Dijous, 5 d'octubre de 2017 ADMINISTRACIÓ LOCAL Ajuntament d'Alella EDICTE De conformitat amb el que preveu l'art. 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i atès que ha esdevingut definitiva l'aprovació inicial del Reglament de la Sindicatura Municipal de Greuges d'Alella, aprovat pel Ple municipal en sessió del 27 de juliol de 2017, el qual es va sotmetre a informació pública mitjançant edictes publicats en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona del 04/08/2017, en el DOGC núm. 7430, del 09/08/2017, en el diari El Punt Avui del 02/08/2017, en el tauler d'edictes i en la pàgina web de l'Ajuntament, sense que s'hi formulessin al·legacions ni reclamacions, es fa pública la seva aprovació definitiva i se'n transcriu el text íntegre: "REGLAMENT DE LA SINDICATURA MUNICIPAL DE GREUGES D'ALELLA. ÍNDEX. Exposició de motius. Capítol 1.- Disposicions generals. Article 1. Objecte i finalitat. Article 2. Principis d'actuació. Article 3. Àmbit d'actuació. Article 4. Estructura. Capítol 2.- Nomenament i cessament del Síndic/a. Article 5. Elecció i nomenament. Article 6. Durada del càrrec. Article 7. Requisits. Article 8. Règim d'incompatibilitats. Article 9. Causes de cessament. Capítol 3.- Procediment i actuació de la Sindicatura. Article 10. Criteris d'actuació. Article 11. Iniciativa. Article 12. Forma d'exercici de la iniciativa. Article 13. Termini per a l'exercici de la iniciativa. Article 14. Criteris d'admissió. Article 15. Tramitació de les reclamacions. Article 16. Concreció de l'obligació de col·laborar. Article 17. Resolució dels procediments. Article 18. Principi de reserva. CVE-Núm. de registre: 022017018535 Capítol 4.- Relacions amb el Ple municipal. Article 19. Informe anual. Disposició addicional única. Actualització. Disposició final primera. Entrada en vigor. Exposició de motius. Els municipis gaudeixen d'autonomia constitucionalment garantida, i la legislació en matèria de règim local en preveu expressament l'efectivitat assegurant als municipis el dret a intervenir en tots aquells assumptes que afectin directament al cercle dels seus interessos, de conformitat amb els principis de descentralització i de màxima proximitat de la gestió 1 Dijous, 5 d'octubre de 2017 administrativa a la ciutadania. Igualment, la ciutadania té reconegut el dret a participar en la gestió dels assumptes públics, de la mateixa manera que és un deure de les institucions democràtiques garantir aquests drets. Aquesta voluntat de proximitat, l'assumpció de competències pels ens locals en matèries molt diverses, i la tendència creixent a buscar mecanismes que millorin la protecció dels drets i deures dels ciutadans i ciutadanes envers l'Administració, sobretot davant d'unes estructures administratives cada vegada més complexes i la insuficiència dels mitjans tradicionals de control, han propiciat que d'acord amb els principis de participació, objectivitat i transparència, diversos municipis, des de l'any 1990, hagin creat aquesta institució de defensa de la ciutadania. Aquesta institució vetlla perquè la ciutadania pugui gaudir d'una bona Administració local. Els municipis han anat creant aquesta figura en exercici de la potestat organitzativa de què gaudeixen i n'han establert el seu propi Reglament. De conformitat amb allò previst per l'article 48.2 c) del Text Refós de la Llei Municipal i de Règim Local de Catalunya (TRLMRLC) l'aprovació de la proposta de creació de la Sindicatura Municipal de Greuges d'Alella i el seu Reglament requereix el vot favorable de la majoria absoluta legal dels membres que integren la Corporació. Així mateix, també la llei ha regulat els trets fonamentals de la institució, establint quin és el seu caràcter, quins són els requisits per poder nomenar Síndic/a, quòrum necessari per al nomenament, causes de cessament, durada del càrrec i principis bàsics de la seva actuació. Aquesta regulació és obligatòria per als ens locals, sens perjudici que sigui el propi municipi el que, en exercici de la seva potestat organitzativa i en atenció a les característiques del municipi, reguli el règim jurídic de la institució. Al nostre municipi, la creació de la Sindicatura municipal de Greuges d'Alella ja queda recollida en el Reglament de Participació Ciutadana, en el seu article 11, com a garantia dels drets de la ciutadania d'Alella. La Sindicatura Municipal de Greuges d'Alella, que és el nom que pren a Alella, esdevé doncs una fórmula més de promoció dels mecanismes de democràcia participativa al municipi, així com un mecanisme de control de l'activitat de l'Ajuntament d'Alella. Cal entendre aquesta figura, que pren com a referent immediat altres figures del nostre entorn europeu i, com a més propera, el Síndic de Greuges de Catalunya, com una institució que, amb objectivitat i independència, atendrà els ciutadans i les ciutadanes que puguin sentir-se agreujades per alguna actuació, resolució o inactivitat de l'Ajuntament d'Alella i els seus ens dependents. Els suggeriments, les resolucions i els informes que emeti el Síndic/a, han de servir com a pauta per a la constant millora del servei que l'Ajuntament presta a la ciutadania. La seva creació suposa un compromís d'atenció i servei a la ciutadania per part dels càrrecs electes, així com un apropament de la ciutadania a l'Administració, amb l'objectiu de la millora global del sistema administratiu i una eficaç prestació dels serveis públics. Capítol I.