Dilluns, 1 d'agost de 2011 ADMINISTRACIÓ LOCAL Ajuntament d'Alella EDICTE De conformitat amb el que preveu l'art. 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i atès que ha esdevingut definitiva l'aprovació inicial del Reglament municipal de prestacions econòmiques de caràcter social, acordada pel Ple municipal en sessió del 5/05/2011, sotmès a informació pública mitjançant edicte al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona del 25/05/2011, al DOGC núm. 5883, del 20/05/2011, al diari El Punt del 16/05/2011, al tauler d'anuncis i a la pàgina web de l'Ajuntament, sense que s'hi presentessin al·legacions i/o reclamacions, es fa pública la seva aprovació definitiva i se'n transcriu el text íntegre: "REGLAMENT MUNICIPAL DE PRESTACIONS ECONÒMIQUES DE CARÀCTER SOCIAL PREÀMBUL L'Ajuntament d'Alella contempla, en compliment de la Constitució Espanyola ­ articles 39 i següents -, de la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials i de la Llei 13/2006 de 27 de juliol, de prestacions socials de caràcter econòmic, l'atenció a persones i nuclis familiars o unitats de convivència, empadronades en el municipi, en situació de vulnerabilitat social. El conjunt d'ajuts regulats en el present reglament tendeixen, en primera instància, a pal·liar necessitats socials i econòmiques de les famílies però contemplant l'objectiu, a mig i llarg termini, d'incidir en la consecució de l'autonomia personal de les mateixes. Així mateix el present reglament dóna compliment als principis que, en funció de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, han de guiar l'actuació pública en matèria d'objectivitat, transparència, proporcionalitat, confiança legítima, bona fe, eficàcia i eficiència dels serveis públics, particularment en un àmbit tant sensible com és el de l'atenció a les persones en situació de vulnerabilitat i exclusió social. La importància de garantir el mínim de suficiència en matèria de recursos i igualtat d'oportunitats, en un sentit ampli i extensiu d'aquest principi, fa que les prestacions regulades al present reglament no es desvinculin del projecte o pla de treball individual i familiar de la persona perceptora de la prestació per assolir una política social inclusiva que aconsegueixi, no únicament un ajut reactiu, sinó, també, la necessària articulació de recursos en funció de les necessitats de la família (educatius, sanitaris, ocupacionals, relacionals, etc.), així com la incidència en les causes originàries de la situació per a la consecució d'una solució de signe estructural i no conjuntural a les necessitats de la persona perceptora en coordinació amb la resta d'administracions. El fonament de l'atorgament de prestacions econòmiques no contributives constitueix un aspecte essencial en el present reglament el qual, com a tendència, ha adoptat la posició de la màxima objectivització en l'atorgament. No obstant això, i atesa la particularitat de les polítiques socials locals en matèria de prestacions econòmiques, en la mesura que representen el darrer sistema de protecció social, es preveu en el present reglament l'element discrecional o facultatiu del personal tècnic de referencia dels equips bàsics d'atenció social el qual, de forma fonamentada, pot proposar l'atorgament de prestacions tot i no concórrer la integritat de requisits per l'accés a aquest dret. El motiu no és altre que CVE-Núm. de registre: 022011018905 la imperiosa necessitat de combinar l'exigència de regulació amb la de flexibilitat, atès l'objecte i complexitat de les situacions d'exclusió social manifesta que, per defecte, presenten un nivell de compliment de formalitats i requisits legals inferior als sectors de l'actuació administrativa i pública. El pla de mandat de l'Ajuntament d'Alella contempla com una actuació municipal preeminent i rellevant l'ajut a persones en situació de vulnerabilitat social. Sense perjudici del benestar individual i familiar, la consecució d'índexs de cohesió social al municipi esdevé una condició per al creixement econòmic del mateix. En aquest sentit el present reglament s'inscriu com una regulació jurídica pròpia i municipal de despesa i objectiu assistencial i constitueix, per tant, un instrument de primer ordre per a les polítiques publiques locals en un sentit social i econòmic. 1 Dilluns, 1 d'agost de 2011 Finalment el present reglament dóna compliment als principis d'actuació pública i administrativa, en particular els relatius a l'ús eficaç i eficient dels recursos públics, als principis d'objectivitat, transparència, bona fe i confiança legítima que ha d'imperar en la relació entre l'administració i la ciutadania. En termes de criteris d'atorgament el present reglament combina dues causes que generen la concessió de prestacions: a. El compliment dels indicadors de baremació social i econòmics de les persones usuàries (objectivitzant, d'aquesta manera, la concessió en base als principis d'objectivitat, transparència i imparcialitat del dret públic); i b. la concessió a discreció del professional social, de forma excepcional, tot i no complir un, o més d'un, dels requisits d'accessibilitat, o bé, tot i no assolir la puntuació global necessària per l'accessibilitat a aquest dret. Les necessitats socials en un marc socioeconòmic canviant i amb una població potencialment vulnerable, en termes socials i d'inclusió ­ que és extremadament heterogènia - justifiquen aquesta segona modalitat, en termes de criteris de concessió, tot seguint el principi de la necessària flexibilització en l'atenció dels casos que porten els equips bàsics d'atenció social. En aquest mateix sentit cal tenir present que els requisits d'accessibilitat contemplats en aquest reglament segueixen una pauta de signe extensiu ­ són rigorosos - fet els qual encara justifica, en major mesura, les facultats dels professionals de l'atenció social en matèria d'atorgament. MARC LEGAL Dins de les competències bàsiques municipals que recull la Llei 7/1985, de 2 d'abril Reguladora de les bases de règim local en el seu article 25.2 apartat k) es contempla la prestació de serveis socials i de promoció i reinserció i en l'article 26 epígraf c) es determinen els serveis a prestar per part de municipis amb més de 20 mil habitats. El present reglament deriva de la normativa europea, estatal i autonòmica en matèria de prestacions econòmiques, i de forma particular de la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials i de la Llei 13/2006, de 27 de juliol, de prestacions socials de caràcter econòmic. En matèria de procediment i compliment dels requisits legals que han de guiar l'actuació de l'administració territorial bàsica el present reglament es subsidiari de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener, així com de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i la Llei 30/2007, de 30 d'octubre, de Contractes del Sector Públic en matèria de relació amb entitats no lucratives quan les mateixes són prestadores de serveis d'ajuda a la ciutadania. Així com de tota la normativa específica vigent en aquests moments que sigui d'aplicació, entre la qual fem esment del Decret 151/2008 Cartera de Serveis Socials, i la Llei 18/2007 d'habitatge. CAPÍTOL 1. Disposicions generals Article 1. L'objecte L'objecte del present reglament és regular les prestacions, tant econòmiques com materials, que atenen necessitats socials i el seu procediment de concessió. S'entén per prestacions materials ­ a diferencia de les econòmiques - aquelles en que el seu contingut tècnic o material és substituït pel seu equivalent en prestació directa de cost de mercat. CVE-Núm. de registre: 022011018905 No formen part de l'objecte del present reglament les prestacions que en via administrativa són resoltes per altres nivells d'administració, encara que les mateixes puguin haver estat incoades per part dels serveis tècnics socials. Aquests tipus de prestacions exògenes o no gestionades de forma integra per la Corporació, els serà d'aplicació la normativa específica que les normativitza tant en matèria de rendes mínimes d'inserció, mèdic, transport, educació, habitatge i anàlogues, desenvolupant els Equips bàsics d'atenció social en aquest cas una funció d'acollida, informació i/o incoació de l'expedient per a la seva ulterior tramitació a altres instàncies d'administració. Article 2. Modalitats de prestació 2.1. En virtut de l'acord del Ple d'aquesta corporació les prestacions econòmiques que es regulen en el present reglament tenen com a objecte pal·liar les necessitats següents: 2 Dilluns, 1 d'agost de 2011 a. Carència o insuficiència de recursos econòmics per a l'accés o manteniment de l'habitatge habitual i/o de les despeses derivades del mateix: - Garantir els subministraments bàsics (aigua, gas i electricitat) i el correcte funcionament de les instal·lacions bàsiques així com l'alta de consum d'energia elèctrica, l'escomesa d'aigua o la contractació del gas en l'habitatge habitual. - Lloguers endarrerits i ajudes per lloguer d'habitatge habitual, quan existeixin garanties de continuïtat en la mateixa. - Despeses per a fer front a la pèrdua temporal o permanent d'habitatge per desnonament, llançaments, ruïna, higiene, catàstrofe o altre causes de força major. - Ajuts a allotjaments temporals ( puntuals i/o transitoris )en casos d'extrema necessitat i situacions d'emergència social. - Despeses puntals per a facilitar l'accés o manteniment de l'habitatge com: avançament de fiances, avals, pagaments puntuals de quotes d'hipoteques etc. - Ajudes per reparacions o adaptació de l'habitatge habitual per proporcionar nivells mínims d'habitabilitat. - Ajudes per l'adquisició d'equipament bàsic de primera necessitat per l'habitatge habitual. - Mantenir les condicions mínimes d'higiene de l'habitatge, mitjançant neteges i altres actuacions de caràcter puntual (desinfecció, retirada d'andròmines, etc), que evitin o minimitzin situacions de risc higiènic. - Millores habitatge per eliminació de barreres arquitectòniques. b. Situacions