PLA LOCAL D'ADOLESCÈNCIA I JOVENTUT 2018-2021 D'ALELLA Document elaborat per l'Ajuntament d'Alella, amb el suport de la Diputació de Barcelona, durant l'any 2017. 2 Índex 0. PRESENTACIÓ DEL PLA LOCAL D'ADOLESCÈNCIA I JOVENTUT D'ALELLA 5 1. LES BASES DEL PLA 7 1.1 Les bases del Pla 7 1.2 La missió del Pla 8 1.3 Els objectius generals del Pla 9 1.4 A qui s'adreça el Pla? 9 2. EL MARC NORMATIU DE LES POLÍTIQUES D'ADOLESCÈNCIA I JOVENTUT 11 2.1 Pla d'Atenció Integral a la Infància i l'Adolescència 2015 ­ 2018 11 2.2 Llei 33/2010, de l'1 d'octubre de Polítiques de Joventut 12 2.3 Pla Nacional de Joventut de Catalunya 2010-2020 14 3. METODOLOGIA 16 3.1 Objectius 16 3.2 Fases del PLA 17 4. DIAGNOSI DEL PLA LOCAL D'ADOLESCÈNCIA I JOVENTUT D'ALELLA 19 4.1 Metodologia 19 4.2 Anàlisi de la realitat juvenil d'Alella 21 4.3 Conclusions de la diagnosi 66 5. EIXOS, LÍNIES D'ACTUACIÓ I OBJECTIUS ESTRATÈGICS 70 6. PLA D'ACTUACIONS 78 6.1 Metodologia 78 6.2 Programes específics 80 6.2.1 Programa GIRA 81 3 6.2.1 Programa Medi obert i oci nocturn 83 6.3 Actuacions 86 6.3.1 Metodologia 86 6.3.2 Actuacions 90 7. AVALUACIÓ DEL PLA 138 7.1 Objectiu de l'avaluació 138 7.2 Avaluació continuada 138 7.3. Avaluació anual 138 7.4. Avaluació final 139 8. RECURSOS 140 8.1 Infraestructures 140 8.2 Recursos Humans 141 9. PRESSUPOST DEL PLA 142 10. BIBLIOGRAFIA 144 11. ANNEXOS 145 Annex 0. Resum avaluació PLJ 2013-2016 145 Annex 1. Entrevistes 168 Annex 2. Grups de discussió 183 Annex 3. Fitxes de visualització de polítiques públiques 201 Annex 4. Model d'enquesta als alumnes d'ESO (12-16 anys) 212 Annex 5. Buidat de dades de l'enquesta alumnes d'ESO 221 Annex 6. Buidat de les jornades de participació 11 de febrer 232 Annex 7. PROGRAMA GIRA 243 4 0.Presentació del Pla Local d'Adolescència i Joventut d'Alella Ara fa 4 anys s'aprovava l'últim Pla Local d'Adolescència i Joventut d'Alella. Un pla que plantejava un salt quantitatiu i qualitatiu a nivell d'informació i que establia les bases per acabar d'estructurar de manera sòlida els recursos humans i materials de la Regidoria de Joventut. En aquests últims anys s'ha efectuat una divisió clara de polítiques destinades a persones adolescents i a persones joves, s'ha concretat un espai, les Antigues Escoles Fabra, com a lloc de referència, s'han desenvolupat accions per a adolescents i joves en diversos àmbits i s'ha ampliat l'equip professional d'Adolescència i Joventut. Enguany és hora de plantejar de nou els objectius i les línies a seguir, i d'aquí neix aquest nou Pla Local d'Adolescència i Joventut d'Alella (2018-2021). Aquest dona estructura i coherència a totes aquelles polítiques referents en aquest àmbit que es desenvoluparan a Alella en els pròxims 4 anys. El nou Pla parteix d'una vessant més qualitativa respecte als seus anteriors tant a nivell de metodologia com a nivell d'informació. En primer lloc, i com a criteri innovador i rellevant dins el marc del plans locals, es distingeixen clarament les polítiques destinades al sector adolescent (12-16 anys) i les polítiques destinades al sector juvenil (16-30 anys). Aquest fet constata la consolidació de les dues línies d'actuació de la regidoria. Per tant, i tal com dèiem, el Pla està estructurat en dos subplans (el d'Adolescència i el de Joventut) integrats en un de sol. Si bé és cert que són dos moments vitals amb necessitats i demandes diferents, la voluntat és poder incidir en la trajectòria vital de la persona adolescent i jove des d'una línia contínua ben estructurada i sòlida. Per aquest motiu, també es té en compte un període de transició, dels 16 als 18 anys, que enllaça una etapa amb l'altra. En segon lloc, totes les accions recollides en aquest document sorgeixen d'un treball transversal teixit entre diversos agents. No voldria perdre l'ocasió de donar les gràcies a totes aquestes persones i organitzacions que hi han col·laborat: adolescents, joves, l'Institut d'Alella, el col·legi Santa María del 5 Pino, les entitats juvenils, mares i pares d'adolescents, les diverses àrees de l'Ajuntament d'Alella, l'UFEC Alella i les regidores i regidors (tant govern com oposició) del nostre Ajuntament. Totes elles han aportat el seu granet de sorra per tal de construir un document amb contingut i el més proper possible a la realitat del dia a dia. Cal fer una menció especial a les tècniques i tècnic d'Adolescència i Joventut del nostre poble que treballen diàriament de costat amb adolescents i joves per acompanyar-los en les seves aventures i desventures des d'una òptica propera, viva