- Disposicions generals. Article 1. Objecte i finalitat. Aquest Reglament té com a objecte regular la Sindicatura Municipal de Greuges d'Alella, creada pel Ple de l'Ajuntament d'Alella, en base a allò disposat pels articles 48.2c, 49 i 59 del TRLMRLC. La Sindicatura Municipal de Greuges d'Alella (en endavant la Sindicatura) té la funció de defensar els drets fonamentals i les llibertats públiques dels veïns i les veïnes del municipi en les seves relacions amb l'Ajuntament i els seus ens dependents, d'acord amb els principis de legalitat i equitat, supervisant a aquest efecte les actuacions de l'Administració municipal. CVE-Núm. de registre: 022017018535 Així mateix, la Sindicatura serà la garant del compliment del Codi de Conducta dels alts càrrecs de l'Ajuntament d'Alella. Per a l'assoliment d'aquest objectiu, la persona titular del càrrec atendrà les reclamacions de la ciutadania que se senti perjudicada pel funcionament de l'Ajuntament i dels seus ens instrumentals, o per les decisions preses per qualsevol dels òrgans municipals. Això es produirà sempre després d'una reclamació, petició o recurs previ a l'Ajuntament. En qualsevol cas, la Sindicatura podrà supervisar les activitats de l'Administració municipal, exercint la seva funció amb total independència i objectivitat; i no estarà subjecta a cap mandat imperatiu, ni tampoc rebrà instruccions de cap autoritat. La Sindicatura també podrà recomanar els canvis normatius per tal de millorar la protecció dels drets de les persones, així com promoure el funcionament eficaç de l'Administració. 2 Dijous, 5 d'octubre de 2017 Article 2. Principis d'actuació. 1. La Sindicatura desenvoluparà les seves funcions respectant els principis i les garanties previstos en aquest Reglament, i d'acord amb la legislació vigent. 2. Les actuacions de la Sindicatura també es regeixen pels principis d'autonomia, imparcialitat, sense cap sotmetiment a mandats imperatius ni a instruccions jeràrquiques i es realitzaran respectant els principis de confidencialitat i el secret professional. 3. Totes les actuacions de la Sindicatura Municipal de Greuges seran gratuïtes i no és preceptiva l'assistència lletrada o de procurador/a. Article 3. Àmbit d'actuació. La Sindicatura tindrà la facultat de recaptar, per a l'exercici de la seva funció, tota la informació i la documentació que consideri necessària sobre l'activitat de l'Administració municipal, la dels seus ens instrumentals, la de les autoritats i el personal que en depèn. La Sindicatura podrà actuar d'ofici o a instància de part. La Sindicatura tindrà especialment cura que l'Administració i els seus ens resolguin en el temps i en la forma pertinent les peticions i els recursos que li hagin formulat o presentat. La institució de la Sindicatura es configura com un òrgan de garantia de dret i conciliació amb la finalitat de resoldre el major nombre de conflictes que es plantegin entre l'Administració municipal i la ciutadania. També podrà actuar com a mediadora envers les parts enfrontades sempre que aquestes parts ho consenteixin, o bé proposar fórmules de conciliació o acord. En tot cas, la Sindicatura s'interessarà pels problemes que li plantegi la ciutadania i podrà derivar les seves actuacions a altres instàncies i institucions, de les quals informarà a les persones interessades. Article 4. Estructura. La Sindicatura disposarà d'una oficina, l'organització i el funcionament de la qual coordinarà i dirigirà. Amb aquesta finalitat podrà dictar les instruccions corresponents. Aquesta oficina haurà de disposar dels mitjans personals i materials necessaris, d'acord amb les partides que s'incloguin en el pressupost de l'Ajuntament, on també constarà la dotació econòmica necessària per al funcionament ordinari. El Ple municipal determinarà les indemnitzacions que en el desenvolupament del càrrec li puguin correspondre. Capítol 2.- Nomenament i cessament del Síndic/a. Article 5. Elecció i nomenament. La persona que ostenti la Sindicatura s'escollirà pel Ple, prèvia convocatòria pública de candidatures. A tal efecte, les persones que hi estiguin interessades podran presentar les seves sol·licituds en el registre general de l'Ajuntament durant el termini d'un mes, a comptar des del dia següent de l'entrada en vigor d'aquest Reglament. Serà necessària una majoria qualificada de les tres cinquenes parts dels membres del Ple, en la primera votació. Si no CVE-Núm. de registre: 022017018535 s'assoleix aquesta majoria, en la segona votació serà suficient la majoria absoluta. Un cop escollida, el nomenament d'aquesta persona correspon a l'Alcalde o Alcaldessa. Article 6. Durada del càrrec. El càrrec de Sindicatura tindrà una durada de cinc anys. Una mateixa persona no podrà exercir aquest càrrec més de dos períodes consecutius. La Sindicatura continuarà l'exercici en funcions del càrrec fins que es produeixi el nomenament de la nova persona que l'ostenti. En qualsevol cas, el Ple haurà d'escollir Síndic/a en un termini màxim de tres mesos des del cessament de l'anterior. 