de desemparament i manca de recursos de caràcter urgent: - Avançament de despeses urgents de qualsevol de les modalitats descrites en casos d'absència temporal de recursos per part del sol·licitant i amb un pla de reintegrament de les quantitats abonades. - Pagaments enterraments de beneficència, sempre que aquest servei no estigui cobert per altres mitjans. - Ajudes per al trasllat en cas de circumstàncies greus. c. Prevenció i manteniment de la salut i atenció sanitària: - Despeses de tractaments terapèutics. - Despeses d'odontologia. - Ajudes per l'adquisició, reparació i adaptació d'ulleres per prescripció facultativa de la sanitat pública. - Ajudes per ortopèdies i pròtesis, per prescripció facultativa de la sanitat pública. - Ajudes tècniques complementàries a les concedides per altres administracions, per prescripció facultativa de la sanitat pública. - Ajudes per a medicaments: sempre que sigui per prescripció mèdica. - Ajudes complementàries a les concedides pel servei públic de salut. CVE-Núm. de registre: 022011018905 d. Desplaçaments habituals per necessitats formatives o d'atenció sanitària: - Ajudes al transport sempre que els desplaçaments estiguin motivats per activitats de formació o d'activació en el mercat de treball. - Desplaçaments per rebre atenció sanitària sempre i quan no estigui cobert pel sistema sanitari. e. Necessitats bàsiques d'alimentació, higiene i roba i calçat: - Ajudes per alimentació i necessitats bàsiques de subsistència. - Ajudes per dietes especials establertes per prescripció facultativa de la sanitat pública. - Ajudes per alimentació infantil e higiene/lactància. - Roba i calçat. 3 Dilluns, 1 d'agost de 2011 f. Atenció als menors: - Ajudes per a l'escolarització a l'educació infantil 0-3 anys. - Ajudes per a material escolar i llibres. - Ajudes individuals al transport escolar. - Ajudes per a menjador escolar complementaries a la convocatòria de beques del sistema educatiu. - Ajudes per a activitats extraescolars i de lleure tant al llarg del curs escolar com en període vacacional. g. Suport a la integració sociolaboral: - Ajuts individuals per a promoure la integració sociolaboral (despesa de matriculacions, inscripcions i assistència a cursos i altres polítiques actives d'ocupació), així com despeses derivades de l'adquisició de material o desplaçaments generats. - Despeses d'endarreriments o demores de quotes a la seguretat social la cobertura de les quals suposi no tenir accés a prestacions econòmiques periòdiques del sistema general de protecció social. h. Altres: - Ajudes per a l'atenció de situacions d'urgent i greu necessitat que no puguin ser ateses per cap dels conceptes contemplats en els epígrafs anteriors o per qualsevol altre tipus de prestació o ajuda, ajustant-se en aquests casos, la quantia de l'ajuda a la necessitat plantejada. 2.2 El conjunt de modalitats de prestacions derivades del compliment de la Llei 13/2006, de 27 de juliol, de prestacions socials de caràcter econòmic, així com les pròpies de la Corporació, poden presentar diferents procediments de resolució i pagament regulats al capítol VI del present reglament. Aquest conjunt de prestacions es classifica als efectes del present reglament, i per a què així consti en la respectiva resolució d'atorgament com a: a. Dineràries o materials. b. De pagament únic o pagament periòdic. - S'entén com a prestacions de pagament únic les extraordinàries de caràcter econòmic, dirigida a cobrir les necessitats bàsiques d'aquelles persones i/o famílies que manquen de recursos econòmics suficients per fer front a despeses específiques, de caràcter ordinari o extraordinari, necessaris per prevenir, evitar o pal·liar situacions d'exclusió social, essent sempre un recolzament a la intervenció social realitzada per les entitats bàsiques d'atenció social. Es concedeixen vinculades a una situació puntual i concreta de necessitat, amb caràcter urgent, transitori i previsiblement irrepetible, que la persona no pot atendre por sí mateixa. Les prestacions de pagament únic es concediran una sola vegada dins de cada període anual i entre concessió i concessió ha d'haver transcorregut almenys sis mesos. - S'entén com a prestacions de pagament periòdic les d'ajuda temporal de caràcter econòmic, dirigides a cobrir les necessitats bàsiques d'aquelles persones que manquen de recursos econòmics suficients per a fer front a despeses específiques, de caràcter ordinari o extraordinari, necessaris per a prevenir, evitar o pal·liar situacions d'exclusió social, essent sempre un recolzament a la intervenció social realitzada pel personal tècnic dels equips bàsics d'atenció social. CVE-Núm. de registre: 022011018905 Aquest tipus d'ajudes econòmiques poden aplicar-se, en el seu cas, a les diferents categories d'ajuda recollides en el present reglament, tenint com especificitat la periodicitat del pagament de l'ajuda concedida en aquells casos en els que es valori tècnicament que per les característiques de