OCTUBRE 2009 Pla local de seguretat viària d'Alella Per a: Ajuntament d'Alella Pla local de seguretat viària Alella EQUIP REDACTOR Jytte Thomsen Enginyera de camins, canals i ports Carsten Busk Andersen Tècnic de mobilitat Juan Rubal Tècnic de mobilitat Àlia Ramellini Llorca Ambientòloga Armelle Ibáñez Daluzeau Ambientòloga Gemma González Filòloga Ole Thorson Jorgensen Dr. Enginyer de camins, canals i ports Assessor de Qualitat Amb el suport de l'equip tècnic d'INTRA SISTEMA DE GESTIÓ DE QUALITAT Verificació del projecte Per JT º Data Octubre 2009 Pla local de seguretat viària Alella ÍNDEX DE CONTINGUTS 1. Introducció ....................................................................................... 1 2. Els accidents a Alella .......................................................................... 3 2.1. Característiques dels accidents............................................................................6 2.2. Caracterització de les víctimes...........................................................................13 2.3. Atropellaments.................................................................................................14 3. Dades bàsiques ............................................................................... 17 3.1. Motorització .....................................................................................................17 3.2. Distribució modal .............................................................................................20 4. El sistema de transport d'Alella .......................................................... 23 4.1. El transport públic ............................................................................................23 4.2. La xarxa viària .................................................................................................25 4.3. Altres condicionants de la seguretat viària a alella ..............................................28 5. Sistemes de formació i vigilància........................................................ 33 5.1. Recursos humans .............................................................................................33 5.2. Control i prevenció ...........................................................................................34 5.3. Campanyes de prevenció i d'educació viària.......................................................36 6. Punts i trams de concentració d'accidents............................................ 39 7. Diagnosi ......................................................................................... 41 8. Objectius ........................................................................................ 43 9. Actuacions del pla ............................................................................ 45 9.1. Mesures estratègiques ......................................................................................45 9.2. Millorar la seguretat de les rotondes urbanes .....................................................47 9.3. Les condicions de mobilitat en l'entorn escolar ...................................................51 9.4. Actuacions en trams de concentració d'accidents o amb sensació de perill ...........53 10. Pla d'actuació ................................................................................ 57 11. Seguiment i avaluació..................................................................... 59 11.1. Responsable del seguiment i avaluació del Pla..................................................59 DOCUMENT ANNEX BONES PRÀCTIQUES PER A LA MILLORA DE LA SEGURETAT VIÀRIA EN ZONA URBANA PLÀNOLS PLÀNOL 1. PUNT I TRAMS DE CONCENTRACIÓ D'ACCIDENTS Pla local de seguretat viària Alella 1. INTRODUCCIÓ Les dades d'evolució de la sinistralitat a Catalunya dels darrers anys mostren una tendència general positiva tot i que la millora de les xifres s'ha d'atribuir a la reducció dels accidents i de les víctimes en carretera. La situació en zona urbana, amb lleugeres variacions anuals, es manté constant i roman com a assignatura pendent de la seguretat viària al nostre país. Conscient d'aquesta realitat, el Servei Català de Trànsit, en el seu Pla de Seguretat Viària 2008-2010 (PSV) manifesta la necessitat de plantejar mesures adreçades específicament a la millora de la seguretat viària en l'àmbit urbà. És en aquest sentit que la cooperació amb els ajuntaments i les autoritats locals en aquesta matèria es defineix com a una de les tres línies mestres del Pla. El punt de partida del Pla local de Seguretat Viària d'Alella, planteja la necessitat d'analitzar els nivells de sinistralitat del municipi. La taula següent resumeix la situació de l'any 2008, que es tractarà amb més detall durant l'estudi, reflectint l'evolució de la sinistralitat en el període 2006-2008. LA SINISTRALITAT A ALELLA (2008) · 27 sinistres amb víctimes (nivell d'accidentalitat aprox. constant en el període). · 27 ferits lleus, cap ferit greu i cap mort. · 3,0 accidents amb ferits/1.000 habitants. · En el període estudiat, entre 2006 i 2008, no hi hagut cap víctima mortal. · Dels mitjans de locomoció implicats entre 2006 i 2008, el 4% eren vianants, el 32%, vehicles de 2 rodes i el 57% vehicles turisme. · El 29% dels sinistres tenen lloc en interseccions. · El 53% dels accidents s'han produït a la carretera BV-5002 al seu pas per el municipi d'Alella. Font: Policia Local d'Alella i Institut d'Estadística de Catalunya (www.idescat.net). Unes actuacions de pacificació i ordenació als eixos principals d'accés que travessen el municipi poden ser guies útils de tota la tasca per a una millora de la seguretat viària a la ciutat. Amb aquest interès per millorar la seguretat viària, l'Ajuntament d'Alella planteja l'elaboració del Pla Local de Seguretat Viària en el marc d'un conveni de col·laboració amb el Servei Català de Trànsit. 