Alexanian Míriam Vázquez Santiago Surt. Fundació de Dones Professionals de la xarxa que han participat: Jennifer Álvarez Ruiz, Eva Amores Pachón, Asmaa Aouattah, Xavier Aranda, Yolanda Ascasso Nieto, Mª Carmen Àvila Molina, Irena Babures Morente, Isabel Barranco Gallego, Andreu Bermúdez Jiménez, Maria Teresa Boix Peña, Anna Castany Santanach , María Costa Formoso, Manuel Daza López, Analia Duran Molina; Laura Espinasa Martori, Maria Encina Fernández Castro, Mireia Fernández Cordero, Luz Garcia Álvarez, Cristina Gil, Nina González García, Joan Herrera Duran, Olga Loscos Conesa, Gemma Maset Torrent, Nuria Michelena Fernandez Cereceda, GAV Mossos d'Esquadra Pineda de Mar, GAV Mossos d'Esquadra Mataró, Isabel Ortega Guillén, Meritxell Ortiz Lonca, Margarita Petit Vila, Nuria Riera Asensio, Mireia Rodríguez García, Lluís Rodríguez González, Melània Roger Freixas, Teresa Ruiz Andrés, Isabel Sánchez Riu, Gloria Salas Franco; Manel Salas Guerrero, Mariona Sauri Colomer, Esperanza Servais Pérez, Anna Villamitjana, Conxa Zapata Penalver, Laura Zapater Llauradó, Vanessa Francès Mola. © Diputació de Barcelona Juliol, 2017 Impressió: Departament de Reproducció Gràfica de la Diputació de Barcelona © Consell Comarcal del Maresme Edició revisada novembre, 2019 2 ÍNDEX PRESENTACIÓ INSTITUCIONAL ...................................................................................................... 5 1. INTRODUCCIÓ............................................................................................................................ 6 1.1. METODOLOGIA I FASES DEL PROCÉS D'ELABORACIÓ ........................................................ 7 1.1.1. Fase de tast ................................................................................................................. 8 1.1.2. Fase d'anàlisi de la situació de partida........................................................................ 9 1.1.3. Fase d'elaboració del protocol .................................................................................. 10 1.2. ANÀLISI DE LA SITUACIÓ DE PARTIDA .............................................................................. 11 2. OBJECTIUS ............................................................................................................................... 13 3. MARC CONCEPTUAL ................................................................................................................ 14 3.1. FORMES IMPLÍCITES I EXPLÍCITES DE LA VIOLÈNCIA MASCLISTA ..................................... 15 3.2. ÀMBITS ON ES DONA LA VIOLÈNCIA MASCLISTA ............................................................. 17 3.3. CONSEQÜÈNCIES DE LA VIOLÈNCIA MASCLISTA .............................................................. 19 3.4 MODEL DE COMPRENSIÓ .................................................................................................. 20 3.5 EL CICLE DE LA VIOLÈNCIA MASCLISTA ............................................................................. 21 4. MARC LEGAL ............................................................................................................................ 23 4.1 ÀMBIT INTERNACIONAL .................................................................................................... 23 4.2. ÀMBIT EUROPEU .............................................................................................................. 25 4.3. ÀMBIT ESTATAL ................................................................................................................ 25 4.4 ÀMBIT AUTONÒMIC .......................................................................................................... 27 5. EL MODEL D'INTERVENCIÓ COORDINADA .............................................................................. 32 5.1. PRINCIPIS ORIENTADORS DE LA INTERVENCIÓ ................................................................ 32 5.2. ESTÀNDARDS DE SERVEI................................................................................................... 33 5.2.1 Estàndards o criteris comuns ..................................................................................... 33 5.2.2 Estàndards de servei específics .................................................................................. 38 5.3 EIXOS D'INTERVENCIÓ ....................................................................................................... 46 5.3.1 Prevenció .................................................................................................................... 46 5.3.2 Detecció...................................................................................................................... 47 5.3.3 Atenció ....................................................................................................................... 48 5.3.4 Recuperació ................................................................................................................ 