3 Dijous, 5 d'octubre de 2017 Article 7. Requisits. Per poder ser nomenat Síndic/a s'han de complir els requisits següents: a) Ésser major d'edat i gaudir de la plenitud dels drets civils i polítics. b) Tenir la condició de veïnatge o d'arrelament en el municipi. c) No haver tingut condemna per sentència, encara que no sigui ferma, a pena d'inhabilitació especial per a l'exercici del dret de sufragi passiu o per a ocupació o càrrec públic. d) Es valorarà tenir els coneixements i/o experiència per desenvolupar les funcions pròpies del càrrec. Article 8. Règim d'incompatibilitats. El càrrec de la persona que ostenti la Sindicatura és incompatible amb qualsevol altre mandat representatiu, pertànyer a un partit polític, càrrec públic, funció administrativa al servei del municipi, organismes públics municipals, empreses amb participació municipal i qualsevol activitat professional, mercantil i laboral que comporti una relació contractual amb el municipi. El/la Síndic/a electe/a, abans del seu nomenament, haurà de prestar declaració jurada de no trobar-se en cap causa d'incompatibilitat per exercir el càrrec. Quan concorri una causa d'incompatibilitat en la persona que hagi estat escollida per a la Sindicatura, abans de prendre possessió haurà de cessar en el seu càrrec o activitat incompatible o bé, i si s'escau, sol·licitar l'excedència en la funció. Si no ho fes en els vuit dies següents al de la seva elecció, s'entendrà que no accepta el nomenament. La mateixa norma s'aplicarà en el cas d'una incompatibilitat sobrevinguda. Article 9. Causes de cessament. La persona que ocupi el càrrec cessarà per alguna de les causes següents: a) Renúncia expressa. b) Transcurs del temps pel qual fou elegida. c) Mort. d) Incapacitat sobrevinguda. e) Condemna ferma per delicte dolós. f) Abandó de funcions o negligència en l'exercici de les seves funcions. g) Per la pèrdua d'algun dels requisits exigits per al seu nomenament. El cessament es declararà per l'Alcalde o Alcaldessa, excepció feta del supòsit previst a l'apartat f), que s'haurà d'apreciar previ informe de la Junta de Portaveus, pel Ple municipal. Capítol 3.- Procediment i actuació de la Sindicatura. Article 10. Criteris d'actuació. La Sindicatura actuarà d'acord amb els principis de legalitat, equitat, celeritat i transparència. Article 11. Iniciativa. CVE-Núm. de registre: 022017018535 Qualsevol persona física o jurídica que demostri un interès legítim relatiu a l'objecte de la reclamació per l'actuació de l'Ajuntament, pot adreçar-se a la Sindicatura per sol·licitar la seva actuació, sense restricció de cap mena, amb l'única excepció d'aquelles persones amb dependència funcionarial o laboral de l'Administració municipal o dels organismes dependents, en aquelles qüestions relatives a l'àmbit de les relacions laborals o de servei. S'entén que qualsevol persona física o jurídica que tingui alguna reclamació respecte a l'actuació de l'Administració municipal d'Alella, que l'afecti directament, es podrà dirigir a la Sindicatura, tot i que no estigui empadronada al municipi. Article 12. Forma d'exercici de la iniciativa. La reclamació o queixa es presentarà per la persona interessada mitjançant un escrit raonat, al qual s'acompanyaran els documents que estimi adients per acreditar-la. 4 Dijous, 5 d'octubre de 2017 L'Administració posarà al seu servei tots els mecanismes perquè ho pugui fer. L'escrit es presentarà per qualsevol dels procediments i formats establerts a la normativa de procediment administratiu. També s'admet la forma presencial, mitjançant formulació verbal recollida en compareixença, que es transcriuran perquè les persones que les formulen puguin signar-les, si s'escau, desprès d'haver-ne fet la lectura. Sigui quin sigui el mitjà utilitzat per a la presentació de les queixes o reclamacions, com a mínim, haurà de quedar acreditada la identitat de qui formula la queixa o reclamació, el seu objecte, la data de la seva presentació i la signatura i l'acceptació o no de la notificació electrònica com a mitjà preferent de comunicació. Article 13. Termini per a l'exercici de la iniciativa. Entre la producció dels actes objecte de queixa o reclamació i la seva formulació a la Sindicatura no podrà transcórrer més d'un any. L'inici de les actuacions, quan tingui lloc d'ofici, no estarà sotmès a cap termini preclusiu. Article 14. Criteris d'admissió. La Sindicatura registrarà i acusarà la recepció de totes les queixes que se li formulin, que pot admetre a tràmit o rebutjar. N