1 Pla local de seguretat viària Alella L'estructura del treball es basa en la disposició d'un bon grau d'informació sobre la problemàtica municipal que permeti una diagnosi acurada i l'elaboració de les propostes adequades. L'estudi defuig els plantejaments teòrics generals i s'acosta a la realitat que preocupa el ciutadà i l'Administració, per a resoldre problemes concrets. En aquest sentit ha estat clau la disponibilitat d'informació directa des de les bases de dades de la Policia Municipal d'Alella, documentada i detallada. Per a l'elaboració del Pla s'ha pogut comptar amb el Manual Guia per a l'elaboració de plans locals de seguretat viària, una eina que el Servei Català de Trànsit ha posat a disposició dels ens locals recentment i que descriu el procés d'elaboració d'un Pla Local de Seguretat Viària. Aquest treball és un primer pas per a assolir l'objectiu comú de tots els implicats: reduir el nombre de víctimes en accident de trànsit i fer de Alella un municipi més segur. 2 Pla local de seguretat viària Alella 2. ELS ACCIDENTS A ALELLA Cal assenyalar, de manera prèvia, que quan es parla d'accidents en l'actual informe, es fa referència a accidents amb víctimes. És aquest un criteri per mantenir el rigor i fiabilitat de les dades. La utilització de dades d'accidents en general (incloent els sense víctimes) és compromesa, perquè sovint en aquests accidents no intervé cap autoritat policial i, per tant, no queden registrats en les bases de dades. Tot i així, la baixa accidentalitat amb víctimes registrada al municipi fa que sigui recomanable ampliar la base de dades analitzada per obtenir una major representativitat dels resultats. Si bé l'anàlisi estadístic de l'accidentalitat s'ha limitat als accidents amb víctimes, en la detecció de punts i trams de concentració d'accidents s'ha utilitzat els accidents amb i sense víctimes. El nombre d'accidents amb víctimes a Alella s'ha mantingut aproximadament constant en els 3 anys estudiats. Tot i així, si tenim compte de dades anteriors i considerem els nivells d'accidentalitat de l'any 2005, s'aprecia una disminució del 27% dels accidents entre 2005 i 2008. Entre 2006 i 2008, el nivell d'accidentalitat fluctua al voltant dels 25 accidents amb víctimes a l'any. Per l'any 2008, aquest nivell d'accidentalitat representa 3,0 accidents amb ferits/1.000 habitants, superior al nivell mitjà de Catalunya, amb 2,2 accidents/1.000 habitants. Gràfic 1. Nombre d'accidents amb víctimes en zona urbana 2005-2008 40 n. accidents amb víctimes en z.u. 35 30 25 20 37 15 26 27 24 10 5 0 2005 2006 2007 2008 Font: Policia Local d'Alella 3 Pla local de seguretat viària Alella Paral·lelament, el nombre d'accidents amb danys materials, i sense ferits, va augmentar de manera notable l'any 2006, i ha disminuït gradualment durant els últims anys, tot i estant per sobre dels nivells de l'any 2005. Gràfic 2. Nombre d'accidents sense víctimes en zona urbana 2005-2008 45 n. accidents sense víctimes en z.u. 40 35 30 25 43 40 20 37 33 15 10 5 0 2005 2006 2007 2008 Font: Policia Local d'Alella En fer el tractament de les dades d'accidents amb víctimes es distingeixen tres grups de víctimes en funció de la lesivitat: morts, ferits greus i ferits lleus. Gràfic 3. Nombre de víctimes 2005-2008 40 36 n. de víctimes segons lesivitat 35 30 26 27 25 18 20 15 10 6 5 0 0 0 0 1 0 0 0 Morts Ferits greus Ferits lleus 2005 2006 2007 2008 Font: Policia Local d'Alella 4 Pla local de seguretat viària Alella Com mostra el gràfic anterior, generalment les víctimes dels accidents registrats a Alella són ferits lleus. L'any 2007 suposa una excepció, tot i que l'augment de víctimes greus registrat podria ser conseqüència d'un canvi en la classificació dels ferits, més que un augment real de la lesivitat. Una observació a tenir en compte: el nombre d'accidents amb víctimes i de víctimes registrades en aquests accidents, coincideix en tots els anys del període en estudi. La Policia Local d'Alella en té constància, i manifesten que degut a la tipologia d'accidents que succeeixen al municipi, mai no s'ha registrat un accident que impliqués més d'un ferit. 5 Pla local de seguretat viària Alella 2.1. CARACTERÍSTIQUES DELS ACCIDENTS 2.1.1. Tipus d'accident El coneixement dels tipus d'accidents i de les diferents circumstàncies que els envolten poden revelar problemàtiques generals i ajudar en el disseny posterior d'estratègies d'actuació. Els tipus més freqüents a Alella es mostren a la taula següent juntament amb les dades de Catalunya. Taula 1. Tipus d'accident de trànsit amb víctimes, 2006-2008 Alella Catalunya Tipus d'accident n. accidents (%) (%) Col·lisió de vehicles en marxa: frontal 6 7,8 2,1 Col·lisió de vehicles en marxa: frontolateral 7 9,1 29,3 Col·lisió de vehicles en marxa: lateral 20 26,0 13,6 Col·lisió de vehicles en marxa: per darrere 12 15,6 19,2 Col·lisió contra obstacle 4 5,2 2,9 1 Col·lisió entre vehicles (genèric) 7 9,1 - Sortida de via 7 9,1 5,5 Atropellament 5 6,5 16,7 Caiguda 5 6,5 3,9 Altres 4 5,2 6,6 Total 77 100,0 100,0 Font: Policia Local d'Alella i Anuari Estadístic d'Accidents a Catalunya. Servei Català de Trànsit (2006-2008) Agrupant els darrers tres anys, s'observa l'especificitat d'Alella en quant tipologia d'accidents, en front de les dades mitjanes de Catalunya. A Alella l'accident més freqüent