i, sobretot, de qualitat. No hem d'oblidar que el document que tenim a les mans és un punt de partida. Per aquest motiu, ens trobem davant d'un text viu i obert que s'ha de poder adaptar a la realitat variable d'aquests temps a mesura que es vagin desenvolupant les accions que se'n derivin. És en aquest punt on, des de govern i des de la política local en general, hem de refermar la nostra voluntat de continuar treballant per les persones joves i adolescents del nostre poble. En un moment complex a nivell social i econòmic, entre altres, les adolescents i joves hi tenen molt a dir i a fer. Per aquest motiu, hem de seguir apostant per unes polítiques de qualitat, que donin resposta a les seves demandes i necessitats des d'una perspectiva comunitària, que identifiquin i gestionin conflictes quan calgui, que assegurin els punts forts i, sobretot, que escoltin i beguin dels propis adolescents i joves. Un objectiu igual de complex i interessant que la realitat que ens envolta. Els adolescents i joves són futur però, davant i per sobre de tot, present. Acompanyem-nos doncs tots i totes a teixir aquest present que ens espera. Anna Alfaro Lucas Regidora d'Adolescència i Joventut 6 1. Les bases del Pla 1.1 Les bases del Pla Les bases del Pla són tots aquells elements que, derivats de la revisió de les polítiques de joventut aplicades fins al moment a Alella i del procés d'elaboració del mateix, estableixen el fonament teòric de totes les propostes d'actuació del Pla. Això vol dir que els eixos estratègics, les línies d'actuació, els objectius estratègics i totes les actuacions troben la seva explicació i justificació en l'argumentari que es desplega en les bases del Pla. Aquí descobrim les raons per les quals proposem unes actuacions i uns mètodes de treball i no uns altres. En el conjunt del Pla es recullen determinats plantejaments teòrics, dels quals se'n deriven propostes metodològiques i continguts en polítiques de joventut que en els darrers anys han dedicat esforços a la reflexió i a la construcció de models d'intervenció. Els referents en què ens fonamentem i dels quals extraiem els aspectes que més lliguen amb les actuals necessitats del municipi són: El Pla Nacional de Joventut de Catalunya 2010-2020, les línies de treball de l'Oficina del Pla Jove de la Diputació de Barcelona i Pla d'Atenció Integral a la Infància i l'Adolescència 2015 ­ 2018 de la Generalitat de Catalunya. L'objectiu d'aquest document és construir un model específic per a Alella, que desenvolupi línies de treball i propostes que es van consolidant en el camp de les polítiques de joventut a nivell general, que atengui les peculiaritats del poble i que doni resposta també a demandes àmplies i reconegudes entre la gent jove del municipi. S'estableix d'entrada una missió del Pla, que resumirà i mostrarà la filosofia del projecte. La missió es desplega a través d'un seguit d'objectius generals que expressen la voluntat de treballar a partir d'oportunitats i d'atendre les necessitats detectades. Cada objectiu, per tant, manifesta la necessitat d'intervenir en un àmbit determinat d'actuació. El pas següent consistirà a identificar les estratègies, els objectius i les línies d'actuació que ens permetran aproximar-nos a l'assoliment de la missió i els objectius generals. 7 1.2 La missió del Pla El Pla Local d'Adolescència i Joventut d'Alella 2018-2021 aborda tots els àmbits possibles d'intervenció en una política de joventut amb la voluntat d'esdevenir un pla d'actuació integral i global en la seva concepció de la condició juvenil, de manera que els i les joves puguin ser visualitzats i atesos com una realitat rica i diversa, amb múltiples centres d'interès i amb capacitat de ser actius i valuosos com a ciutadans de ple dret en tots els camps de la vida en comunitat. El Pla planteja donar un nou impuls a les polítiques de joventut del municipi per estendre i potenciar totes aquelles actuacions que en el passat s'han evidenciat com a positives i necessàries i per incorporar noves mesures i actuacions que tendeixin a millorar les actuals. Aquest plantejament exigirà, en alguns casos, reformular projectes existents per modificar línies concretes de treball i, en d'altres, generar sistemes de treball nous que fins al moment no han estat previstos. En qualsevol cas, el desenvolupament de totes aquestes actuacions estarà presidit per la missió del Pla: Garantir als i les joves l'accés universal i normalitzat als múltiples recursos presents a l'entorn immediat, per tal que puguin escollir i