49 6. CIRCUIT COMARCAL PER A UNA INTERVENCIÓ COORDINADA ............................................... 49 7. ÀMBITS IMPLICATS I FUNCIONS .............................................................................................. 51 7.1. ÀMBIT SOCIAL .................................................................................................................. 51 3 7.2. ÀMBIT DE SEGURETAT...................................................................................................... 55 7.3. ÀMBIT DE SALUT .............................................................................................................. 61 7.4. ÀMBIT JUDICIAL................................................................................................................ 62 8. TREBALL EN XARXA I ABORDATGE COORDINAT ...................................................................... 67 9. MAPA DE RECURSOS I SERVEIS ............................................................................................... 71 9.1. RECURSOS SOCIALS, ESPECIALITZATS I D'ACOLLIMENT ................................................... 71 9.2. RECURSOS SANITARIS....................................................................................................... 72 9.3. RECURSOS POLICIALS I JUDICIALS .................................................................................... 75 10. ANNEXOS ............................................................................................................................... 76 10.1. ANNEX 1 ......................................................................................................................... 76 Índex de figures ................................................................................................................... 76 10.2. ANNEX 2 ......................................................................................................................... 76 Eines per a la detecció ......................................................................................................... 76 10.3. ANNEX 3 ......................................................................................................................... 78 Recomanacions i estratègies per l'entrevista davant la sospita de violència ..................... 78 10.4. ANNEX 4 ......................................................................................................................... 79 Mesures d'autoprotecció per a dones ................................................................................ 79 10.5. ANNEX 5 ......................................................................................................................... 84 RDV ­ BCN. Protocol de valoració del risc de violència de parella contra la dona. Circuit Barcelona contra la violència vers les dones. ..................................................................... 84 10.6. ANNEX 6 ......................................................................................................................... 93 Tractament de les dades en els circuits territorials ............................................................ 93 10.7. ANNEX 7 ..................................................................................................................... 1079 Models de documentació ICD ........................................................................................... 939 10.8. ANNEX 8 ....................................................................................................................... 107 Glossari .............................................................................................................................. 107 10.8. ANNEX 8 ....................................................................................................................... 112 Bibliografia ........................................................................................................................ 112 4 PRESENTACIÓ INSTITUCIONAL La violència masclista, en totes les seves manifestacions, constitueix un atemptat contra els drets de les dones i dels llurs fills i filles que exigeix per part de l'Administració Pública un abordatge integral. El Consell Comarcal del Maresme va començar a desenvolupar estratègies de lluita contra la violència masclista l'any 2002, amb la posada en marxa del Servei de Suport als municipis contra la violència de gènere. Posteriorment, els municipis van elaborar protocols d'actuació contra la violència masclista i es van reforçar els circuits i les xarxes d'atenció municipals. A partir de l'any 2010, es van posar en marxa els recursos específics d'atenció a les dones, els SIAD, als municipis de Mataró, El Masnou, Premia de Mar, Pineda i el SIAD Maresme per l'àrea bàsica del Consell Comarcal del Maresme. L'any 2014, es va crear el SIE MATARÓ - MARESME, servei especialitzat en la recuperació de les dones víctimes i dels seus fills i filles, que dóna cobertura a tota la comarca. La prevalença en la nostra societat d'aquest tipus de violència ha posat de manifest la necessitat d'optimitzar les diverses actuacions d'una manera coordinada i eficaç, motiu pel qual es comença, a finals de l'any 2016, l'elaboració del Protocol comarcal del Maresme per a l'abordatge integral de la violència masclista. Aquest protocol neix amb la voluntat de ser una eina útil per a totes i tots els professionals de la Comarca implicats en l'eradicació de la violència masclista, i un instrument viu que permeti abordar, paulatinament i d'una forma òptima, totes les formes de violència masclista. Per això, aquest document no és un punt i final sinó un punt i seguit, que continuarà a través de la creació de les diferents comissions i grups de treball que permetin el seu desplegament i desenvolupament. Aquest Protocol ha estat impulsat pel Consell Comarcal del Maresme juntament amb el SIE Mataró-Maresme, amb el suport tècnic i econòmic de la Diputació de Barcelona i ha comptat amb la participació de referents de tots el àmbits: social, policial, judicial, sanitari i educatiu. Agraïm a totes i tots el temps i l'esforç dedicats. Consell Comarcal del Maresme 5 1. INTRODUCCIÓ La Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a eradicar la violència masclista, posa èmfasi en la coordinació i la col·laboració administrativa. Les administracions públiques han de coordinar-se en el tractament de les polítiques públiques en matèria de violència masclista i les polítiques establertes en altres àmbits (educació, salut, ocupació, recerca i mitjans de comunicació). També cal que es coordinin els recursos d'atenció, assistència, protecció, recuperació i reparació entre si, amb els òrgans jurisdiccionals i les forces i cossos de seguretat i amb la resta de recursos de les administracions públiques com Treball, Salut, Serveis Socials, etc. (art. 77). Per tal de facilitar la coordinació, la Llei proposa la creació de protocols (art.85) que han d'incloure mesures i mecanismes de suport, coordinació i cooperació entre els agents implicats: Article 85. Protocols per a una intervenció coordinada contra la violència masclista: 1. Els protocols per a una intervenció coordinada contra la violència masclista han d'incloure un conjunt de mesures i mecanismes de suport, coordinació i cooperació destinats a les institucions públiques i altres agents implicats, que defineixen les formalitats i la successió d'actes que s'han de seguir per a executar-los correctament. El Protocol Marc per a una intervenció coordinada contra la violència masclista, de 30 d'abril de 2009, és l'instrument que dóna resposta a aquest manament legal. És un instrument actiu que estableix les bases a partir de les quals es defineix un model d'intervenció compatible amb el que estableix la Llei. Aquest model s'ha de completar amb el treball interinstitucional que s'està desenvolupant en l'àmbit territorial i amb les pràctiques i les aportacions de tots els agents i àmbits implicats. Tal com recull la Llei 5/2008, alguns dels objectius dels protocols per a una intervenció coordinada contra la violència masclista han de: a) Garantir l'atenció coordinada dels diferents departaments de la Generalitat, ens locals i agents socials i dels serveis que en depenen, i delimitar els àmbits d'actuació que poden intervenir en les diferents situacions de violència masclista. b) Establir els mecanismes de coordinació i cooperació que permetin una transmissió d'informació continuada i fluida entre els organismes implicats. 6 c) Aplicar metodologies d'intervenció que evitin la revictimització de les dones afectades. d) Garantir els recursos necessaris per a l'execució i la continuïtat del protocol. e) Dissenyar circuits d'atenció adequats a les diferents situacions de violència i les necessitats concretes derivades d'aquestes situacions. f) Establir un model únic i consensuat de recollida de dades per tal de garantir el coneixement de la realitat. El Protocol Comarcal per l'Abordatge Integral de la Violència Masclista al Maresme vol concretar les propostes del Protocol Marc en un model d'intervenció comú i útil per als i les professionals que intervenen, des dels diferents serveis de la xarxa. Cal tenir present, que aquest és un document obert, que s'haurà d'anar millorant i ampliant de forma contínua i partir de les diferents comissions i grups de treball que es creïn a tal efecte. 1.1. METODOLOGIA I FASES DEL PROCÉS D'ELABORACIÓ L'elaboració del Protocol Comarcal d'Abordatge Integral de la Violència Masclista al Maresme s'ha realitzat en tres fases: FASE D'ELABORACIÓ FASE D'ANÀLISI DEL PROTOCOL DE LA FASE DE TAST SITUACIÓ DE PARTIDA Per a impulsar el procés s'ha comptat amb un grup de motor, format per persones referents a nivell tècnic tant del territori com de la