construir en llibertat i igualtat d'oportunitats el seu projecte personal i col·lectiu, a la mida dels seus interessos i prioritats. Al mateix temps, generant eines que puguin utilitzar directament en la recerca de solucions per als seus problemes i mancances, especialment aquells que fan referència a la seva autonomia real, obtenint de les seves capacitats personals d'experimentació i creativitat tots els beneficis que estiguin al seu abast, i exercint tots aquells drets que es deriven de la condició de plena ciutadania. Tots els recursos que es proposen en aquest Pla es destinen explícitament a atendre aquesta missió central, que s'articularà de forma precisa en actuacions ubicades en espais físics o en el marc del medi obert, en períodes de temps ben definits i amb objectius estratègics que s'explicitaran en cada cas. L'assoliment d'aquests objectius estarà condicionat a l'adopció de les mesures metodològiques i organitzatives adequades a cada finalitat i a la disposició dels recursos suficients per fer viable la 8 seva aplicació. 1.3 Els objectius generals del Pla 1. Garantir a la gent jove l'accés als recursos en igualtat d'oportunitats que els permetin gaudir d'un nivell d'autonomia suficient per desenvolupar el seu projecte personal (habitatge, ocupació, formació, mobilitat i salut). 2. Oferir eines informatives, comunicatives, d'orientació i acompanyament per tal que els joves rebin suport en els camps que determinen les seves condicions de vida i arribin a adquirir un criteri propi que asseguri la llibertat real d'elecció en totes aquelles qüestions que per a ells i elles resultin transcendentals. 3. Promoure l'experimentació i la creativitat entre la gent jove en tots els camps possibles com a via de creixement personal i social, tant a través de les manifestacions artístiques com de l'expressió de la cultura juvenil implicada en el temps d'oci. 4. Fomentar la participació dels i les joves a través d'una política activa de dinamització que, a més de facilitar la seva presència en la vida pública del municipi, generi espais de relació i intercanvi en la gestió quotidiana dels interessos juvenils. 5. Millorar la convivència en la diversitat entre els adolescents i joves d'Alella a través de diverses actuacions de sensibilització i formació per tal de promoure una societat més cohesionada. 1.4 A qui s'adreça el Pla? El públic objectiu al qual es recomana des del PNJCat 2010 ­ 2020 el constitueix la gent jove d'edats compreses entre els 15 i els 30 anys. Aquesta és la franja que compta amb més consens polític, social i tècnic com a pròpia de la joventut. Tanmateix, la coherència a l'hora d'intervenir en determinats àmbits de les polítiques 9 de joventut fa recomanable estendre aquests trams a partir dels 12 anys per atendre els i les adolescents en àmbits lligats a l'oci, la dinamització en espais de trobada, l'acompanyament emocional i el suport a la transició de Primària a Secundària, i d'altra banda, fins als 35 anys, pel que fa a actuacions destinades a facilitar l'autonomia juvenil, com l'ocupació i l'habitatge. En conseqüència, podem afirmar que, en termes generals, no totes les actuacions del Pla s'adreçaran a la gent jove en el seu global, sinó que cadascuna d'elles s'ha dissenyat específicament per a un tram concret.Això implica que totes i cadascuna de les actuacions del Pla segmentaran el públic al qual s'adrecen, com a mínim, en allò que respecta a l'edat. Ampliar el criteri general sobre el que entenem per joves no suposa una incoherència, sinó tot al contrari, esdevé una mesura del tot pertinent. En el Pla es defineixen, doncs, els següents grups d'edat que seran beneficiaris del Pla: - De 12 a 16 anys - De 16 a 30 anys 10 2. El marc normatiu de les polítiques d'Adolescència i Joventut 2.1 Pla d'Atenció Integral a la Infància i l'Adolescència 2015 ­ 2018 Les polítiques d'adolescència, com a polítiques públiques, es pensen, es planifiquen i s'avaluen per aconseguir la màxima incidència en la vida dels i les adolescents. Es fan doncs, pensant en l'interès superior de la persona adolescent, tal com proposa la Convenció dels Drets de l'Infant. Fins avui, les polítiques d'infància i d'adolescència s'han pensat, planificat i avaluat des de les persones adultes, des d'una posició de saber què li cal a l'adolescent. A tall de resum, atorgant-nos el coneixement de l'interès superior de la persona adolescent i relegant la participació social dels infants i adolescents a qüestions «menors». Les actuacions que comporten les polítiques d'ado